خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتکار مطرح کرد:

مهار کانون ریزگردها و احیای تالاب‌ها دغدغه سازمان محیط زیست

asdasd
کد خبر : ۳۹۹۷۵۹

رئیس سازمان محیط زیست گفت: تالاب الله‌آباد دشت شهرستان آبیک در استان قزوین قابل تبدیل‌شدن به منطقه گردشگری است.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار امروز در سفر یک روزه خود به استان قزوین و در جریان بازدید از تالاب الله‌آباد شهرستان آبیک افزود: در صورت احیا نشدن این بخش و خشک‌شدن آن، کانون ریزگردهای خطرناک برای جمعیت 20 میلیونی سه استان البرز، تهران و قزوین خواهد بود.

وی اضافه کرد: این دشت باید با تدابیر لازم تبدیل به فرصت شود و با کشت گونه‌های مناسب و تبدیل آن به یک فضای جنگلی، از بیابانی شدن آن جلوگیری کرد.

ابتکار ضمن ابراز نگرانی از بیابانی‌شدن دشت الله‌آباد یادآور شد: ادامه این روند علاوه بر ایجاد کانون ریزگردها، تهدیدی برای اراضی کشاورزی منطقه نیز هست که با کشت گونه‌های گیاهی مناسب هرچه سریع تر باید اقدام‌های لازم را به عمل آورد.

وی یکی از علت‌های تشدید ریزگردها را از بین رفتن بافت گیاهی منطقه به علت چرای بی رویه و کمبود آب بر اثر حفر چاه‌های غیر مجاز دانست و گفت: یکی از دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط زیست مهار کردن کانون ریزگردها و احیای تالاب های این بخش است.

ابتکار ادامه داد: امیدواریم کنار منابع طبیعی و امور آب با ایجاد تعاملی اثر بخش نسبت به بیابان زدایی این محدوده اقدام‌های موثری را انجام داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر تشکیل کارگروهی برای مطالعه آسیب‌ها، فرصت‌ها و تثبیت وضعیت موجود تالاب الله‌آباد تاکید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز در این دیدار گفت: دشت الله‌آباد قزوین یک تالاب فصلی با 33 هزار هکتار مساحت است که از دو اکوسیستم آبزی و خشکی تشکیل و محل گونه های مختلف حیات وحش و انواع پرندگان نادر به شمار می رود.

سیاووش شمسی‌پور افزود: این دشت به دلیل همجواری با قزوین و استان‌های تهران و البرز، بیابانی شدن آن باعث بروز پدیده ریزگردها در این استان ها شده است.

وی تاکید کرد: دشت الله‌آباد شامل روستاهای حاجی‌آباد، یعقوب‌آباد، گنج‌آباد، آلادغلو، شهرآباد، محمدآباد خره، مزرعه، عبدل‌آباد و دیگر محدوده‌ها می‌شود.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این رابطه گفت: زه کشی‌های ایجاد شده و کاهش ورود آب رودخانه‌های خررود و ابهررود باعث کاهش آب این تالاب شده است.

حمید گشتاسب میگونی با اشاره به شناسایی 110 گونه پرنده در این تالاب، ادامه داد: تعدادی از این گونه‌ها در سطح جهانی منحصر به فرد و در حال انقراض هستند که در صورت احیای تالاب می‌توان سایت پرنده‌شناسی در این مکان راه‌اندازی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز