خبرگزاری کار ایران

لایحه ساماندهی حاشیه‌نشینی در انتظار تصویب

وزیر کشور با اشاره به سفر بیش از یک میلیون ایرانی به عراق گفت: برنامه ریزی های برای بازگشت و انتقال این زائران از کربلا به مرز و نیز از مرز تا شهرهای مختلف کشور در حال انجام است.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا  رحمانی فضلی در سفر به مشهد در پاویون فرودگاه شهید هاشمی نژاد اظهار داشت: وزارت خارجه عراق با وزارت خارجه کشورمان همکاری خوبی داشته و تا کنون بالغ بر یک میلیون زائر ایرانی عازم عراق شده اند.

وی ادامه داد: هم اینک از جمله مهمترین مسائل ما موضوع زائران ایرانی حرم حسینی (ع) است که برای ایام اربعین عازم عراق شده اند.

وزیر کشور با اشاره به تشکیل ستاد مربوط به این موضوع از حدود یک ماه قبل با حضور وزارت کشور، نیروی انتظامی، راه و ترابری، حج و زیارت، وزارت امور خارجه و سایر بخش های مربوطه عنوان کرد: هماهنگی های لازم در سطح ملی و منطقه ای بویژه در استان های درگیر با این موضوع چون خوزستان و ایلام انجام گرفت.

 وی گفت: با توجه به امکانات بسیار مناسبی که در اطراف مرزهای کشور وجود دارد مشکلی تا کنون گزارش نشده وهم اینک مهمترین موضوع برگشت زائران ایرانی از مراسم اربعین حسینی (ع) در کربلا است.

وزیر کشور ادامه داد: در واقع این حجم گسترده زائر که طی هفته های گذشته از کشور خارج شده اند در پایان اربعین می خواهند ظرف سه، چهار روز به کشور بازگردند که این خود کار سنگینی است.

  به گفته وی، در کربلا جمعیت هلال احمر، شهرداری تهران، بسیج، سپاه زیر نظر سازمان حج و زیارت وظایف خود را در خدمت رسانی به زائران به خوبی انجام می دهند.

  وی ادامه داد:  برنامه ریزی شده از روز گذشته تعدادی اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقلی جاده ای به کربلا فرستاده شود تا در انتقال زوار ایرانی به مرز و از مرز به شهرهایشان اقدام نمایند.

 وی افزود : از تمامی شهرداران خواسته شده اتوبوس های درون شهری و نیز وزارت راه و شهرسازی نیز  اتوبوس های بین شهری خود را را در حد مقدورات به منطقه مرزی بفرستند تا انتقال زائران به سهولت انجام شود.

وی همچنین از زائران خواست در بازگشت به کشور صبر و  تامل کرده تا در موعد تعیین شده به مرور به مرزهای کشور وارد شوند.

رحمانی فضلی در بحث تامین امنیت گفت: با اقدامات صورت گرفته در کشور، تا مرز از نظر امنیتی مشکلی نداریم در مرز با نیروهای مرزبانی و انتظامی، اطلاعات و بسیج هماهنگی های لازم انجام گرفته است.

وی ادامه داد: تمامی استانداران، فرمانداران، بخشداران ما در منطقه نیز کاملا روی این بحث  دقت های لازم را داشته و شورای تامین نیز تدابیر ضروری را اندیشیده و امیدواریم با دقت نظر نیروهای انتظامی و امنیتی ما در مناطق مرزی و نیز توجه زائران هیچ مشکل امنیتی نداشته باشیم.

وزیر کشور در ادامه در بحث بسته ساماندهی حاشیه نشینی شهر مشهد، گفت: در سفر دولت اتفاقات خوبی در این حوزه افتاد و اقداماتی هم در بخش های مختلف شروع شده و طی امسال تامین منابع هم صورت گرفت و تاجاهایی که طرح ها آماده بود کار آغاز گردید.

 وی گفت: در عین حال موضوع حاشیه نشینی با درجه اهمیت بالایی که دارد را نمی توان در مدت کوتاهی حل کرد و تمام اقدامات و مصوبات در حال اجرا است.

 وی توضیح داد: مصوبه ای که قرار بود با محوریت وزارت کشور،وزارت راه و شهرسازی و  سازمان محیط زیست در قالب مصوبه ای خارج از بحث بودجه سالانه پیگیری شود به دلیل آنکه ساماندهی حاشیه نشینی موضوعی مهم و طولانی است مقرر گردید بر اساس مطالعاتی جمع بندی و تبدیل به پیش نویس لایحه شود که اینگونه گردید و به دولت تحویل شد و در صورت تصویب دولت که به طور قطع مصوب می شود منابع آن هم تامین خواهد شد.

  وی با بیان اینکه منابع آن از محل های مختلف تامین می شود، در زمینه طرح استانی شدن انتخابات هم عنوان کرد: این موضوع در دوره های مختلف مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

 وی هدف خود از سفر به مشهد را دیدار با برخی مسوولان استان و زیارت بارگاه منور رضوی عنوان کرد.

 وزیر کشور پس از زیارت و این بازدیدها امشب مشهد را ترک خواهد کرد.

کد خبر : ۴۱۴۳۶۲