خبرگزاری کار ایران

مدیر آموزش از راه دور آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

امکان بازگشت لیسانسه‌ها به زندان‌ صفر است/ آموزش ۲۰۰ زندانی در سه استان

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش آخرین وضعیت آموزش زندانیان در زندان‌ها، پس از امضای تفاهم‌نامه با سازمان زندان‌ها را تشریح کرد.

گودرز شاهمرادی؛ مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه فلسفه وجودی "آموزش از راه دور"، افزایش پوشش تحصیلی برای همه افراد است، اظهار کرد: براساس اصل ۳۰ قانون اساسی تکالیفی بر عهده آموزش و پرورش است؛ مبنی بر اینکه آموزش برای همه ایرانیان تا دوره متوسطه رایگان است که این یک تکلیف قانونی به شمار می‌رود.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش در حوزه سوادآموزی فراتر از اینها حرکت کرده‌است؛ که می‌توان کشاندن آموزش به دوره پیش دبستانی و یا سوادآموزی رده سنی ۱۰ تا ۴۰ سال را در این زمینه برشمرد.

شاهمرادی ادامه داد: آموزش از راه دوره این فرصت را برای افراد ایجاد کرده که افراد بدون توجه به سن، جنس و مقطع آموزش در دوره اول و دوم متوسطه آموزش ببینند و سعی شده، هر جایی که امکان آموزش وجود داشته باشد، اقدامات لازم صورت بگیرد و از این فرصت برای آموزش افراد استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مکان‌هایی که آموزش افراد در آن بسیار تاثیرگذار است؛ زندان است، خاطرنشان کرد: هم آموزش و پرورش و هم مسئولان بخش قضایی باید در این راستا اقدامات لازم را برای باسواد کردن زندانیان انجام دهند؛ چرا که تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد، هر چقدر میزان سواد افراد بالاتر برود، میزان گرایش به بزهکاری کاهش می‌یابد.

شاهمرادی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابر تحقیقات صورت گرفته در سازمان زندان‌ها، میزان تخلف در افراد بالای دیپلم به نسبت دیگر افراد بسیار ناچیز بوده است. همچنین افرادی که بالای دیپلم هستند، امکان رجعت آنها به زندان‌ها صفر بوده و این آمارها حاکی از آن است که آموزش برای افراد یک ضرورت محسوب می‌شود.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با سازمان زندان‌ها، آخرین وضعیت آموزش زندانیان در راستای این تفاهم‌نامه را تشریح کرد و گفت: به محض ابلاغ دستورالعمل آموزش زندانیان، سه استان مازندران، یزد و کرمان بسیار خوب عمل کردند.

شاهمرادی ادامه داد: در استان‌های دیگر البته حساسیت ایجاد شده و لازمه‌اش این است که دوستانمان در اداره کل زندان‌ها به این موضوع توجه کنند. زندانیانی که دوره ابتدایی را گذرانده‌اند، می‌توانند از فرصت آموزش در دوره اول و دوم متوسطه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در همه زندان‌ها مهارت ارائه می‌شود و فنی و حرفه‌ای فعال است، بیان کرد: توصیه من این است که برای زندان ها مدل کار و دانش بیشتر جواب می‌دهد و موثرتر است؛ چرا که فرد پس از خروج از زندان هم مهارت می‌آموزد و هم مدرک تحصیلی اخذ می‌کند.

مدیر کل آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب که در مجموع ۱۹۶ نفر در سه استان مذکور تحت پوشش برده شده‌اند، گفت: در حال حاضر در ۶۰۴ منطقه مرکز آموزش از راه دور داریم که آموزش‌ها یا به صورت نیمه‌حضوری است یا غیر حضوری که اغلب نیمه‌حضوری است.

وی در تشریح آموزش از راه دور گفت: آموزش‌ها به این صورت است که کتاب‌های خودآموزی در اختیار افراد قرار می‌گیرد و پس از آن ساعت‌هایی برای رفع اشکال پیش‌بینی می‌شود؛ به طور مثال برای هر واحد درسی ۶ جلسه رفع اشکال پیش‌بینی شده است.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های دیگر آموزش از راه دور نیم سالی واحدی است؛ یعنی یک فراگیر، می‌تواند زمان آموزش  خود را کوتاه یا بلند مدت کند و فرد می‌تواند؛ در نیمسال ۲۰ واحد هم اخذ کند. از طرفی دیگر در تابستان نیز این آموزش‌ها همچنان ادامه دارد و فرد می‌تواند از این بازه زمانی نیز برای آموزش بهره ببرد.

کد خبر : ۳۹۹۹۷۲