خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی:

قیمت کتاب‌های درسی افزایش نمی‌یابد/ثبت نام کتب درسی از 10 شهریور

مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی درخصوص بازگشایی مجدد سامانه ثبت نام کتاب گفت: سامانه www.irtextbook.ir از ۱۰ شهریور تا ۲۰ اسفند باز بوده و به صورت تک جلدی ثبت سفارش می‌کند و کتاب‌ها از طریق پست برای دانش‌آموزان ارسال می‌شود.

به گزارش ایلنا، لیدا نیک‌روش مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی امروز در نشست خبری که پیرامون توزیع کتاب‌های درسی سال جدید در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: مدیران و مسئولان مدارس و توزیع‌کنندگان کتاب‌های درسی باید قیمت کتاب‌های درسی را در معرض دید دانش‌آموزان و اولیا قرار دهند و وجهی غیر از قیمت پشت جلد کتاب‌ها دریافت نکنند؛ ضمن اینکه نباید دانش‌آموزان را به خرید لوازم و نوشت‌افزارهایی همراه کتاب‌های درسی مجبور کنیم.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد مشکل برای والدین و دانش‌آموزان در هنگام توزیع کتاب‌های درسی، آنها می‌توانند با شماره تلفن‌های ۸۸۳۰۵۸۶۰ و ۸۸۸۲۷۷۷۸ تیم پشتیبانی دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی تماس گرفته و به صورت ۲۴ ساعته شکایات خود را مطرح کنند.

نیک‌روش با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان باید حتماً در شهری که تحصیل می‌کنند، کتاب خود را تهیه کنند، گفت: تلاش کرده‌ایم کیفیت کتاب‌های درسی را بالا برده و کتاب‌های شاخه فنی و حرفه‌ای و نظری را با ماکت‌های واحد طراحی کنیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی از تولید کتاب «هنرجو» ویژه دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای با محتوا و استانداردهای لازم در آموزش رشته‌ها در سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار داشت: کتاب‌های مربوط به شاخه صنعت با ماکت و توناژ نارنجی، در شاخه کشاورزی با ماکت و توناژ سبز و در رشته خدمات با رنگ آبی طراحی شده است ضمن اینکه امسال علاوه بر قطع وزیری و رحلی کتاب‌ها، قطع رقعی نیز اضافه شده است؛ ضمن اینکه نکات یاد شده برای کتاب‌های شاخه نظری نیز در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه کیفیت کتاب‌های درسی نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کرده است، متذکر شد: کتاب‌های درسی رنگ‌های مختلف ندارند و کتاب‌ها نیاز به سیمی کردن نیز نخواهند داشت.

نیک‌روش با اشاره به کتاب‌های رشته معارف گفت: در سال‌های گذشته دانش‌آموزان رشته‌های معارف، کتاب‌های عمومی خود را از کتاب فروشی‌ها و کتاب‌های تخصصی را نیز از مدارس تهیه می‌کردند که امسال این دانش‌اموزان می‌توانند مجموع کتاب‌های عمومی و اختصاصی خود را به صورت یکجا از مدرسه خود تهیه کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی تأکید کرد: اگر در طول سال تحصیلی دانش‌آموزی با کمبود کتاب مواجه شد این موضوع مربوط به توزیع کتاب‌ها از جانب ما نمی‌شود بلکه مربوط به کوتاهی والدین درخصوص ثبت نام در سامانه توزیع کتاب است.

وی با اشاره به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اتباع خارجی تصریح کرد: این دانش‌آموزان تا زمانی که در سامانه سناد ثبت نام نکرده باشند کتابی دریافت نخواهند کرد؛ البته سهمیه مورد نظر آنها در نظر گرفته شده است اما مدیران مدارس باید ابتدا ثبت نام آنها را در سامانه مشاهده کنند و بعد کتاب‌ها را توزیع کنند.

نیک‌روش از توزیع و موجودی ۵ درصدی بیشتر از سهمیه اعلام شده توسط مرکز آمار و فناوری درخصوص کتاب‌ها در استان‌ها خبرداد و گفت: در مجموع از پایه دوم تا ششم و پیش دانشگاهی ۹۸ درصد ثبت‌‌نام کتاب‌ها انجام شده است و در پایه ابتدایی نیز حدود ۶۰ درصد ثبت‌نام کتاب‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در خصوص افزایش قیمت کتاب‌های درسی در سال تحصیلی جدید تأکید کرد: هیچ افزایش قیمتی در این خصوص نداریم ضمن اینکه ۷۳ لوح فشرده از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه تولید شده است که از اول ابتدایی تا پایه هشتم، یک لوح و در شاخه فنی و حرفه‌ای، ۵۴ لوح تهیه شده است که دانش‌آموزان در قبال دریافت آن هیچ وجهی را دریافت نمی‌کنند.

وی بیان داشت: امسال برای نخستین بار به صورت آزمایشی در ۵ منطقه تهران شامل مناطق ۲، ۵، ۴، ۷ و ۱۵ کتاب‌های ابتدایی توسط شرکت پست به مدارس ارسال می‌شود تا این مدارس توزیع کتاب‌ها را در بین دانش‌اموزان انجام دهند.

نیک‌روش درخصوص بازگشایی مجدد سامانه ثبت نام کتاب افزود: سامانه www.irtextbook.ir از ۱۰ شهریور تا ۲۰ اسفند باز بوده و به صورت تک جلدی ثبت سفارش می‌کند و کتاب‌ها از طریق پست برای دانش‌آموزان ارسال می‌شود.

کد خبر : ۴۰۵۷۶۶