خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با رئیس موزه ملى تشریح شد:

فرآیند انتقال آثار تاریخى به کشورهاى دیگر چگونه است؟

رئیس موزه ملی ایران ضمن تشریح فرآیند فرستادن آثار تاریخی به کشورهای خارجی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد خطرات انتقال این آثار گفت: فرستادن آثار تاریخى به دیگر کشورها براى برگزارى نمایشگاه یک تصمیم کلان کشورى است.

جبرئیل  نوکنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با انتقاداتی که به موزه ملی برای انتقال آثار تاریخی به دیگر کشورها می‌شود و خطرات احتمالی این این جابه‌جایی‌ها گفت: قانونگذار مسیر انتقال آثار به نمایشگاه‌های خارجی را مشخص کرده و این کار تصمیم یک فرد نیست، بلکه تصمیم یک نظام است که آثار تاریخی و فرهنگی‌اش را به خارج از کشور بفرستد یا نه.

وی ادامه داد: این تصمیم کلان کشور است که برای معرفی فرهنگش نمایشگاهی در خارج از کشور بگذارد و برای این کار نیز  تشریفات لازم پیش‌بینی شده‌است.

مدیر موزه ملی در مورد فرآیند فرستادن آثار تاریخی به کشوری دیگر توضیح داد: انتقال آثار، فرآیند خاص خود را دارد، ابتدا طرف خارجی به کشور می‌آید و تفاهم‌نامه‌ای در این راستا امضا می‌شود، سپس موضوع نمایشگاه اعلام می‌شود و این موضوع در شورایی به تصویب می‌رسد، پس از آن انتخاب اشیاء توسط کارشناسان دو طرف انجام شده و آثار منتخب به شورای عالی کارشناسی می‌روند، اگر تصمیم این شورا برانتقال این آثار باشد، در نهایت بر اساس اجازه رئیس سازمان میراث فرهنگی و  یا مصوبه هیات وزیران دستور انتقال یا عدم انتقال صادر می‌شود.

نوکنده تاکید کرد: ضمانت قانونی لازم برای انتقال آثار تاریخی به دیگر کشورها وجود دارد، هر کشوری که آثار به آنجا منتق می‌شود؛ تعهدات قانونی لازم را انجام می‌دهد و دولت آن کشور معادل قیمت ارزیابی شده برای  بیمه آثار، ضمانت رسمی و مکتوب می‌دهد؛ برای نمونه اگر ما به ایتالیا اثر می‌فرستیم، وزیر فرهنگ آنها به نمایندگی از دولت ایتالیا متعهد می‌شود که در مورد همه خطرات ممکن مانند آتش‌سوزی یا حملات تروریستی ضمانت دهد و اینگونه نیست که امکال انتقال آثار تاریخی به هر کشوری ممکن باشد.

وی با تاکید بر اینکه انتقال آثار بین موزه‌های بزرگ امری متعارف است، افزود: متن تفاهم‌نامه‌ها را نیز پس از تهیه به مراجع ذی‌صلاح مانند وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری می‌دهیم، تا همه اسناد حقوقی، صلاحیت کشور، محل برگزاری نمایشگاه و نوع وسیله‌ای که اشیا را جابه‌جا می‌کند، نوع امنیت و ... بررسی شود. ما هم دقت لازم را داریم و به همه موزه‌ها شی نمی‌دهیم و تنها این همکاری را با  موزه هایی داریم که  در تراز موزه ملی ایران باشند یا دولت‌ها تصمیم گرفته باشند که چنین کاری را انجام دهند.

نوکنده در مورد کشورهایی که موزه ملی به آنها آثار فرستاده است، گفت: در حال حاضر به ایتالیا آثاری را  فرستاده‌ایم. همچنین به موزه ملی دهلی‌نو نیز آثاری را فرستاده بودیم، نمایشگاه بعدی ما نیز در کشور آلمان خواهد بود. با چند موزه  از جمله موزهای ژاپن، چین، ارمنستان، انگلستان و مکزیک هم در حال نوشتن تفاهم‌نامه یا مذاکره  برای سالهای 2017، 2018 و 2019 هستیم و شاید با موزه لوور نیز همکاری داشته باشیم.

کد خبر : ۴۰۴۲۰۷