خبرگزاری کار ایران

ظریف:

رقابت‌های داخلی نباید ما را از حرکت‌های بدخواهان غافل کند

asdasd
کد خبر : ۴۰۰۰۹۷

وزیر امور خارجه کشور در مورد انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: رقابت‌های داخلی نباید ما را به این سمت ببرد که از حرکت‌های بدخواهان خود غافل شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در همایش فصلی مدیران کل استانی و معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جمهوری اسلامی ایران  یک قدرت عظیم معنایی در طول 3 دهه اخیر در منطقه ایجاد  کرده است و همواره یکی از مبانی قدرت ما حمایت از مردم و مقاومت در منطقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه برقرای ارتباط خوب بین ما و گروه های اصیل مردمی که در هر منطقه بر سر کار می آیند به معنای دخالت در امور آن کشورها نیست بلکه به معنای حمایت از مقاومت است، افزود: بعد از سقوط صدام و طالبان احساس می‌شد، دست ایران در منطقه باز شده است و کشورهای منطقه تصور می‌کردند ایران بدون رقابت می‌تواند اعمال نفوذ کند به همین جهت پرونده هسته‌ای را بهانه قرار دادند، در حالی که رهبر معظم انقلاب فتوا داده بودند که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه بمب اتمی تولید نخواهد کرد و آنها نیز می‌دانستند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، اما این مساله را بهانه‌ای برای تخلیه ظرفیت استراتژیک ایران قرار دادند.

ظریف ادامه داد: زمانی که اولین قطعنامه علیه ایران تصویب شد؛ بدخواهان منطقه‌ای ما فکر می‌کردند همه چیز تمام شده است  و ادامه  این روند  به نابودی جمهوری اسلامی ایران می‌انجامد، بنابراین فشارها و تحریم را زیاد کردند ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفتند زیرا فهمیدند که نمی‌توانند از طریق تحریم، مردم را از حاکمیت جدا کنند، مردم با حضور ۷۳ درصدی در پای صندوق های رای در سال ۹۲ ثابت کردند که از حاکمیت جدا نمی‌شوند بنابراین غرب ناگزیر شد که به مذاکره هسته‌ای ورود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل مقاومت مردم ایران قطعنامه‌هایی که علیه ملت ایران صادر شد حتی یک دقیقه هم اجرایی نشد، ادامه داد: در هر معامله‌ای بده بستانی وجود دارد، معامله بدین گونه نیست که فقط یک طرف نفع ببرد، ما در این بده بستان طوری پیش رفتیم که عزت ایران حفظ شودو حداقل کسی در دنیا ادعا نکرد جمهوری اسلامی ایران در این توافق غیرعزتمندانه عمل کرده است یا من ندیدم که کسی بنویسد در این توافق ایران مورد ضرر قرار گرفت، به همین خاطر هم «ترامپ» می‌گوید سرمان کلاه رفته است، این توافق  علیرغم برنامه‌ریزی و خواست طرف مقابل بود و این حاصل سر عقل آمدن آنان نیست بلکه حاصل ناامیدی آنها  از دیگر راهکارها است.

وزیر امور خارجه گفت: امروز کشورهای منطقه احساس می‌کنند با یک تحول راهبردی مواجه هستند، آنچه در شرایط کنونی با آن مواجه هستیم این است که بدخواهان ما در منطقه احساس می‌کنند قدرت ایران زیاد است از این رو بیکار نخواهند نشست و طراحی و برنامه ریزی خود را آغاز می کنند و در این راستا هزینه می کنند.

ظریف در مورد اتخابات ریاست جمهوری سال آینده اظهار کرد: رقابت‌های داخلی نباید ما را به این سمت ببرد که از حرکت‌های بدخواهان خود غافل شویم زیرا بدخواهان ما به دنبال آن هستند که این ناکامی راهبردی تاریخی خود را جبران کنند.

وی گفت: یکی از مهم ترین عوامل قدرت ما در منطقه و جهان، قدرت مقاومت و تهدیدناپذیری است که بعید است با عامل دیگری قابل جایگزینی باشد، حضور و مقاومت مردم عاملی است که موجب شده ما هم در منطقه بتوانیم نقش اساسی داشته باشیم و هم باعث اجبار آمریکا و غرب برای ورود به مذاکرات هسته ای و تمکین به خواسته های مشروع جمهوری اسلامی ایران در حفظ و حراست از دستاوردهای هسته‌ای شده است.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه در منطقه تلاش‌های عجیب و غریبی است که از سوی برخی از کشورها و حکومت‌ها به ویژه حکومت‌های دیکتاتوری انجام می‌شود، این رژیم‌ها برای جبران نگرانی‌هایشان وارد فاز انتحاری شده‌اند و نه تنها عاملین‌شان یعنی تکفیری‌ها اقدامات انتحاری انجام می دهند بلکه خودشان نیز وارد فاز انتحاری شدند.در منطقه خطر افراط گرایی و فرقه گرایی وجود دارد ولی این خطر تصنعی است، افراط و اسلام هیچ ارتباطی نداشته و ندارد.

وی اظهار کرد:  ناتوانی کشورهای عربی منطقه از پاسخ به مردم خودشان بود. این ناتوانی در برخی از موارد باعث ایجاد حرکت های گسترده مردمی شد و در برخی موارد باعث حرکت های پرتنش مخصوصا در عربستان و هم پیمانش شد که احساس می کنند مردم در جهان عرب قانع نیستند، از طرفی احساس واخوردگی و یاس و ناامیدی که در میان متفکران، روشنفکران و توده های جهان عرب از ناتوانی پاسخگویی به نیازهای داخلی کشورها و مردم عربی ناشی شده است و جمهوری اسلامی در آن دخالتی ندارد زیرا سیاست جمهوری اسلامی همواره عدم دخالت در امور کشورها است.این ضعف ساختاری و ذاتی آنها است نه ضعفی که از خارج نشات گرفته شده باشد. برای که این ضعف را بپوشانند تلاش کردند جهت نفرت جهان عرب را به سمت پدیده هایی که اهمیت ذاتی ندارد مانند اختلافات فرقه ای و قومی هدایت کنند، این یک حرکت از روی استیصال است.

وی تاکید کرد: مهم ترین خواست و نیاز مردم منطقه عزت مندی، استقلال و آزادی فلسطین از اشغال 60 ساله است که باعث خشم انباشته در جهان عرب است. در چند سال گذشته چند اتفاق استراتژیک و راهبردی در منطقه و جهان شکل گرفت، اتفاق اول این است که نیاز غرب به منابع نفتی خلیج فارس کاهش یافت یعنی با بالارفتن قیمت نفت امکان هزینه بر روی منابع غیر از نفت و گاز میزان وابستگی به منابع این منطقه را کاهش داده است.

ظریف افزود: خطراتی که در سایر نقاط جهان از رقابت ها ناشی می شود از جمله منطقه اقیانوس آرام و حضور برجسته چین در آن جاو از سوی دیگر بی فایده بودن در منطقه خاورمیانه باعث شده گرایش به رفتن از منطقه خاورمیانه و انتقال ثقل حضور از خاورمیانه به شرق آسیا شکل گیرد. این انتقال ثقل حضور باعث شده آن حکومت ها و رژیم هایی که امکان پایداری در داخل خود را ندارند به تکاپو بیفتند و این تصور را ایجاد کنند که این منطقه، منطقه ای نیست که بتوان از آن عبور کرد و تنهایش گذاشت زیرا اگر تنها بماند همزمان خطرات متعددی می تواند دنیا را تهدید کند .

وی با بیان اینک اگر  امروز حرف های نامناسب و تندخویی هایی که از سردمداران سعودی می شنویم نشانه قدرت نیست بلکه ناشی از ضعف و عدم خودباوری است، بیان کرد: در دیداری که با اردوغان داشتم  او حضور مردم  را یکی از دلایل شکست کودتاگران دانست ، من هم  گفتم که ما بیش از 30 سال خودمان را وامدار مردم می دانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز