خبرگزاری کار ایران

ضرورت توجه به ارتباطات موثر خانوادگی برای پیشگیری از اعتیاد

asdasd
کد خبر : ۴۱۴۷۸۳

استاد دانشگاه تهران و تحلیل گر مسایل اجتماعی معتقد است که از مهمترین دلایل شیوع اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و قرص های روانگردان در میان نوجوانان و جوانان آن است که به ارتباطات خانوادگی کمتر توجه می شود، در حالی که ضرورت توجه به این مسئله مهم راه مقابله با اعتیاد را هموارتر می‌کند.

به گزارش ایلنا، علی مخدومی افزود: همچنین باید به کم کاری برخی نهاد های فرهنگی در بحث مبارزه با مواد مخدر نیز اشاره کرد، متاسفانه برای اوقات فراغت افراد، نیازسنجی نمی‌شود و خانواده‌ها همیشه نگران هستند اوقات فرزندان همراه با مصرف مواد مخدر باشد.

وی اظهار کرد: زمانی که خانواده و نهادهای متولی، برنامه‌ای برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نداشته باشند، قطعا آنها خودشان راهی برای این اوقات می‌یابند و نتیجه‌اش اعتیاد به مصرف موادی مانند شیشه ، کراک ، آمفتامین و غیره می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت در پرکردن اوقات فراغت افراد نقش به‌سزایی دارد، ادامه داد: زمانی که امکانات مناسبی را در اختیار افراد بگذارند، قطعا افراد با استفاده از این امکانات کمتر به سراغ مصرف مواد مخدر می‌روند، به عنوان مثال دولت می‌تواند در تابستان استخرها و سینماها و دیگر مراکز رفاهی رایگان را در اختیار افراد قرار دهد.

مخدومی اضافه کرد: نقش خانواده در تربیت فرزند نیز برای مقابله با اعتیاد بسیار ضروری و سرنوشت‌ساز است و حتی دوستی خانواده با فرزند، سبب افزایش اعتماد به نفس شده و دیگر فرزند مجبور نمی‌شود که برای ارضای نیازهایش به مصرف مواد مخدر پناه ببرد .

به گفته این تحلیل گر مسایل اجتماعی ،زمانی که خانواده بیشترین زمان خود را در بیرون از خانه می گذراند و یا به دلیل مشکلات اقتصادی، پدر و مادر ناچار هستند از صبح تا شب، برای تامین معیشت زندگی مشغول کار باشند، دیگر چه انتظاری می‌توان از رابطه دوستانه خانواده با فرزند داشت.

وی افزود: اسلام به تحکیم روابط خانوادگی تاکید بسیار دارد و به نظام خانواده، ساماندهی و تحکیم روابط موثر اهمیت ویژه‌ای می‌دهد که خود پادزهری برای آسیب‌هایی مانند مواد مخدر است .

مخدومی افزود: زمانی که فضای گرم و مملو از عشق میان اعضای خانواده برقرار باشد قطعا این فضا مانع از پناه بردن نسل جوان به خلوت مصرف مواد مخدر می‌شود و خانواده نقش مهمی در مقابله با اعتیاد دارد.

این استاد دانشگاه ، تقویت بنیه دینی و اخلاقی اعضای خانواده را راه دیگری برای مقابله با اعتیاد دانست و تصریح کرد: تقویت بنیه دینی و اخلاقی می‌تواند در مقابله با اعتیاد کارساز بسیار باشد و از طریق توسعه فعالیت‌های آموزشی، هنری، علمی، مسافرت‌های مذهبی و شرکت در جشن‌های علمی و مذهبی محقق می‌شود.

مخدومی با بیان اینکه همه اولیای جامعه وظیفه دارند در مبارزه اجتماعی با مواد مخدر مشارکت کنند، اظهار کرد: با توجه به ضرورت این مبارزه در خانواده و هم در محیط های مختلف جامعه نمی توان به سادگی از کنار این نیاز فوق‌العاده و پراهمیت عبور کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر یک تکلیف برای خانواده هاست ، تصریح کرد: عواملی مختلفی در تحقق این رویکرد سهیم هستند ، اما نقش خانواده ، توجه به تربیت فرزندان ، استفاده درست از اوقات فراغت و پر رنگ شدن فعالیت نهادهای فرهنگی در این زمینه بیش از سایر عوامل مورد توجه و کارساز است .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز