خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی وزارت بهداشت:

70 هزار نفر در کشور از ابتلای خود به ایدز مطلع نیستند

asdasd
کد خبر : ۴۰۸۹۶۷

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: 70 هزار نفر در کشور در حالی به بیماری ایدز مبتلا هستند که از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد هادی ایازی در مراسم افتتاح اولین مرکز اقامتی مدل طبی زنان و زنان باردار مصرف‌کننده مواد مخدر با بیان اینکه امروز گروه‌های جدیدی در عرصه اعتیاد ورود پیدا کردند که دغدغه ما را بیشتر می‌کند، گفت: روزی در جامعه ما سیگار کشیدن برای زنان افت داشت، اما امروز نه تنها سیگار که قلیان کشیدن هم متداول شده است که این مسئله مقدمه آسیب‌های دیگری است.

ایازی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم معتاد بیمار است و باید درمان شود. هرچند قبول داریم برخی معتادان مجرم هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور اجتماعی با تاکید بر اهمیت اصل مشارکت در پیشگیری و درمان اعتیاد گفت: وزیر کشور از اولین جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اجتماعی کردن مبارزه با این مواد تاکید کرد که این به معنای مشارکت برای نجات مبتلایان و پیشگیری از اعتیاد است لذا باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید کارمان را به مردم واگذار کنیم و بپذیریم مردم بیش از ما می‌توانند در حوزه درمان و پیشگیری از اعتیاد اقدام کنند اظهار کرد: براساس این رویکرد است که در حوزه‌های دیگر تحول سلامت معاونت اجتماعی را در وزارت بهداشت ایجاد کردیم زیرا پذیرفتیم گروه‌های داوطلبی وجود دارند که دغدغه آنها سلامت مردم است.

ایازی با اشاره به اینکه 23.6 درصد افراد جامعه نشانه‌هایی از اختلال روانی دارند که اعتیاد نیز در این اختلالات طبقه‌بندی می‌شوند اظهار کرد: به بیان دیگر از هر چهار نفر یک نفر این نشانگان را دارد که می‌تواند شامل افسردگی، اعتیاد یا بیماری مزمن روانی باشد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: ما باید با ایجاد نشاط اجتماعی و کاهش دغدغه‌ها کاری کنیم که مردم به سمت اعتیاد سوق داده نشوند لذا باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم.

وی با یادآوری اینکه زمانی صحبت از بیماری ایدز برای ما خط قرمز بود گفت: اما امروزه در کشور عدد غربالگری شده نشان می دهد که 30هزار نفر مبتلا به ایدز هستند این در حالی است که براساس دانسته‌های ما صدهزار نفر به این بیماری مبتلا هستند. به عبارت دیگر 70هزار نفر در کشور وجود دارند که نه ما و نه خودشان از بیماری آگاه هستیم.

ایازی خاطرنشان کرد: امروز ما باید به مردم بگوییم که استفاده از سرنگ آلوده یا رفتار پرخطر جنسی می‌تواند به ایدز منجر شود و امروز حوزه رسانه نیز در این امر به ما کمک می کند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر نتوانیم از سمن‌ها حمایت کرده و کار خود را به مردم واگذار کنیم نمی‌توانیم انتظار حل مشکلات را داشته باشیم و باید شاهد تولد فرزند معتاد از مادر معتاد باشیم. نوزادی که وقتی به بزرگسالی می‌رسد در جامعه ایجاد آسیب می‌کند.

در ادامه نژادی؛ معاون برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز تاکید کرد: نباید در حوزه زنان برنامه‌ریزی انفعالی داشته باشیم و امروز درباره زنانی صحبت می‌کنیم که مادر و همسر بوده و اعتیاد آنها معلول عواملی است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اعتیاد معلول درست ندیدن‌های ما است و دولت نمی‌تواند امور را به تنهایی انجام دهد.

نژادی با بیان اینکه زنان معتاد انگ اجتماعی بیشتری نسبت به مردان معتاد دارند ادامه داد: همکاری میان دولت و جامعه مدنی می‌تواند مشکلات را حل کند.

نژادی در پایان خاطرنشان کرد:‌ سیاست نهاد امور خانواده حمایت از پروژه‌هایی است که با همکاری دولت و جامعه مدنی انجام می‌شود لذا باید طرح‌هایی را به ما معرفی کنید که بتوانیم از توان و تسهیلات دولت و جامعه مدنی در این حوزه تخصصی استفاده کنیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز