خبرگزاری کار ایران

به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۵؛

مهر را "پرمهرتر" از همیشه بسازیم

asdasd
کد خبر : ۴۱۳۰۷۱

معاون اجتماعی ناجا در یادداشتی آورده است: امیدوارم همه ما تلاش خود را به کار بندیم تا مدرسه ،دانشگاه و آموزشگاه را به محیطی سرشار از مهر،محبت، آرامش و امنیت تبدیل سازیم و دوران تحصیل را به " جذابترین " و " خاطره انگیز ترین " دوران زیست خود و دیگران تبدیل نماییم.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، در این یادداشت آمده است؛ مهر آغاز بهار تعلیم و تربیت است و لاجرم شمیم دل انگیزش روح هر کسی را جان و حیات دوباره می بخشد و شور و اشتیاقی دگر باره ارزانی می دارد.

از همین روی، نه فقط شمار پر شمار دانش آموزان عزیز و دانشجویان گرامی با ر غبت و اشتیاقی وصف ناپذیر به پیشواز آن می شتابند بلکه ما گروه بزرگسالان نیز با ورود به این فصل دل انگیز، حیاتی دوباره می گیریم و فصلی نو پیش روی خود می یابیم.

بنابراین اینک که در آستانه این فصل طربناک و زیبا و خاطره انگیز قرار گر فته ایم و انبوه فرهنگیان گرامی ما، اعم از اساتید و معلمان و دانش آموزان و دانشجویان عزیزمان، برای آغاز این فصل ممتاز لحظه شماری می کنند لازم می دانم آغاز سال تحصیلی را به همه آنان تبریک و تهنیت بگویم و از خدای بزرگ برای همگان موفقیت روز افزون مسئلت می نمایم.

همچنین، لازم می دانم به سبب مسئولیتم در نیروی انتظامی و تجارب دوران تحصیل و طبابت و تدریسم نکاتی را ، هر چند به اجمال و کوتاه خاطر نشان سازم.

هر معلم، مربی و استادی علاقمند است افراد تحت آموزش و تربیت او مفاد یادگیری را در "حد تسلط " فرا بگیرند،آنها را به خوبی در حافظه خود اندوزش نمایند و در صورت لزوم آنها را با سهولت و دقت به یاد آورند.

می دانیم که هر یک از این سه مرحله ( یادگیری ، ذخیره و یاد آوری ) متاثر از چندین و چند عاملند و لاجرم پرداختن به همه آن عوامل از حوصله نوشتاری چون این خارج است.

لیکن، از میان آن عوامل پر تعداد یک عامل نقش " پیش نیاز " و عوامل زمینه ساز را ایفا می نماید و در نتیجه فقدانش فرآیند یادگیری را دستخوش اختلال و کاستی می سازد و  آن عامل پر اهمیت " احساس امنیت روانی " است.

امنیت روانی نوعی رهایی از فشار و ترس و اضطراب و دلواپسی است که مغز و ذهن را مهیا ی کسب اطلاعات و پردازش دقیق داده ها می سازد.

شواهد مطالعاتی ما نشان از آن دارد که معلمان و مربیان سهم شگرفی در ایجاد و تقویت این احساس خوشایند و دلپذیر و یا در کاهش و تقلیل آن دارند.

 این احساس نه به آموزش و سخنرانی و توصیه های مستقیم بلکه با اشار ه ها و کنا یه ها و تمثیل های تلویحی و غیر مستقیم شکل می گیرد و بسط و گسترش می یابد به همین سبب از همه معلمان و مربیان گرانمایه انتظار داریم در این خصوص سهم و نقش خود را آن گونه که بایسته است، ایفاء نمایند.

یادمان باشد " احساسِ امنیت " نضج یافته در دوران تحصیلی ، برای همیشه فرد را در برابر گزندهای روزگار مصون می سازد.

همان گونه که از آمارها و اطلاعات منتشره پیداست امروزه روز، شماری از کج روان و جامعه ستیزان، دانش آموزان عزیز و دانشجویان گرامی را آماج های مناسبی برای تعمیم کنش های کج روانه خود می دانند و از هیچ کوششی برای فرو غلتاندن این دو گروه آینده ساز و بالنده جامعه در دام آسیب ها و کج کارکردی های اجتماعی فرو گذار نمی نمایند.

به همین سبب از همه انتظار می رود که در پیشگیری از وقوع چنین رخ داد ناگواری قدم فرا سو نهیم و با بهره گیری از دانش و توان خود مانع از اشاعه آسیب ها و کژکارکردی ها در میان دانش آموزان و دانشجویان عزیز شویم.

تجارب ما نشان می دهد که یکی از موثر ترین روش های پیشگیری از انواع آسیب های اجتماعی " واکسینه سازی روانی " است. یعنی چنانچه افرادِ تحت تعلیم و تربیت خود را ، از پیش، از عوارض و پیامدهای وخیم فرو شدن در باتلاق آسیب ها آگاه سازیم و به گونه ای موثر هیجان و ترس را در آنان بر انگیزیم، اغلب آنان در دام آن آسیب ها گرفتار نمی شوند.

روش موثر دیگر نیز " مهارت آموزی "، به ویژه مهارت "جرات ورزی" و " تاب آوری" است. این دو مهارت به فراگیران ما کمک می کند تا هم درخواست های وسوسه گران خناس را رد کنند و هم در برابر فشارها و تنیدگی ها مقاومت ورزند.

ما نیز در ناجا آماده ایم تا در این خصوص با معلمان و مربیان گرانقدر همراه و همگام شویم و با اقدامات مختلف از گرفتار شدن افراد جامعه در دام آسیب ها پیشگیری نماییم.

در هر جامعه ای و نیز جامعه ما شماری از دانش آموزان به دلایل پرشمار در مراحل مختلف تحصیل تعدادی از" بد رفتاری " های ریز و درشت را تجربه می نمایند. با " مداخله " بموقع و " روانشناسانه " و " دلسوزانه و هماهنگ " در این بدرفتاری ها ، می توان بزودی آنها را از میان راند و تعادل رفتاری را به مرتکبین آن بدرفتاری ها باز گرداند.

اما، مداخله ناصحیح و غیرکارشناسانه و تنبیه گرایانه و یا بی اعتنایی محض و اداره باری به هر جهت کلاس و مدرسه، می تواند زمینه ساز گرایش شماری از دانش آموزان به "رفتارهای بزهکارانه " و ناهنجاری های اجتماعی باشد.

بنابراین، به همه مراکز آموزشی توصیه می کنیم مشاوره روان شناختی و ملاحظات کارشناسانه در رفتارهای دانش آموزان را همچون آموزش جدی بگیرند و از اثرات حیرت انگیز آن غفلت ننمایند.

ضروری است " ترک تحصیل "، " افت تحصیلی " و " نا رسایی یادگیری " جدی تلقی شود. چه، شواهد پلیسی و یافته های مطالعاتی ما نشان از آن دارد که بسیاری از بزهکاران و کجروان و جامعه ستیزان کسانی هستند که تجارب منفی و آزاردهنده تحصیلی دارند.

آنان کسانی هستند که به سبب برخی از مشکلات تحصیلی " برچسب " ( انگ ) منفی خورده و از مدرسه طرد شده اند و به همین سبب ، از همان دوران کودکی و نوجوانی پر از کینه و خصومت شده اند و در ذهن خود طرح و نقشه انتقام گیری ریخته اند. بنابراین ، افراد دارای مشکلات تحصیلی را نه تنها نباید مورد طرد و تحقیر و سرزنش قرار داد بلکه باید با ارائه " خدمات ویژه " به آنان یاری رساند.

سرانجام امیدوارم همه ما تلاش خود را به کار بندیم تا مدرسه ، دانشگاه و آموزشگاه را به محیطی سرشار از مهر ،محبت،آرامش و امنیت تبدیل سازیم و دوران تحصیل را به " جذابترین " و " خاطره انگیز ترین " دوران زیست خود و دیگران تبدیل نماییم. #مهرتان پر مهر باد...

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز