خبرگزاری کار ایران

مدیر طرح ملی حفاظت تالاب‌های ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

حقآبه داخلی هامون بسیار ناچیز است/ آب مورد نیاز تالاب به سختی تامین می‌شود

مدیر طرح ملی حفاظت تالاب‌های ایران با اشاره به حقآبه 60 میلیون متر مکعبی برای تالاب هامون در داخل کشور، گفت: این مقدار آب آنقدر ناچیز است که حقآبه به حساب نمی‌آید.

محسن سلیمانی روزبهانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا, در مورد خبر منتشر شده مبنی بر خشک شدن تالاب هامون گفت: وضعیت تالاب هامون از دیرباز به این ترتیب بوده که به شکل فصلی وسعت آن کاهش و گسترش داشته است، زیرا هامون تالابی جلگه‌ای در پایین دست رودخانه‌ها و مسیل‌هاست و در فصولی که بارندگی خوب باشد آب مناسبی وارد تالاب می‌شود اما در فصل‌های گرم و زمان بادهای 120 روزه وسعت تالاب کم می‌شود.

وی ادامه داد: البته اما در طول سال‌های اخیر که تالاب هامون با خشکی‌های جدی روبه رو  بوده، شکنندگی آن به میزان قابل توجهی افزایش داشته و اکنون نیز با توجه به اینکه در پایان فصل گرما هستیم و برای مدت طولانی هیچ بارشی رخ نداده است، همانند دیگر تالاب‌ها، حجم آب در هامون نیز کاهش پیدا کرده و به حداقل خود رسیده است.

مدیر طرح ملی حفاظت تالاب‌های ایران با اشاره به اینکه حقآبه‌ای که باید از بالادست و از کشور افغانستان به تالاب می‌آمده، تامین نشده است و خودمان نیز در بحث مدیریت منابع آب خوب عمل نکردیم، اظهار کرد: اکنون وضعیت هامون شکننده‌تر شده و بخش عمده‌ای از تالاب خشک است و تنها بخش‌های کوچکی از آن در اطراف کوه خواجه به صورت لکه‌ای آب دارد و در دیگر مناطق تقریبا آبی وجود ندارد.

سلیمانی روزبهانی درمورد حقآبه‌های داخلی هامون توضیح داد: قرار است که از «چاه‌نیمه‌ها» حقآبه‌ای 60 میلیون متر مکعبی برای هامون درنظر بگیرند که در برابر وسعت این تالاب بسیار بسیار ناچیز است و اصلا حقآبه به حساب نمی‌آید، البته امسال بخش عمده از این مقدار را توانسته‌اند بگیرند هرچند به دلیل شرایط منطقه همواره گرفتن این آب با صحبت و مذاکره‌های بسیاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها به این موضوع تاکید کردیم که حقآبه‌ها، شیوه تخصیص و مدیریت منابع آب در حوضه آبریز تالاب هامون باید به شکل جدی مورد بازنگری قرار بگیرد و حقآبه هامون هم از کشور افغانستان و هم از منابع آبی داخل کشور باید برگردانده شود.

سلیمانی روزبهانی توضیح داد: اگر قرار است هامون را نجات دهیم حداقل در دو حوزه باید بسیار خوب عمل کنیم اول در حوزه دیپلماسی بین‌المللی برای مذاکره با افغانستان و به رسمیت شناختن حقآبه تالاب هامون و دوم بازنگری جدی در نحوه مدیریت منابع آب در سطح ملی تا بتوانیم تخصیص آب بیشتری را برای هامون داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه برداشتن دایک‌های مرزی چه تاثیری در وضعیت هامون داشت؟ اظهار کرد: با برداشته شدن بخشی از دایک‌ها مرزی اوضاع نسبتا بهتر شده است. امسال با راه‌آب‌هایی که باز شد  آب قابل ملاحظه‌ای از سمت رودخانه فراه به هامون آمد اما باید بخش بیشتری از دایک‌های مرزی برداشته شود.

کد خبر : ۴۱۰۶۰۱