خبرگزاری کار ایران

35 گلزار شهدا در فهرست آثار ملی ثبت شد

35 گلزار شهداء در استان های قم، اردبیل، قزوین، آذربایجان غربی و کهکیلویه و بویر احمد واجد ارزش ثبت در فهرست انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شناخته و بزودی شماره ثبت این گلزارها اعلام خواهد شد.

به گزارش ایلنا، مدیرکل  دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت:  35 گلزار یاد شده اعم از شهری و روستایی شامل 27 گلزار استان قم، 4 گلزار استان قزوین ، 2 گلزار در استان آذربایجان غربی و یک گلزار در استان کهگیلویه و بویر احمد است.

 فرهاد نظری اظهار داشت: ثبت گلزار های شهدا بنا به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و در پی تفاهم نامه منعقده بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های بعدی و تعامل و همکاری متقابل در زمینه های مشترک  با توجه به قوانین حاکم بر هر دو سازمان ،  توسعه همکاری  های دو جانبه  به منظور استفاده از فرصت ها و ظرفیت  های دو دستگاه صورت گرفته است.

 به گفته وی با بر اساس تفاهم نامه یاد شده همکاری های مشترک در زمینه های شناسایی، مستند سازی، تهیه و تدوین پرونده گلزارشهداء و پیشنهاد آن به سازمان میراث فرهنگی برای ثبت در فهرست آثار ملی، همکاری مشترک جهت ساماندهی گلزار شهداء  که در حریم آثار و محوطه های تاریخی و فرهنگی واقع شده اند و ... از جمله مفاد این تفاهم نامه محسوب می شود.

نظری با تاکید بر اینکه ثبت گلزار شهداء بخش کوچکی از قدردانی جامعه از فداکاری ها، ایثار و از خودگذشتگی دلیر مردان کشورمان است افزود: گلزار شهداء بهشت زهرا تهران با 30 هزار شهید پیش از این در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اما پرونده 35 گلزار شهداءیاد شده  نخستین پرونده های یادمانی استانی است که در تعامل با بنیاد شهید و امور ایثارگران و  از سوی اداره کل ساماندهی گلزار شهداء وابسته به این بنیاد تهیه و به دفتر ثبت ارسال شده است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی پرونده ثبت گلزار جیلارد دماوند تهران را نیز نخستین گلزاری برشمرد که به صورت نمونه و مشترک بین واحد ستادی سازمان واداره ساماندهی گلزار شهدا تهیه شد. با انجام این کار مشترک از این پس پرونده گلزار شهداء تمامی استان های کشور از سوی اداره ساماندهی گلزار شهدا تهیه، تدوین و به اداره ثبت آثار ارایه می شود.

بنا به اطلاعات منتشره از سوی پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران مطابق آمار، 19 هزار و 648 گلزار که 220 هزار و 871 مزار شهید را شامل می‌شوند در کشور وجود دارند که از این تعداد 11 هزار و 821 گلزار با 135 هزار و 401 مزار کاملاً ساماندهی شده، 555 گلزار با 52 هزار و 424 مزار در دست ساماندهی و 7 هزار 272 گلزار با 33 هزار و 46 مزار هنوز ساماندهی نشده‌اند.

کد خبر : ۴۱۲۶۰۱