خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آلودگی هوای تهران آثار تاریخیِ سنگی را تهدید می‌کند/ خوردگی و ترک در سردر کاخ مرمر

یک کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر آثار تاریخی سنگی گفت: شاهدیم که اکنون سردر کاخ مرمر به دلیل اینگونه موارد دچار ترک خوردگی و آسیب دیدگی شده است.

احمد رضا حشمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آسیب دیدگی های نقش برجسته های تخت جمشید و چگونگی مرمت و حفاظت از این آثار گفت: تمام آثار تاریخی و ارزشمند مانند تخت جمشید نیازمند مرمت و رسیدگی مداوم هستند. اگر سنگی ترکی دارد باید به سرعت ترک ها مسدود شود، زیرا ترک در سنگ منجر به کشیدگی و نفوذ رطوبت شده و ممکن است؛ در زمستان موجب یخ زدگی و در نتیجه شکستگی سنگ شود.

وی ادامه داد: باید به طور مداوم از این آثار ارزشمند بازدید شود تا مشکلات به وجود آمده در کوتاه ترین زمان شناسایی و رفع شوند، خوردگی های نقش برجسته ها نیز باید تثبیت شوند یا اگر مواد آلاینده ای وجود دارد باید شسته شده و اجازه نفوذ پیدا نکنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه خوشبختانه آلودگی هوا در شیراز کمتر از شهرهایی مانند تهران است، توضیح داد: آلودگی هوا قطعا بر این آثار تاثیرگذار است وسبب می شود؛ بارانی که بر روی آنها می ریزد، اسیدی شود و به داخل سنگ ها نفوذ کند، بنابراین باید سعی کنیم؛ اتومبیل ها کمتر از این منطقه عبور کنند و دی اکسید کمتری در آنجا تولید شود.

حشمتی افزود: یک نمونه دیگر از آثار سنگی ما سر در کاخ مرمر است که با همین مشکلات روبروست، در آنجا  نیز در برخی بخش های سردر، ستون ها، پایه ستون ها و طاق ها شاهد خوردگی و ترک هستیم و با توجه به آلودگی هوای تهران این اثر سنگی در معرض خطر است، زیرا  آلودگی هوا بر روی آثار سنگی بسیار تاثیرگذار است، در حالی که آثار آجری تا این حد با چنین مشکلاتی درگیر نیستند.

این کارشناس ارشد مرمت در مورد این مساله که گفته می شود؛ حضور گردشگران نیز به آثار لطمه وارد می کند، توضیح داد: در همه جای دنیا آثار در دسترس گردشگران  است، مانند کاخ ورسای یا بافت شهر ونیز؛ به نظر من دور نگه داشتن گردشگر از آثار کار درستی نیست؛ بلکه به جای آن باید فرهنگ سازی کنیم و تعداد نگهبان ها را بیشتر کنیم تا در صورت لزوم با دادن تذکرهایی از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری شود، یا دوربین های مدار بسته و سنسور نصب کنیم.

وی ادامه داد: من  به خاطر دارم؛ حدود 10 سال قبل سربازانی که برای نگهبانی آثار گذاشته شده بودند، شب ها با سر نیزه هایشان بر روی دیوارهای بناهای تاریخی یادگاری می نوشتند که نمونه آن را در کاخ گلستان می توانید ببینید، در حالی که می توان این مشکلات را با آموزش و فرهنگ سازی رفع کرد.

کد خبر : ۳۹۹۷۰۲