خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

دور باطل مبارزه با اعتیاد/ با ضرب و زور مشکل حل نمی‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه اعتیاد با ضرب و زور حل نمی‌شود، گفت: در مبارزه با اعتیاد یک چرخه‌ تکراری و دور باطل را شاهد هستیم.

احمد بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص چرخه معیوب جمع‌آوری معتادان اظهار کرد: اعتیاد یکی از آسیب‌های مهم اجتماعی است و برای پیشگیری از این آسیب باید ریشه‌های ایجاد آن را بررسی کرد.

وی افزود: پیشگیری از اعتیاد در اصلاح چرخه معیوب جمع‌آوری معتادان تأثیر مهمی دارد و نهادهای مسئول در این رابطه باید با هماهنگی یکدیگر نسبت به اصلاح این چرخه اقدام کنند و به ویژه در بحث ممانعت از ورود مواد مخدر صنعتی به کشور اقدامات جدی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه هم‌اکنون مشکل اصلی در بحث اعتیاد وجود متولیان متعدد و موازی کاری در این رابطه است، گفت: برای پیشگیری از اعتیاد باید دلایل آن را شناسایی و با آن مقابله کرد.

بیگدلی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی اعتیاد در جامعه بحث بیکاری است و باید توجه داشت که ترک اعتیاد نقطه آغاز مقابله با این آسیب اجتماعی است، عدم بازگشت فرد به چرخه اعتیاد اهمیت بسیاری دارد، اما هم‌اکنون معتادان را به کمپ‌ها برده و نگه می‌دارند و پس از مدتی دوبار به چرخه اعتیاد باز می‌گردند.

وی با اشاره به اینکه در مبارزه با اعتیاد یک چرخه‌ تکراری و دور باطل را شاهد هستیم، گفت: در طرح ساماندهی معتادان متجاهر تعداد زیادی جمع‌آوری و به کمپ‌های ترک اعتیاد فرستاده شدند، اما پس از مدتی از کمپ‌ها بیرون آمده و مجدد به چرخه اعتیاد بازگشتند؛ بدون اینکه اقدام قابل توجهی در ترک اعتیاد آنها انجام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: تعدادی از معتادان متجاهر از سطح شهرها جمع‌آوری و به کمپ‌ها منتقل شدند اما به دلیل نداشتن برنامه مناسب برای ترک و توانمندسازی آنها پس از مدتی باز به چرخه اعتیاد بازگشتند و تا این روند اصلاح نشود، نمی‌توان به جمع‌آوری معتادان متجاهر دلخوش بود باید توجه داشت؛ برای حل معضل اعتیاد باید به پیشگیری توجه کرد و اعتیاد با زور و ضرب حل نمی‌شود.

کد خبر : ۴۰۷۱۹۲