خبرگزاری کار ایران

مهرمحمدی در نشست خبری:

صلاحیت ۱۳۳ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی رد شد

سرپرست دانشگاه فرهنگیان به حواشی نتایج برگزاری آزمون اصلح برای پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود مهرمحمدی در نشست خبری که امروز در محل دانشگاه فرهنگیان برگزار شد با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان سالانه باید بالغ بر ۳۴هزار دانش‌آموخته برای آموزش و پرورش داشته باشد، اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ مجموعه شاخص‌ها را از جهت نیروی انسانی، کادر علمی و امکانات کسب کنیم و انشاله طی سال‌های منتهی به ۱۴۰۴ به یک دانشگاه برخوردار از کیفیت لازم نزدیک‌تر شویم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه سالانه ۱۰ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی جذب می‌کند، گفت: امسال خوشبختانه گرچه باز هم شرایط مطلوبی را در ارتباط با ‌آزمون استخدامی و برگزاری دوره برای منتخبان نخواهیم بود، اما با اهتمام آموزش و پرورش تاریخ پذیرش این افراد چند ماه جلو‌تر نسبت به سال گذشته خواهد بود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در حال تهیه یک برنامه مطالعاتی هستیم که براساس آن عملکرد دانش‌آموختگانی که از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد مدارس می‌شوند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مهرمحمدی همچنین درباره حواشی نتایج برگزاری آزمون اصلح برای پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی، گفت: برگزاری این آزمون درست منطبق با چیزی بود که در اطلاعیه آزمون استخدامی اعلام شده بود. از طریق آزمون استخدامی ۲هزار و ۹۰ نفر بدون سهمیه وارد دانشگاه شدند و ۷۳۳ نفر سهمیه‌ای بودند که از ۲هزار و ۹۰ نفر،  1401 نفر احراز قطعی شدند و صلاحیت ۶۱۲ نفر به صورت مشروط تایید شد که این افراد هم وارد آموزش و پرورش خواهند شد و البته باید در آزمون صلاحیت بار دیگر شرکت کنند.

وی افزود: اما صلاحیت ۷۷ نفر در آزمون تایید نشد که البته این افراد فرصت استخدام را از دست نمی‌دهند، ولی حتماً باید در آزمون شرکت کنند. از سوی دیگر از ۷۳۳ نفری که بدون آزمون و با سهمیه وارد شدند؛ ۶۵۴ نفر احراز صلاحیت شدند و ۲۳ نفر به صورت مشروط صلاحیت‌شان محرز شد، اما صلاحیت ۵۶ نفر احراز نشد. بنابراین جمع کسانی که صلاحیت‌شان رد شد؛ ۱۳۳ نفر بود.

مهرمحمدی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مهیای پذیرش ۷۸ هزار دانشجومعلم شده و این پذیرش از روش‌های مختلف انجام شود، اظهار داشت:  با توجه به اینکه سالیانه ۱۰ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی جذب می‌شوند، از ۶۸ هزار نفر باقیمانده، ۴۰ هزار نفر از طریق سهمیه کنکور سراسری هستند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سوالی درباره جایگاه دانشگاه فرهنگیان میان دانشگاه‌های کشور توضیح داد و گفت: غصه دارد که دانشگاه تربیت معلم شرایطش آن طور که باید نیست و متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که دانشگاه نتوانسته از امتیازات لازم را برای قرار گرفتن در رتبه‌های بالا در نظام رتبه‌بندی برخوردار باشد. البته این موضوع مایه ناامیدی نیست و ما همچنان در تلاش هستیم؛ بتوانیم دانشگاه را ارتقا دهیم.

مهرمحمدی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این بوده است که نیاز به نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیش از آن چیزی است که در حال حاضر ما دانشجو- معلم می‌پذیریم. پیش‌بینی ما این است که سالانه ۳۴هزار دانشجو- معلم داشته باشیم، اما نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی بیش از اینهاست.

وی با بیان این مطلب که یکی از شاخص‌هایی که فاصله در آن مشهود است؛ شاخص نسبت هیات علمی به دانشجو است، گفت: باید در سال‌های آتی از نظر جذب هیات علمی به شرایط مناسبی برسیم و سازمان امور استخدامی باید ردیف استخدامی مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد، چرا که در حال حاضر ما با برخی دشواری‌ها مواجه هستیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آموزش و پرورش از سال‌های آتی با یک موج گسترده بازنشستگی نیرو‌ها مواجه خواهد شد، گفت: دانشگاه فرهنگیان در این راستا می‌تواند با جلب مشارکت سایر دانشگاه‌ها کمبود نیرو را جبران کند.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان دو ماموریت دارد؛ نخست تربیت باکیفیت نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش و دیگری مدیریت فرآیند تامین نیازهای آموزش و پرورش از طریق فراهم کردن مشارکت سایر نهادهای دانشگاهی.

مهرمحمدی درباره ادامه تحصیل دانشجویان ما توضیح داد و گفت: ادامه تحصیل برای کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند و با توجه به هدفی که دانشگاه دارد، بلافاصله امکانپذیر نیست، علت این است که با توجه به امتیازاتی که در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد باید قانون متعهدین به خدمت برای آن‌ها به اجرا در بیاید و دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی باید ابتدا به سر کلاس درس برود. البته پس از سه سال خدمت در آموزش و پرورش می‌تواند در مقطع بالا‌تر شرکت کند و دوباره بازگردد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در واکنش به اعتراضات برخی از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی به نتایج آزمون اصلح گفت: این افراد با علم و آگاهی نسبت به برگزاری این آزمون در این دوره شرکت کردند و برگزاری این آزمون شرط ضمن عقد دانشگاه فرهنگیان با مهارت‌آموزان بوده است. البته طبع انسان آزمون‌گریز است و در شرایطی که برای فرد توفیقی حاصل نشود؛ روشن است که واکنش‌هایی نشان می‌دهد و در این مورد نیز این افراد از غیر معتبر و غیرموجه بودن این آزمون سخن گفتند.

وی خطاب به این افراد گفت: فرصت همچنان باقی است و می‌توانید با یک سال تاخیر و با شرکت مجدد در آزمون به استخدام در آموزش و پرورش در بیایید. مسئله سنجش برای ما بسیار حیاتی و کلیدی است و فکر می‌کنم که حیثیت دانشگاه به سنجش صلاحیت حرفه‌ای گره خورده است.

کد خبر : ۴۱۷۸۶۱