خبرگزاری کار ایران

انتقاد از کمبود فضاهای آموزشی در تهران

asdasd
کد خبر : ۴۱۴۴۲۲

رئیس کمیته ایمنی شهر تهران گفت: وضعیت فضاهای آموزشی مورد نیاز به نسبت جمعیت در حال رشد تهران به ویژه در مناطق غرب نگران‌کننده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه آباد در نطق پیش از دستور امروز خود در جلسه امروز شورای شهر با بیان اینکه سال گذشته در راستای ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تحصیل تمامی کودکان اتباع بیگانه در کشور با نواختن زنگ مهر در مدرسه شهید محراب مدنی منطقه 15 خواستار حمایت از حق سوادآموزی کودکان افغان در شهرمان شدیم، گفت: فارغ از اینکه در گوشه‌ای دیگر از شهر کودکان تهرانی خودمان نیز از حق تحصیل در محل زندگی خود محروم هستند و به واسطه عدم تامین سرانه‌های آموزشی مصوب در طرح جامع زنگ مدرسه از چند فرسخ دورتر از محل زندگی برایشان نواخته می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع بسیار تکان دهنده، وضعیت نگران کننده فضاهای آموزشی مورد نیاز جمعیت در حال رشد به ویژه در مناطق رو به رشد غرب تهران است. بررسی وضعیت موجود فضاهای آموزشی مناطق 22 گانه تهران نشان داده است که مناطق 22، 13 ، 5 و 4 با محرومیت شدید سرانه آموزشی مواجه هستند.

آباد با اشاره به اینکه منطقه 22 تهران با جمعیتی بالغ بر 170 هزار نفر و وسعت 110 کیلومتر مربع دارای فقر شدید سرانه آموزشی است، اظهار کرد: به رغم آنکه سرانه پیشنهادی کاربری‌های آموزشی در طرح جامع معادل 87 متر مربع معرفی شده است مجموع سرانه آموزشی آن بر پایه جمعیت موجود این منطقه معادل 27 متر مربع یعنی یک چهارم حداقل میزان مورد نیاز این منطقه.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر با تاکید بر اینکه نرخ رشد جمعیت این منطقه دو برابر میزان نرخ رشد جمعیت کل شهر تهران در دهه اخیر بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 21 هزار دانش‌آموز در این منطقه به صورت مهاجر در مدارس غیربومی محل زندگی خود مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته جمعیت این منطقه پس از تکمیل و تحویل پروژه‌های انبوه سازی به حدود 600 هزار نفر افزایش می‌یابد، افزود: تعداد دانش‌آموزان متقاضی تحصیل در این منطقه به بیش از 150 هزار نفر خواهد رسید که این موضوع با توجه به عدم تعیین لکه‌های آموزشی مصوب در این منطقه به شدت نگران‌کننده است.

آباد با بیان اینکه نیمی از همان حداقل فضاهای آموزشی موجود نیز به فضاهای غیردولتی اختصاص پیدا کرده است، عنوان کرد: این در حالی است که تعداد دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در مدارس دولتی این منطقه 5 برابر تعداد کل دانش‌اموزان مدارس غیردولتی آن است.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: دوری از محل زندگی ، مواجهه با خطراتی که در بین مسیر متوجه دانش‌آموزان خواهد بود، حوادث رانندگی، افزایش بار ترافیکی در منطقه، کمبود مدارس دولتی در منطقه، جمعیت بسیار بالا و غیر استاندارد کلاس‌های درسی همه و همه منجر به اختلاف در یک نظام آموزشی سالم در منطقه خواهد شد که اثرات سوء آن در سال‌های آتی به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت.

آباد تاکید کرد:‌ به موجب ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب سال 1372 و تبصره‌های الحاقی آن در سال 1379 کلیه احداث کنندگان شهرک‌های مسکونی مکلف هستند همزمان با ساخت واحدها نسبت به احداث و تامین فضاهای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف بر اساس استانداردهای مصوب به طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس و طبق نظر منطقه اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری نیز مکلف بوده است تا همزمان با صدور مجوز احداث سرانه‌های آموزشی ، انبوه سازان را تعیین و آنها را ملزم کند همزمان با احداث واحدهای مسکونی ، فضای آموزشی مورد نیاز را نیز تامین کنند و آنها را ملزم کنند همزمان با احداث وئاحدهای مسکونی فضای آموزشی مورد نیاز را نیز تامین نموده و از صدور پایان کار به شرط تامین سرانه آموزشی از سوی سازندگان خودداری کنند. اما متاسفانه علیرغم آنکه مجوز تعداد زیادی از این انبوه‌سازان صادر شده اما سرانه‌های آموزشی محقق نشده است.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر با بیان اینکه طی بررسی به عمل آمده از تعاونی انبوه‌سازان مسکن در سطح منطقه 22 تعداد 45 مورد انبوه‌ساز در سطح منطقه شناسایی شده که تنها 5 مورد آنها سرانه های آموزشی را تامین کرده‌اند ، بیان کرد: متاسفانه به رغم آنکه علیه تعدادی از انبوه سازان در جهت الزام به تامین فضای آموزشی اقامه دعوی شده و محکومیت الزام به تامین فضای آموزشی نیز صادر شده است اما به واسطه صدور پایان کار آنها از سوی شهرداری دیگر ضمانت اجرایی آرای صادره از بین رفته و قابلیت اجرای رأی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا برخی از سازندگان در زمان رسیدگی به پرونده در محاکم قضایی اظهار کردند: که تعهدشان را در قالب رعایت دستورالعمل 30 – 70 مقررات شهرسازی اجرا گردند.  از این رو ارائه تفاهم نامه فیمابین با شهرداری که حاکی از پرداخت سرانه‌های آموزشی مورد نیاز بوده منجر به صدور حکم منع تعقیب برای اکثر سازندگان شده است.

آباد با تاکید بر اینکه ضرورت دارد سرانه‌های آموزشی انبوه‌سازانی که در قالب دستوالعمل 30 -70 در زمان صدور جواز ساخت و ساز توسط مسئولان شهرداری منطقه 22 دریافت شده ضمن بررسی دقیق و کارشناسی میزان سرانه‌های آموزشی مشخص به وزارت آموزش و پرورش پرداخت شود، عنوان کرد: مطابق طرح تفضیلی سایت پلان‌های مصوب و پروانه‌های صادره سرانه فضاهای آموزشسی در حال احداث و پیش بینی شده در سطح منطقه 22 شامل 12 هزار مترمربع از محل املاک واگذار شده به آموزش و پرورش که شامل 774 هزار مترمربع مجموعه‌ دانشگاهی ، 74 هزار مترمربع از محل فضاهای آموزشی داخل سایت‌های مسکونی و 80 هزار مترمربع از محل زمین‌های آموزشی به تفکیک مالکیت‌ها است.

این عضو شورای شهر اضافه کرد: این در حالی است که همچنان برای بخش قابل توجهی از سایت‌های پیش بینی شده تعیین تکلیفی صورت نگرفته است و تنها سهم اندکی در حال احداث و یا در شرف واگذاری به آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه برخی املاک با ک اربری آموزشی دارای مالکیت حقیقی بوده و مالکان تمایلی به احداث فضای آموزشی ندارند، تصریح کرد: متاسفانه در این بخش نیز با توجه به شکایات مالکان و رای دیوان عدالت اداری به استناد قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها ، شهرداری ملزم به صدور پروانه ساختمانی شده که همین امر نیز منجر به کاهش فضاهای آموزشی منطقه شده است. از این رو لازم است به منظور رفع چالش موجود در اسرع وقت اقداماتی انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز