خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

افتتاح مرکز درمان اعتیاد کودکان زیر 17 سال در دو استان

asdasd
کد خبر : ۴۰۸۹۵۴

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از افتتاح مرکز درمان اعتیاد کودکان زیر 17 سال در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مویدی؛ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه افتتاح اولین مرکز مدل طبی زنان و زنان باردار مصرف کننده مواد مخدر در جمع خبرنگاران گفت: در چند سال اخیر شیب گرایش اعتیاد زنان به مواد مخدر تند شده است، لذا نسبت به این موضوع نگرانی‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: از یک میلیون و 350 هزار نفر معتاد تایید شده در کشور 10 درصد را زنان تشکیل می‌دهند که این به معنای افزایش دو برابری زنان نسبت به گذشته است.

وی درباره اعلام نتیجه نهایی شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر در کشور تاکید کرد: مرجع اعلام نهایی آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر است و سازمان بهزیستی نیز به این موضوع توجه خاص دارد.

وی درباره مرکز اقامتی زنان گفت: این مرکز براساس نیاز بیماران مبتلا به اعتیاد برای اولین بار راه‌اندازی شده است که البته این کار توسط سمن‌ها انجام شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در حال حاضر این مرکز 20 تخت دارد، کادر پزشکی آن کامل بوده و براساس استانداردهای بهداشتی – درمانی ایجاد شده و حتی پیوست‌های روانی نیز در آن تعریف شده است.

مویدی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص این مرکز از طریق سایر مراکز انجام می‌شود و این مراکز در صورت مشاهده زنان معتاد آنها را به این مرکز اقامتی هدایت می‌کنند که خدمات این مرکز کاملاً رایگان است.

وی با اشاره به همراهی خوب حوزه درمان پیشگیری و مقابله با مواد مخدر گفت: با رویکرد خوبی که دولت نسبت به سلامت در جامعه دارد و عنایت خاص وزیر بهداشت شاهد حرکت خوبی در حوزه درمان هستیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: نرخ شیوع زنان باردار معتاد با نرخ شیوع زنان معتاد فاصله قابل توجهی داشته و نرخ پایینی نسبت به جامعه زنان معتاد دارد.

وی در مورد زنان معتاد کارتن خواب اظهار کرد: با هماهنگی انجام شده با شهرداری تهران به زودی در خصوص جمع‌آوری زنان معتاد در سطح وسیع اقدام خواهد شد و 500 نفر از آنان ساماندهی می‌شوند.

مویدی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه بیمه درمان معتادان خوب عمل نکردیم، افزود: امسال تعامل خوبی در این خصوص با وزیر رفاه داشتیم که امسال مبلغ تعریف شده اجرایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دو مرکز درمانی برای کودکان زیر 17 سال در استان های سیستان و بلوچستان و گلستان تعریف کرده ایم و بنا داریم این مناطق را در نقاط دیگری از جمله تهران راه‌اندازی کنیم.

عباس دیلمی‌زاده مدیرعامل جمعیت تولد دوباره نیز در خصوص بیمه درمان معتادان گفت: این بیمه نیست یارانه است وزرارت رفاه پول را گرفته و کاری نمی‌کند.

وی ادامه داد: اعتیاد بیماری است و اگر قرار است؛ بودجه‌ای به آن اختصاص داده شود باید به بهزیستی یا وزارت بهداشت پرداخت شود، چرا ما باید فرانشیز پرداخت کنیم.

دیلمی‌زاده تصریح کرد:‌ این مکانیزم باید به بیمه تبدیل شود و قانون نیز وزارت رفاه را مکلف کرده که درمان اعتیاد را مشمول بیمه کند.

وی خاطرنشان کرد‌: بخش خصوصی تا به حال یک ریال نیز بابت بیمه درمان معتادان دریافت نکرده است.

در ادامه سیدمحمدهادی ایازی (معاون اجتماعی وزارت بهداشت) نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارائه سرنگ‌های رایگان در میان معتادان گفت: این کار در مراکزی که با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر راه‌اندازی و اقدامات پیشگیرانه انجام شده است، صورت می‌گیرد و مشکلی از این بابت نیست.

وی همچنین در خصوص همکاری آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در راستای پیشگیری و درمان اعتیاد دانش‌آموزان به طرح نماد اشاره کرد که دستگاه‌هایی چون بهزیستی، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و... در این طرح ایفای نقش می‌کنند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه این طرح به دستگاه‌های مربوطه اجازه می‌داد در سطح مدارس و در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقدامات پیشگیرانه انجام دهند، اظهار کرد: اولین اقدام ما طرح سفیران سلامت بود که طی سال‌های تحصیلی 94 و 95 پانصد هزار دانش‌آموز را به عنوان سفیر سلامت تحت آموزش قرار دادیم.

ایازی عنوان کرد: پیش‌بینی کردیم تفاهم‌نامه‌ای جامع را در تمامی حوزه‌های سلامت از جمله سلامت اجتماعی به امضای وزیر بهداشت و وزیر آموزش و پرورش برسانیم تا اقدامات وزارت بهداشت در سطح مدارس گسترده‌تر شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز