خبرگزاری کار ایران

در دومین نشست شورای عالی میراث فرهنگی صورت گرفت؛

تصویب طرح ایجاد ۱۴۰ هزار شغل برای رونق گردشگری و صنایع دستی

asdasd
کد خبر : ۴۰۱۳۹۸

طرح ویژه ایجاد 140 هزار شغل برای رونق بخش گردشگری و صنایع دستی به تایید شورای عالی میراث فرهنگی رسید.

به گزارش ایلنا، در این نشست که با حضور اعضای حقوقی و حقیقی شورا و به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد 6 دستور جلسه مورد بررسی و بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اولین دستور جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، ارایه گزارش در خصوص طرح  ویژه  ایجاد اشتغال ضربتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی سالهای 96-95 و نحوه تامین منابع و تسهیلات مورد نیاز آن بود . 

مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در تشریح این طرح اظهار داشت:  در چارچوب این طرح در بخش گردشگری  تعدادی از طرح های سرمایه گذاری با متوسط پیشرفت فیزیکی 50 درصد هدف گذاری شده است که در صورت تامین اعتبار حدود  40هزار میلیارد ریال تا پایان سال 1396 به بهره برداری خواهد رسید.

 وی گفت: برآورد می شود در بخش گردشگری حدود 70 هزار فرصت شغلی ایجاد شود و سرانه  ایجاد اشتغال برای هر فرصت شغلی حدود 1200 میلیون ریال در نظر گرفته شده است که 50 درصد توسط بخش خصوصی به عنوان آورده تامین و 50 درصد توسط دولت به عنوان تسهیلات تامین خواهد شد. 

سلطانی فر افزود: در بخش صنایع دستی و برای دو حوزه بازرگانی و تولید در مجموع برآورد می شود حدود 72 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود و تسهیلات بانکی مورد نیاز برای ایجاد این تعداد فرصت شغلی حدود 15469 میلیارد ریال و از منابع عمومی دولت حدود 2 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است .

 وی گفت: در سرانه ایجاد اشتغال در بخش صنایع دستی برای هر فرصت شغلی 220 میلیون ریال اعتبار آموزشی ترویجی در نظر گرفته شده است.

 سلطانی فر به جداول برش های استانی و حوزه ای این طرح اشاره کرد و گفت : در جلسه ای که با بانکهای کشور داشتیم نحوه اختصاص این تسهیلات را بررسی کردیم و هیات سه نفره ای متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه ، بانک مرکزی و سازمان میراث فرهنگی متولی اجرایی این طرح شده اند و در جلسات شورای عالی اشتغال نیز این طرح، مطرح و تصویب شد .

 در ادامه این نشست غلام حیدر ابراهیم بای سلامی عضو حقیقی شورا با دفاع از این طرح،  اقدامات و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی را برای ایجاد  اشتغال مورد ستایش  قرار داد و اظهار داشت: صنعت گردشگری صنعتی زیربنایی است که در صورت توسعه می تواند سایر بخش های اقتصادی را نیز به تحرک وا دارد.

پروانه سلحشور نماینده ناظر مجلس و عضو حقوقی شورا نیز به اهمیت اشتغال زایی در بخش صنایع دستی اشاره کرد و گفت: با اشتغال در این بخش، زنان به عنوان اصلی ترین فعالان حوزه صنایع دستی منتفع می شوند.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز ضمن تقدیر از سازمان میراث فرهنگی  به خاطر تهیه این طرح تصریح کرد: با توجه به راهبرد دولت برای ایجاد اشتغال ، این طرح در چارچوب سیاست های کلان دولت ارزیابی می شود و کاملاً مثبت و مفید است و محاسبات انجام شده برای ایجاد 140 هزار فرصت شغلی در 2 سال آینده در بخش های گردشگری و صنایع دستی  کاملاً دقیق بوده و حجم تسهیلات در نظر گرفته شده برای تحقق این طرح نیز در مقایسه با بخش های صنایع و کشاورزی بسیار اندک است. به همین دلیل با پیگیری کمیته 3 جانبه سازمان مدیریت ، بانک مرکزی و سازمان میراث فرهنگی ، ابعاد مختلف این طرح قابل اجرا است . 

وی در نهایت با اعلام تصویب این طرح تاکید کرد که مصوبه شورا به کمیته سه جانبه ابلاغ شود . 

دومین دستور جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، دستورالعمل اعطای پروانه مجموعه دارای اموال فرهنگی ، تاریخی و هنری منقول مجاز بود .

 محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان در توضیح این دستور العمل اظهار داشت : باتصویب این دستور العمل ، فعالیت مجموعه داران حوزه میراث فرهنگی شناسنامه دار و ساماندهی خواهد شد . 

وی گفت : هم اکنون 120 مجموعه دار فرهنگی که دارای 35 هزار شی میراثی با قدمت بالای 100 سال هستند شناسایی شده است و این مجموعه دارها نیازمند اعطای پروانه و هویت مشخص هستند و با تصویب این دستورالعمل چارچوب کلی فعالیت آنها مشخص شده و از فروش غیر مجاز و قاچاق اموال تاریخی جلوگیری خواهد شد. 

در ادامه این نشست این دستوراالعمل 30 ماده ای به طور کامل به تصویب شورا رسید.

دستور سوم نشست شورای عالی میراث فرهنگی، بازنگری و اصلاح اساسنامه انجمن های میراث فرهنگی کشور بود که با توجه به گذشت بیش از 22 سال از تاریخ تصویب این اساسنامه و به وجود آمدن مسایل جدید نیازمند اصلاح و تکمیل آن بود. 

 سلطانی فر در توضیح ضرورت اصلاح این اساسنامه اظهار داشت: هم اکنون به منظور استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی ، مردمی و غیر دولتی، برای حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی نیازمند اصلاح این اساسنامه هستیم.

 وی با اشاره به احیای این انجمن ها در 2 سال گذشته بعد از 10 سال تعطیلی، گفت: در حال حاضر انجمن های استانی و شهرستانی تشکیل شده و برای سایر رده های انجمن نیازمند اصلاحاتی در اساسنامه هستیم  و نهایتا با توجه به نقطه نظرات معاون اول رییس جمهور این اصلاح این اساسنامه نیز به تصویب رسید.

دستور جلسه چهارم شورا، بررسی مغایرت مصوبه هیات عالی نظارت بر اصناف با قوانین و مقررات و نظرات رسمی مراجع حقوقی دولت و مجلس شورای اسلامی در ارتباط با شمول قانون نظام صنفی بر تاسیسات گردشگری بود . 

در این ارتباط مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان تاکید کرد که بر اساس نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری و با توجه به وجود قانون خاص گردشگری ، این حوزه صنعت به شمار رفته و از شمول مقررات هیات عالی نظارت بر اصناف خارج می باشد ، اما وزارت صنعت ، معدن و تجارت در مصوبه اخیر خود، ضرورت اخذ مجوز تاسیسات گردشگری مانند هتل ها از اتحادیه های صنفی را تصویب کرده  که این خلاف قوانین و مقررات بخش گردشگری است در ادامه جلسه، اعضای شورا نظرات خود را مطرح کردند و با نظر جهانگیری مقرر شد موضوع با توجه به نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیری و حل و فصل شود.

دستور پنجم شورا، بررسی ضرورت و چگونگی احیا مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به حاکمیتی بودن امور مرتبط به  حفظ و حراست از میراث ارزشمند فرهنگی کشور بود.

محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در مورد این موضوع اظهار داشت: تمام رشته های مرتبط با مرمت،حفاظت و باستان شناسی که در این مرکز آموزش عالی تدریس می شود مانند رشته پزشکی موکول به کار میدانی است و به همین جهت فارغ التحصیلان این رشته ها در سایر مراکز دانشگاهی، قابلیت فعالیت در سازمان میراث فرهنگی را ندارند . 

فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،ضرورت تصویب فعالیت این رشته در شورای گسترش وزارت علوم را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت : اصل احیا و تصویب فعالیت این مرکز آموزشی مورد تایید ما هم هست اما روال تصویب آن باید از طریق شورایی گسترش باشد . 

پیروز حناچی عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی اظهار داشت : با توجه به نیازهای موجود سازمان میراث فرهنگی و تشخیص و ضرورت های سازمان در حوزه های مختلف باید این مرکز احیا شود . 

پس از بحث و بررسی لازم مقرر شد کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت علوم، سازمان میراث فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی،  پیشنهاد احیای مرکز مذکور را بررسی و به شورای عالی اداری ارایه دهد .

 ششمین و آخرین مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی ، اصلاحات یک عبارت از مصوبه استفاده دستگاههای اجرایی موضوع 5 قانون مدیریت خدمات کشوری از تولیدات صنایع دستی اصیل ایرانی برای اهدا جوایز و هدایا و برنامه های تشریحی بود که  به تصویب رسید.

در ابتدای این نشست مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری، تعداد گردشگران ورودی کشور و اقدامات مهم سازمان در حوزه های میراث فرهنگی و صنایع دستی ارایه داد و اظهار داشت : ثبت 5 اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، و بازگشت 4 محموله ارزشمند اشیا تاریخی و فرهنگی کشور و احیای انجمن های میراث فرهنگی  ، بازگشایی موزه دوران اسلامی و بخش پیش از تاریخ موزه ایران باستان و موزه منطقه ای خراسان و احداث و تکمیل 35 هتل 4 و 5 ستاره در کشور در 3 سال گذشته از مهمترین اقدامات سازمان در دولت تدبیر و امید بوده است .

وی به برنامه تکمیل 170 هتل 4 و 5 ستاره طی 5 سال آینده اشاره کرد و گفت: در 8 سال دولت تدبیر و امید 200 هتل ساخته شده و خواهد شد که این یک انقلاب در صنعت هتل سازی ایران به شمار می رود. 

وی به همکاری صندوق توسعه ملی برای ساخت هتل ها اشاره کرد، و گفت: در سال های اخیر 800 میلیارد تومان برای تکمیل 70 هتل در ایران از منابع این صندوق تسهیلات ارزان قیمت به بخش خصوصی اختصاص یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز