خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ آسیایی هشدار داد:

احتمال انقراض یوزپلنگ آسیایی تا انتهای دهه 90

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ آسیایی اظهار کرد: اگر وضعیت کنونی یوزپلنگ آسیایی ارتقا پیدا نکند؛ این گونه تا انتهای دهه 90 منقرض می‌شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی اسلامی در نشست خبری که به مناسبت روز حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برگزار شد؛ اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه وجود تنها دو یوز ماده در ایران تکذیب کرد و گفت: البته وضعیت فعلی بحرانی است و اگر روندی که اکنون وجود دارد ارتقا پیدا نکند تا انتهای دهه 90 یوزپلنگ آسیایی منقرض می‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت به طوری است که نه تنها دولت و NGOها بلکه همه دستگاه‌ها و مردم باید برای حفاظت از یوزپلنگ فعالیت کنند. به طور قطع در نبود فعالیت‌هایی که اکنون سازمان حفاظت از محیط زیست پروژه یوزپلنگ آسیایی NGOها و محیط‌بانان انجام می دهند یوزپلنگ تا الان منقرض شده بود.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال 95 فاز سوم پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی به اتمام می‌رسد گفت: این پایش‌ها اطلاعات زیادی را در مورد یوزپلنگ‌ها به ما داده‌اند برای نمونه متوجه‌ مهاجرت‌های عجیب و قریب یوزها شده‌ایم به طوری که مثلاً در طی دو سال ممکن است سه بار مسیری 140 کیلومتری را بروند و برگردند.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ آسیایی توضیح داد: نقاط حادثه‌خیز و محورهای پرخطر همچون محور عباس آباد در جاده سمنان – مشهد باید ایمن‌سازی شود همچنین از کریدورهای مهاجرتی یوزپلنگ باید حفاظت شود. در برخی زیستگاه‌ها در سه سال گذشته گزارش موثقی همچون مشاهده لاشه یا فیلم و عکس از یوزپلنگ نداشته‌ایم اما این مسئله به معنای این نیست که از این مناطق حفاظت نکنیم زیرا در صورت حفاظت مناسب با توجه به جابجایی یوزها ممکن است دوباره به منطقه بازگردند.

 

 

 

کد خبر : ۴۰۶۶۸۸