خبرگزاری کار ایران

یک باستان‌شناس خبر داد:

کشف آثار دوره پارینه سنگی در جزیره قشم

پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم دامنه غار تاریخی خوربس جزیره قشم به کشف آثار دوره پارینه سنگی میانی ، معماری سنگ چین و سفالهایی از دوران اسلامی متأخر انجامید.

به گزارش ایلنا، سیروان محمدی قصریان سرپرست پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم غار تاریخی خوربس با اعلام این خبر گفت :این پروژه با هدف کاهش آثار تخریب های انسانی در دستور کار قرار گرفت .

او ساخت و ساز های غیر اصولی ، عبور جاده ساحلی ، کشاورزی منطقه  و ...را از تهدیدات پیش روی این محوطه اعلام کرد و افزود :به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم درجه یک و دو محوطه 19گمانه حفر شد .

این باستان‌شناس اظهار داشت :در کاوش صورت گرفته در این گمانه ها سفال ، آثار معماری سنگ چین و ... کشف شد که به دوران اسلامی متأخر تعلق دارند .

وی با اشاره به قرار داشتن  این محوطه در فاصله 10کیلومتری جنوب غرب شهر قشم تصریح کرد :آثار دامنه غار تاریخی خوربس با وسعتی بیش از 10هکتار از جمله وسیعترین و غنی ترین آثار باستانی جزیره قشم به حساب می آید.

به گفته محمدی، بر اساس بررسی های سطحی صورت گرفته قدیمی ترین آثار شناسایی شده محوطه یک مجموعه از دست تراش های دوره پارینه سنگی میانی است.

  او افزود : علاوه بر آثاردوران پارینه سنگی میانی ، شواهد و آثار دیگری مانند سفال از دوره اشکانی- ساسانی و نیز گورستان در سطح محوطه مورد بررسی و شناسایی قرار گرفتند.

وی گفت: بخش اعظم آثار دامنه غار خوربس که شواهد معماری سنگی به وضوح در سطح آنها قابل رویت است به دوران اسلامی متاخر تعلق دارد .

  پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم دامنه غار خوربس با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.

 

کد خبر : ۴۱۲۶۰۶