خبرگزاری کار ایران

رییس بنیاد شهید:

کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهدای منا برگزار می‌شود

نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهدای منا به عنوان یکی از برنامه‌های بزرگداشت سالگرد شهدای مظلوم منا نام برد.

به گزارش ایلنا، ششمین نشست ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا روز سه شنبه 12 مردادماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی نماینده ولی‌فقیه، معاون رییس‌ جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و اعضای این ستاد در محل دفتر بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی در این نشست درباره دلایل تشکیل این ستاد گفت: سال گذشته در فاجعه ای که به دلیل بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج طی مناسک آن اتفاق افتاد، هزاران نفر از زائران بیت الله الحرام در فاجعه ای بزرگ جان خود را از دست دادند. در این حادثه 461 نفر از هموطنان عزیز ما نیز به شهادت رسیدند.

رییس ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا ادامه داد: بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری که «فاجعه منا نباید فراموش شود» و همچنین واکنش امام خمینی (ره) به کشتار خونین حجاج در سال 1366 که فرموده بودند نمی توان از جنایت آل سعود گذشت، تصمیم گرفته شد تا ستادی برای بزرگداشت سالگرد شهدای مظلوم این فاجعه تشکیل شود.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به جلوگیری آل سعود از ورود زائران ایرانی برای حج سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع و سالگرد فاجعه منا، تصمیم بر این شد تا همزمان با مناسک حج امسال، مراسم ویژه بزرگداشت شهدای منا برگزار شود و برای این کار ستادی با محوریت بنیاد شهید و امور ایثارگران و همکاری سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تشکیل شد که نخستین جلسه آن با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، سازمان بسیج مستضعفین، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در خردادماه سال جاری در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: بر همین اساس 7 کمیته در زیرمجموعه ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای مظلوم منا شروع به فعالیت کردند که این کمیته ها تاکنون برنامه های خود را به تصویب رسانده اند. از جمله برنامه هایی که تاکنون انجام آن ها قطعی شده است می توان به برگزاری کنگره بین المللی بزرگداشت شهدای منا اشاره کرد.

رییس ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا با اشاره به برگزاری برنامه های نخستین سالگرد بزرگداشت شهدای منا از 13 الی 21 شهریورماه (اول ذی الحجه الی نهم ذی الحجه مصادف با روز عرفه) گفت: ان شاءالله این ستاد بتواند به خوبی کارهای خود را پیش ببرد و مظلومیت شهدای منا را منعکس کند و بزرگداشت مناسبی برای این فاجعه و شهدای آن انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این جلسه اجرای مناسب و شایسته برنامه های مصوب ستاد را موجب تسکین آلام خانواده های شهدای منا دانست و بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت های موجود از جمله فضای مجازی، شبکه های ارتباط جمعی، اطلاع رسانی و تبلیغاتی و همچنین ظرفیت های تشکل های مردم نهاد و خانواده های داغدار این فاجعه برای انعکاس فاجعه منا تاکید کرد.

گفتنی است در این جلسه برنامه های پیشنهادی برای کمیته های مختلف از سوی دبیر ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا مطرح شد و بحث و تبادل نظر پیرامون آن ها انجام و مقرر شد ستادهای مشابهی در استان ها تشکیل شوند تا مراسم سالگرد در گستره کشوری نیز برگزار شود.

از دیگر برنامه های مصوب این ستاد می توان به برگزاری دعای عرفه در مصلی تهران، برگزاری جشنواره و نمایشگاه هنرهای مفهومی، حجمی و عکس، برگزاری شب خاطره و شعر منا و بهره برداری از فضای مجازی به ظرفیت 700 سایت اشاره کرد.

همچنین در این جلسه، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت به عنوان سخنگوی ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا انتخاب شد.

کد خبر : ۳۹۶۷۷۹