خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ /تکرار/

رانت‌خواران قله‌ها را هم تصرف کردند/ شهرداری و بخشداری اجازه ساخت‌وساز می‌دهند

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در ارتباط با افزایش ساخت‌وساز در ارتفاعات تپه‌ها و کوه‌ها در مناطقی همچون لواسانات یا مناطق خوش منظره مانند کلاردشت توضیحاتی را ارائه کرد.

مسعود منصور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد ساخت‌وساز در ارتفاعات تپه‌ها و کوه‌ها که چشم‌انداز مناسبی به اطراف دارد، گفت: تپه‌ها و قله‌ها علی‌القاعده نمی‌تواند؛ مستثنیات باشد و معمولا باید این مناطق اراضی ملی باشند، اما اگر در برخی موارد این مناطق مستثنیات محسوب شده باشد، اجازه ساخت‌وساز و کاربری آن را باید از شهرداری و بخشداری گرفته باشند، زیرا این در حوزه کار ما نیست و اگر اراضی ملی باشد، اجازه تصرف ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند؛ آنجا ساخت‌وساز کنند.

وی در پاسخ به اینکه چگونه ممکن است؛ کوه‌ها و قله‌ها مستثنیات در نظر گرفته شده باشند؟ توضیح داد: اگر جایی ویژگی اراضی ملی دارد و به اشتباه مستثنیات اشخاص تعیین شده، ما باید اعتراض کنیم و از طریق مراجع ذی‌صلاح آن رابه اراضی ملی بازگردانیم.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان مراتع و جنگل‌ها در مورد اینکه آیا این ساخت‌وساز‌ها غیرقانونی است؟ اظهار کرد: برخی از این ساخت‌وساز‌ها واقعا در مستثنیات مردم است، برخی نیز در حوزه اراضی ملی رخ داده که ما تشکیل پرونده داده‌ایم و منتظریم تا در مراجع حکم قضایی صادر شود، در برخی موارد هم ممکن است؛ ما قصور کرده باشیم و در مجموع هر سه گزینه محتمل است.

منصور در ارتباط با اینکه چه طور در بسیاری موارد در طی فرآیند ساخت‌وساز که ماه‌ها به طول می‌انجامد؛ کسی جلوی تخلفات را نمی‌گیرد به طوری که اکنون شاهد ساخته شدن ویلا‌ها و بناهای متعدد در این گونه مکان‌ها هستیم؟ توضیح داد: اگر در بدو امر تخلفی صورت گرفته و پرونده تشکیل نداده‌ایم، قصور از ما بوده و مشکل تعداد نیرو و بودجه در عملکرد ما تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: البته گاهی نیز تشکیل پرونده انجام می‌شود، اما دادگاه حکم توقف نمی‌دهد و یا طرف دیگر، دعوای حقوقی متقابلی را مطرح می‌کند و بدون آنکه عملیات توقف پیدا کند؛ دعوا ادامه پیدا می‌کند. بنابراین ما باید به موقع عمل کنیم، از مردم نیز می‌خواهیم که در صورت مشاهده تخلف از طریق سایت اطلاع‌رسانی کنند و از مراجع قضایی نیز تقاضا داریم تا زمانی که پرونده رسیدگی شود، دستور توقف عملیات را صادر کنند.

منصور در مورد اینکه این تخلفات چه میزان مربوط به افراد خاص و دارای رانت است؟ گفت: بالاخره هر کسی که تخلفی می‌کند، احتمالا مستمسکی درست یا نادرست برای استناد دارد، اینکه در جریان رسیدگی به این‌گونه پرونده‌ها برخی افراد از جایی حمایت می‌شوند؛ نه می‌شود گفت، در همه موارد رخ می‌دهد و نه می‌شود گفت که چنین چیزی اصلا وجود ندارد، اما ما وظیفه‌مان تشکیل پرونده است و محاکم قضایی نیز وظیفه‌شان رسیدگی است، اینکه کسی این افراد را حمایت می‌کند یا نمی‌کند، نباید علی‌القاعده در این زمینه تاثیرگذار باشد.

 

کد خبر : ۴۱۸۲۹۳