خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران:

جمع‌آوری ۶۵۰۰ معتاد در تهران/ ساختار اجتماعی، آسیب‌سازی می‌کند

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با اعلام جمع‌آوری ۶۵۰۰ معتاد در تهران گفت: ساختار اجتماعی به گونه‌ای است که آسیب‌سازی می‌کند.

سیاوش شهریور؛ مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح جمع‌آوری معتادان، گفت:‌ طرح فوریت‌های خدمات اجتماعی یا طرح قرارگاه خدمات اجتماعی را تهیه کرده‌ایم؛ طرحی  که در آن دستگاه‌ها ذیل یک فرماندهی و یک ریاست جمع می‌شوند و دیگر از کارهای جزیره‌ای و بخشی خبر نیست.

وی تصریح کرد: بنابراین قرار شد؛ یک مرکزی تشکیل شود که همه دستگاه‌ها، بحث آسیب‌ها را دنبال کنند؛  شهرداری تهران، بهزیستی، کمیته امداد، قوه قضاییه و نیروی انتظامی ذیل فرماندهی استانداری که به فرماندار تهران تفویض شد، اقدام به جمع‌آوری و غربالگری معتادان کردند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران افزود: در همین راستا آنهایی که بیماریهای صعب‌العلاج و یا ژنتیکی دارند، غربال‌گری شدند، افرادی که به حوزه کمیته امداد مربوط بود به خانه‌هایشان فرستاده شدند و مثلا آن دسته افرادی که زیر ۱۸ سال بودند، کارهایشان از کانال  بهزیستی انجام شد و بخشی هم توسط شهرداری ساماندهی شد.

شهریور ادامه داد: اگرچه شهرداری تهران زیر بار طرح به طور کلی نرفت، اما طرح ذیل استانداری تهران در سطح ملی برگزار شد. در تهران چیزی حدود ۶۵۰۰ زن و مرد جمع‌آوری شدند؛ ۵۰۰ زن و ۶ هزار مرد. این اتفاق مدام در حال استمرار است و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش جمع‌آوری یک طرف قرار داشت و بخش مراقبت طرف دیگر، خاطرنشان کرد: مقرر شد؛ این ۶ هزار ۵۰۰ نفر سم‌زدایی و درمان شوند و پس از درمان، در مجتمع‌های بهاران توانمندسازی و سپس با کمک شهرداری تهران مشغول به کار شوند. یعنی هر دو جنبه دیده شد. نخستین بار بعد از انقلاب این اتفاق مهم و مبارک در استان تهران افتاد که هیچ سابقه‌ای نداشت.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در ادامه افزود: در حال حاضر بخش عظیمی از متکدیان و معتادان متجاهر از سطح شهر تهران جمع شده‌اند و خوشبختانه سامان‌سراهایی نیز مخصوص زنان با استاندارهای بالای بهداشتی در حال کار هستند. ضمن اینکه از سوی دیگر مراکز کودکان با کیفیت بالا و پروتکل عالی کار می‌کنند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران خاطرنشان کرد: ما این نوید را به شهروندان می‌دهیم که در اجرای این طرح کرامت و منزلت متکدیان و کودکانی که جمع‌آوری شدند، رعایت شده است.

شهریور اضافه کرد: اما این یک واقعیتی است که ساختار اجتماعی ما آسیب‌سازی می‌کند و باید پذیرفت در جامعه‌ای که دچار توسعه نامتوازن ملی بوده و هنوز بحث اشتغال حداکثری در آن  حل نشده، نشاط و شادمانی و امید به زندگی کم است و حل بسیاری از مسائل در آن همچنان لاینحل است.

وی افزود: نباید امید داشت که تمام موضوعات یک شبه و در یک فصل معین حل شود؛ البته در این دولت در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی این گام محکم برداشته شده است و در صورتی که دولت از انقباض مالی خارج شود، آتیه خوبی برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی می‌بینیم.

کد خبر : ۴۱۴۹۶۳