خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

توسعه پایدار بدون آگاهی مردم و همکاری بین المللی میسر نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۱۶۱۱۴

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران افزایش آگاهی های عمومی از علوم، فنون، اطلاع رسانی و ظرفیت سازی در این راستا را برای توسعه پایدار کشورها بسیار با اهمیت دانست.

به گزارش ایلنا، فرهادی در نشست وزیران سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری سخن می گفت، تاکید کرد : باید همگام با برنامه توسعه پایدار سازمان ملل که با اهداف ویژه تا سال ۲۰۳۰ میلادی تعریف و تبیین شده است، پیشرفت در عرصه های علمی و فنی در دنیا نیز مد نظر جدی قرار گرفته و توسعه علمی و فنی در واقع زمینه ساز ایجاد یک جامعه شکوفا در آینده شود.

 
وزیر علوم گفت: لازم است به ساختارهای ظرفیتی به عنوان یک اولویت توجه شود و هر جامعه ای در این زمینه گام های لازم را برداشته و آگاهی های علمی و فنی عمومی را ارتقا دهد.
 
فرهادی در ادامه افزود :  ما به راهبردها و سیاست های کاملا مدون و سیستماتیک و یک برنامه منسجم کاری که آگاهی های عمومی را بالا ببرد نیاز داریم و به آن دست یافته ایم.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان یادآور شد : ایران در این زمینه موفقیت های بالایی داشته و توانسته است در بالا بردن آگاهی مردمی با اراده ملی و با یک راهبرد مستمر و با برنامه ای منظم به اهداف مورد نظر علمی و فنی دست یافته و ضمن پیشبرد امور، ظرفیت های ملی را نیز ارتقا دهد.
 
وی تجربه جمهوری اسلامی ایران را یک شاخص بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت : آگاهی های عمومی از اهمیت علوم و فنون و فناوری اطلاع رسانی در پیشرفت های روزمره و درازمدت ، موثر، تاثیرگذار و با اهمیت است.
دکتر فرهادی تاکید کرد: بر همین اساس بوده که ایران توانسته است هدف پیشرفت های پایدار فنی و علمی را تحقق ببخشد.
 
وی یادآور شد که ایران حدود پنج میلیون دانشجو دارد که در عرصه های مختلف علمی مشغول به تحصیل هستند و جمهوری اسلامی ایران توانسته در سطح جهانی نیز رتبه شانزدهم علمی و فنی را در انتشارات علمی کسب کند.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: منافع ملی، مردمی، تامین آن و اهمیت دادن به آگاهی های عمومی می تواند همه ما را به سمت شکل دادن جامعه آینده رهنمون کند.
دکترفرهادی گفت: بر این باورم که توجه فزاینده به ظرفیت سازی بویژه در میان عموم مردم و همچنین توسعه منابع انسانی می تواند یکی از حلقه های مهم اولویت دار کاری برای جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای جامعه بین المللی باشد.
 
وی با اشاره به اینکه بی تردید شبکه علمی و همکاری بین المللی میان محققان، دانشمندان و نخبگان باعث تسریع در ظرفیت سازی ها می شود گفت : این همکاری؛ افزایش آگاهی های عمومی را نه در میان یک ملت بلکه در عرصه بین المللی به دنبال خواهد داشت.
 
فرهادی تاکید کرد : علم تحت تاثیر فرایند جهانی شدن قرار گرفته و از سویی نیاز است که ما فرهنگ های خود را برای رسیدن به توسعه پایدار در کنار حفظ هویتمان با این گرایش تطبیق دهیم.
وی افزود: البته به باور و تجربه من حراست از فرهنگ های ملی و محلی در فرایند جهانی شدن تنها از طریق گفت و گو و مذاکره واقعی امکان پذیر خواهد بود.
 
فرهادی در پایان سخنرانی خود از همه مسئولان و وزیران شرکت کننده و میزبانی ژاپن برای این همایش تقدیر کرد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز