خبرگزاری کار ایران

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مطرح کرد:

همکاری حوزه علمیه قم و وزارت بهداشت برای تبیین آموزه‌های دینی حوزه سلامت

asdasd
کد خبر : ۳۹۹۸۹۶

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دیدار کرد.

به گزارش ایلنا،  محمود خدادوست  با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دیدار کرد.  در این جلسه که در راستای اجرای برنامه‌های کمیته مذکور تشکیل شد،  ایرانی‌خواه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی قم و سایر اعضای کمیته سلامت چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضاعلیه‌السلام نیز در این دیدار حضور داشتند.

خدادوست ضمن ارائه گزارشی در مورد شیوه شکل‌گیری کمیته سلامت چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) و تاکید بر پتانسیل‌های بالای دین مبین اسلام در تامین سلامت جامعه به خصوص سلامت معنوی، به آسیب‌های ورود غیر کارشناسی در این موضوع و جریان‌های شکل‌گرفته با عناوینی مانند طب اسلامی، طب قرآنی، طب روایی و... اشاره کرد.

حجت‌الاسلام واعظی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد جریان علمی در این رویکرد، اظهار داشت: «شیوه ضبط و پرورش معارف اهل بیت یکسان نبوده و در حوزه فقه تاکید محوری بر ضبط و فهم احادیث مرتبط متمرکز شده است اما دقت لازم در ضبط سند روایات معارفی در حوزه اعتقادات و اخلاق مشاهده نمی شود، چه برسد به امور مربوط به بهداشت و سلامت که رتبه نازل‌تری نسبت به معارف اعتقادی و اخلاقی داشته است.

وی افزود:در این‌گونه روایات دقت کم‌تری در نقل و ذکر سند مشاهده میکنیم و این امر باعث میشود ما با احتیاط بیشتری با این روایات روبه‌رو شویم. ائمه و حتى قرآن در امور غیر مرتبط با معارف دینی و هدایت اخروی انسانی، در مقام افاده علمی به معنای اینکه بخواهند یک شاخه علمی را از بن و ریشه و با تمام فروعات پایه‌گذاری کنند، نبودند.

حجت‌الاسلام  واعظی اظهار کرد: اینکه گفته شده قرآن «هدى للمتقین» است، اینکه «تبیان لکل شئ» است، این کل شئ منظور هدایت و سعادت است.‌به تعبیر دیگر، این پیش‌فرض بسیار غلط است که گمان کنیم دین ما صرفا نص‌گرا، ظاهرگرا است و مخدوش‌کننده عقل وتوانایی های دانشی ومعرفتی است که خدا به ما عرضه کرده.»

استاد برجسته حوزه و دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه اهتمام معارف دینی بر ارایه کامل دستورات و راهکارهای هدایت معنوی بشر بوده است، بیان کرد: «این‌چنین نیست که دین به‌طور جزئی کلیه شئون معاش و حیات دنیوی ما را را بیان کرده باشد؛ این می شود تعطیلی عقل، تعطیلی تجربه، تعطیلی تلاش‌های عقلائی وتدبیرهای معاشی. در حالی که، منابع ما به تعقل و تلاش علمی ترغیب می کنند.»

حجت‌الاسلام دکتر واعظی اعلام آمادگی کرد، استادان و پژوهشگران دفتر تبلیغات حوزه و پژوهشگاه مرتبط با آن به منظور تبیین مبانی و راهکارهای رویکرد علمی به آموزه‌های دینی حیطه سلامت، نشست‌های هم‌اندیشی با همکاری دفتر طب سنتی ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار کنند

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز