خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

سرمایه گذاری در ورزش آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۴۱۲۷۲۹

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با وزیر ورزش و جوانان نقش ورزش را در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد موثر دانست و بر نهادینه شدن ورزش همگانی در جامعه تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، علی مویدی در این دیدار که با حضور جمعی معاونان و مدیران کل ستاد و وزارت ورزش و جوانان در محل آن وزارتخانه برگزار شد، گفت: هر چقد بیشتر به ورزش اهمیت داده شود شاهد کاهش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی به خصوص اعتیاد خواهیم بود.

وی افزود: باید فرهنگ ورزش همگانی در جامعه نهادینه شود تا متناسب با آن اعتیاد نیز کاهش یابد.

قائم مقام دبیرکل ستاد با بیان اینکه سرمایه گذاری در ورزش آسیب‌های اجتماعی را در جامعه کاهش می‌دهد، افزود: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) چراغ راه ما است و بندهای مشخصی را در ابعاد فرهنگی، ورزشی، تبلیغاتی و هنری دارد که بر اتخاذ تدابیر لازم برای حضور و مشارکت جدی مردم و خانواده ها در زمینه های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادان تاکید دارد. 

مویدی توجه جدی تر ستاد به ظرفیت وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک ظرفیت بی بدیل در عرصه پیشگیری و آگاهی رسانی در عرصه مبارزه با مواد مخدر به خصوص قشر جوانان و عضو اصلی کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد را امری ضروری برشمرد.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی و آموزش به ورزشکاران زن و مرد جهت عدم استفاده از مواد و داروهای نیروزا در باشگاه های بدنسازی و ورزشی، لزوم آسیب‌شناسی نظام مدیریت پیشگیری از اعتیاد توسط وزارت ورزش و جوانان در راستای سند پیشگیری از اعتیاد، لزوم انجام پژوهش های پیشگیری از اعتیاد، لزوم تولید و چاپ منابع علمی و آموزشی برای کلیه گروه های هدف تحت پوشش جمعیت، لزوم ایجاد بانک اطلاعات در عرصه پیشگیری، استفاده بهینه از امکانات موجود در اماکن ورزشی و تجهیز و راه اندازی خانه های روستایی به امکانات ورزشی تاکید کرد و گفت: در سال جاری مبلغ سه میلیارد ریال با انعقاد تفاهم نامه با وزارت ورزش و جوانان برای انجام برنامه های فوق اختصاص یافته است.

این مسئول در ستاد بر توسعه مبانی فرهنگی ورزشی و هنری در راستای مبارزه با اعتیاد تاکید کرد و افزود: وضعیت اعتیاد در جامعه خوب نیست، زیرا به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشورمان با افغانستان هم مرز است و هم مواد صنعتی و مصرف آن افزایش یافته است.

مویدی تصریح کرد: در باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی متاسفانه مواد محرک صنعتی و شیمیایی که در آشپزخانه های کوچک تولید می شوند، با عناوین عضله سازی وحجیم شدن بدن و... توزیع می‌شوند که نیاز به اطلاع رسانی به ورزش دوستان نسبت به خطرات این موضوع و نیز برخورد جدی مسئولان وزارت با باشگاه های ورزشی است.

وی آسیب‌های اجتماعی در حوزه جوانان را نگران کننده خواند و افزود: رویکرد ستاد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با محوریت پیشگیری و سرمایه گذاری بر روی جوانان، دانش آموزان و... است و طی دو سه سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته ، با توجه به اینکه رویکرد ستاد، پیشگیرانه و درمان مدار است، از این وزارت خانه انتظار همکاری‌های بیشتر در توسعه ورزش به منظور پیشگیری از اعتیاد داریم.

۲۰ درصد مردم در ورزش‌های همگانی مشارکت می‌کنند

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان نیز در این دیدار ضمن تشکر از اقدامات ستاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: این وزارتخانه معتقد است هر چه جامعه بیشتر به ورزش بپردازد، آسیب های اجتماعی کمتر می شود. تا سه سال گذشته رقم مشارکت مردم کشور در ورزش‌های همگانی بین ۷ الی ۱۰ درصد بود اما اکنون با توجه به اقدامات وسیع صورت گرفته به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.

وی بر ساخت فیلم‌های کوتاه با قهرمانان برای مقابله با سیگار، قلیان و مواد مخدر، انتخاب قهرمانان المپیک و پاراالمپیک به عنوان سفیران پیشگیری از اعتیاد، انجام فعالیت های آموزشی و پیشگیری برای مربیان و سرمربیان تیم‌های ملی، ارسال گزارش ماهانه از مدیران کل و فدراسیون ها در مورد فعالیت‌هایشان در حوزه پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد. 

ورزشکاران نامی سفیر مبارزه با مواد مخدر شوند

همچنین دکتر پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ورزشکاران و قهرمانان خوش اخلاق و بنام به عنوان سفیر مبارزه با مواد مخدر انتخاب شوند؛ چرا که جوانان از آنان الگوبرداری می‌کنند.

وی افزود: با توجه به رویکرد اجتماعی شدن امر مبارزه، می‌توان تشکل هایی از ورزشکاران ایجاد کنیم که بسیار در امر پیشگیری از اعتیاد و نیز حمایت و مشارکت در فرآیند درمان قهرمانان و ورزشکاران درگیر با پدیده اعتیاد موثر خواهد بود.

تجهیز یکصد خانه روستایی به امکانات ورزشی

غلامرضا شعبانی بهار معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان نیز بیان داشت: در راستای تفاهم نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با این وزارتخانه، سال گذشته یکصد خانه روستایی در چهار استان به امکانات ورزشی مجهز شدند و امسال نیز در نظر داریم خانه‌های روستایی سه استان دیگر را مجهز کنیم.

باشگاه‌های بدنسازی در صورت تخلف پلمپ می‌شوند

مدیرکل بازرسی وزارت ورزش نیز بیان داشت: تا قبل از حضور دکتر گودرزی در این وزارتخانه، هیچ نظارتی بر باشگاه‌های خصوصی صورت نمی‌گرفت، سال ۹۳ ، ۱۴ هزار باشگاه بدنسازی و ورزشی مورد بازدید قرار گرفت و ۱۷۰۰ باشگاه به دلیل توزیع داروهای غیرمجاز پلمپ شدند.

وی افزود: در سال گذشته نیز از مجموع ده هزار بازدید از باشگاه های ورزشی، ۷۳۰ باشگاه پلمپ شد. همچنین در ماه مبارک رمضان، ۱۱ هزار باشگاه مورد بازرسی قرار گرفت که ۶۸۰ باشگاه پلمپ شدند و ما نیز این موضوع را به شدت پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: هم اکنون ۹۵ درصد باشگاه های خصوصی در کشور دارای مجوز هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز