خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی «گراند هتل قزوین»/ کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست

گراند هتل یکی از با ارزش‌ترین بناهای تاریخی در شهر قزوین است که برای واگذاری در اختیار صندوق احیا قرار دارد، اما به دلیل شرایط خاص تاکنون اقدام موفقی برای احیا این بنا صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «گراند هتل قزوین» از اولین هتل‌های به سبک اروپایی در  ایران است که در سالهای پایانی دوره قاجار در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده است.

این بنا که در 3 طبقه ساخته شده و از ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری برخوردار است، به صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی – فرهنگی واگذار شده تا از طریق  انتقال آن به سرمایه‌گذار این بنای تاریخی احیا شده و دوباره کاربری اقامتی به آن بازگردد، اما فرآیند مزایده این بنا تاکنون با موفقیت روبرو نبوده‌است.

 

        66

علی کاظمی (معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق احیا) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد این مساله توضیح داد: سال گذشته این بنا را به مزایده گذاشتیم و یک سرمایه‌گذار نیز آمد و او را در کمیته فنی بازرگانی ارزیابی کردیم و برنده اعلام شد، اما قاعدتا بر اساس قانون باید ضمانت‌نامه‌های بانکی و تضامینش را برای ما می‌آورد ‌تا قرارداد امضا شود، اما متاسفانه سرمایه‌گذار نتوانست منابع مالی خود را تامین کند و در نهایت مزایده به سرانجام نرسید.

وی ادامه داد: گراند هتل شرایط خاصی دارد که در روند واگذاری آن تاثیرگذار است، گراند هتل در بافت تاریخی قرار گرفته است که ملاحظات خاص خود را دارد و هزینه احیا آن نیز بالا و چیزی حدود 9 میلیارد تومان است، بنابراین می‌طلبد که ما هماهنگی‌هایی را با اداره کل استان قزوین انجام دهیم تا توجیه اقتصادی لازم برای سرمایه‌گذار ایجاد شود.

معاون سرمایه گذاری و اقتصادی صندوق احیا توضیح داد: بنایی در ضلع شمالی گراند هتل است  که الحاقی است؛ به نظر مدیران استان و بسیاری کارشناسان می‌توان آن بنا را جمع‌آوری کرد و مجددا اجازه ساخت داد؛ اگر این اتفاق بیفتد توجیه اقتصادی آن بالا می‌رود و سرمایه‌گذار بهتر مراجعه می‌کند، اما اگر اگر این امکان نباشد؛ باید به گونه دیگری توجیه اقتصادی پروژه را بالا برد.

کاظمی با بیان اینکه کاربری در نظر گرفته شده برای این بنا تاریخی اقامتی- پذیرایی است، در مورد مرمت و حفاظت از این بنا توضیح داد: تا پیش از واگذاری به سرمایه‌گذار مرمت آن بر عهده اداره کل استان است و صندوق در برابر حفاظت از بنا تا قبل از واگذاری مسئولیتی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه مزایده مجدد برای این بنا چه زمانی انجام می‌‌شود، گفت: امیدواریم بتوانیم تا یک ماه آینده  هماهنگی لازم را با اداره کل استان در این زمینه انجام دهیم، البته با توجه به شرایط خاص گراند هتل، باید سرمایه‌گذار نیز پیدا شود و قبل از مزایده باید به تفاهم برسیم.

کد خبر : ۴۰۹۴۷۱