خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

طب سنتی باید ساماندهی شود/مخالفت‌ها به‌ دلیل برخی سودجویی‌هاست

وزیر بهداشت گفت: مخالفت‌ها با طب سنتی به خاطر برخی سودجویی‌ها در این عرصه است البته باید با ساماندهی طب سنتی از این میراث 200 ساله حفاظت کنیم.

به گزارش ایلنا، دکتر سید حسن دکتر سید حسن هاشمی در مراسم افتتاح سلامتکده طب سنتی حکمت شرق بیرجند، گفت: طب سنتی در کشور شرایط مناسبی دارد زیرا مردم به آن باور داشته و علاقه‌مند هستند و از آن سود و منفعت برده‌اند.

وزیر بهداشت یکی از مشکلات طب سنتی را عدم ساماندهی مناسب آن عنوان کرد و افزود: معتقدیم اگر از ابتدا سازمانی تحت نظر وزارت بهداشت در کنار طب مدرن برای طب سنتی در نظر گرفته شده بود، از این میراث ملی مراقبت بیشتر و بهتری شده بود و اعتقاد دارم که دولت و مجلس باید تلاش کنند تا بتوانیم از میراثی که 200 سال از آن غفلت شده با ایجاد ساختاری مناسب حفاظت کنیم.

دکتر هاشمی اظهار داشت: تمام مردم ایران به طب سنتی اعتقاد ویژه داشته و از آن بهره‌مند شده‌اند و ممکن است در این حوزه تخلف، سودجویی و اشتباه و اشکالاتی وجود داشته باشد که با سامان بخشی، قابل حل است و باید طب سنتی   به عنوان یک میراث تقویت شود.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اثرات مفید طب سنتی برای مردم کشور و منطقه، تصریح کرد: طب سنتی می تواند اشتغال‌زایی بالا و در خارج از مرزهای کشور، ارزآوری زیادی داشته باشد و با توجه به هزینه‌های طب مدرن، طب سنتی می تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود البته مخالفینی هم دارد و بخشی از مخالفت آنها، بخاطر سودجویی هایی است که در حوزه وجود دارد.

وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: اگر اصل طب سنتی را بپذیریم، می‌توان سوءرفتارها را برطرف کرد و در طب مدرن هم گاهی شاهد برخی کج روی‌ها هستیم و باید حتما طب سنتی را شناسنامه دار کنیم تا ارائه دهندگان خدمات درمانی و دارویی تقویت و مشکلات موجود، اصلاح شوند.

دکتر هاشمی تعداد دانشکده‌های طب سنتی در کشور را 8 دانشکده عنوان کرد و  گفت: باید آنها را از نظر کیفی ارتقاء دهیم و شرایط تحصیل و ورود علاقه مندان به رشته طب سنتی را تسهیل ببخشیم و دوره‌های آموزشی آن را طولانی نکنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به نیاز کشور به متخصصان طب سنتی، اظهار داشت: متخصصان را برای آموزش نیاز داریم اما برای ارائه خدمات می توانیم دوره‌های آموزشی را کوتاه شود و افرادی که گیاهان دارویی در محیط‌هایی مثل عطاری‌ها عرضه می‌کنند باید دوره کوتاه مدتی را گذرانده و مدرک بگیرند و شناسنامه دار شوند و در صورت تخلف  باید قوانین مناسبی برای برخورد با آنها وجود داشته باشد.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت وجود سازمانی مستقل برای طب سنتی تحت نظر وزارت بهداشت در تسریع گسترش طب سنتی علمی در کشور، یادآور شد: طب سنتی در پیچ و خم ادارات ما که برای طب مدرن در نظر گرفته شده گاهی اوقات با مشکلاتی روبرو می‌شود که باید سازمان مستقلی در کنار وزارت بهداشت وجود داشته باشد تا در جهت توسعه این ثروت و میراث گرانبها حرکت کند.

دکتر هاشمی با اشاره به وجود دانشمندان و منابع علمی کهن در حوزه طب سنتی، گفت: این میراث‌ها هیچ گاه کهنه نخواهند شد و هنوز نام و آثار شیخ الرییس زنده است و مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین باید حتما اقدام متفاوت و ویژه‌ای برای توسعه طب سنتی شود و تا پیش از پایان دولت، لایحه سازمان طب سنتی به مجلس پیشنهاد شود.

وزیر بهداشت مهمترین برنامه وزارت بهداشت در زمان باقی مانده از دولت یازدهم را تداوم طرح تحول سلامت و به سرانجام رساندن پروژه‌های عمرانی حوزه سلامت دانست و گفت: باید بتوانم مجلس را متقاعد کنیم تا در قالب برنامه ششم توسعه، خدمات و منابع طرح تحول سلامت را پایدار کند و سایر حلقه‌هایی که پیش نیاز نظام سلامت کارآمد است، اجرا شود.

کد خبر : ۴۰۴۴۰۷