خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

چالش‌های آبی در کشور، تمدن ایرانی را در معرض تهدید قرار داده است

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به چالش های آبی در کشور و مصرف حدود دو سوم منابع آب تجدید پذیر ایران طی ۳۰ سال اخیر که تمدن ایرانی را در معرض تهدید قرار داده، تاکید کرد: مهم ترین نیاز کنونی کشور انقلاب در مدیریت منابع و مصارف آب و کشاورزی است و سمنان می تواند پرچمدار این انقلاب در کشور باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با استاندار و اعضاء مجمع نمایندگان سمنان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه انتقال آب و آب شیرین کن، از موضوعات مهم مباحث اقتصادی، توسعه ای و محیط زیستی است، اظهار کرد: از همین رو، همواره دارای مخالفان و موافقان کارشناسی، علمی، زیست محیطی و اقتصادی است.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت اقدام اصولی و کارشناسی و به دور از فضاسازی و اقدام عجولانه، تصریح کرد: در غیر این صورت آنچه امروز دستاورد ملی خوانده می شود، می تواند در آینده مشکلات بزرگی را ایجاد کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری ضرورت دقت در انجام مراحل مختلف ارزیابی برای پایداری پروژه، خاطرنشان کرد: کار ارزیابی، کار کارشناسی و علمی است و تمام پروژه های مشمول این فرآیند با همین دقت و وسواس بررسی می شوند زیرا تنها معیار قضاوت درست و پاسخگویی دقیق به مخالفان و موافقان طرح های توسعه ای و عمرانی، ارزیابی زیست محیطی است.

به گفته وی، یکی از افتخارات دولت یازدهم، تبدیل ارزیابی زیست محیطی از کار تشریفاتی به یک فرایند موثر برای سازگاری برنامه های توسعه با الزامات محیط زیستی تبدیل شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بی شک مدیریت منابع آبی، سخت ترین کار برای تامین آب مورد نیاز است. زیرا به اقدامات گسترده ای همچون بستن چاه های غیرمجاز، پخش سیلاب، تصفیه فاضلاب و پساب، اصلاح الگوی آبیاری و کشاورزی، اصلاح الگوی مصرف آب، بازچرخانی و نظایر آن احتیاج دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از استاندار و نمایندگان استان سمنان خواست تا خط مقدم بهینه سازی مصرف آب در استان را شکل دهند.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به چالش های آبی در کشور و مصرف حدود دو سوم منابع آب تجدید پذیر ایران طی ۳۰ سال اخیر که تمدن ایرانی را در معرض تهدید قرار داده، تاکید کرد: مهم ترین نیاز کنونی کشور انقلاب در مدیریت منابع و مصارف آب و کشاورزی است و سمنان می تواند پرچمدار این انقلاب در کشور باشد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به سخنان نمایندگان استان سمنان، گفت: محیط زیست نه تنها مانع توسعه نیست بلکه فرصتی بسیار ارزنده در این راستا است و به طور مثال استان سمنان می تواند از طریق برنامه ریزی صحیح برای اکوتوریسم و گردشگری پایدار طبیعی در سطح ملی و بین المللی، از ظرفیت های بسیار ارزشمند و مهم محیط زیستی استان برای رونق اقتصاد و اشتغال سمنان بهره گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به ابلاغ آئین نامه فعالیت قرق اختصاصی در کشور، همچنین نهایی شدن آئین نامه سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق حفاظت شده داشت و افزود: این اقدامات، فرصت های ایجاد شده توسط محیط زیست برای توسعه پایدار در کشور است.

بنابراین گزارش، محمدرضا خباز استاندار سمنان در ابتدای این جلسه با مرور شرایط آبی استان و نیاز به تامین آب برای رفع چالش های کنونی، گفت: یکی از راه حل های اصلی برای تامین آب استان های خشک فلات مرکزی و از جمله سمنان، انتقال آب از خزر، خلیج فارس و دریای عمان است.

آقایان ابوالفضل حسن بیگی، نماینده دامغان، غلامرضا کاتب نماینده آرادان و گرمسار، احمد همتی نماینده سمنان و مهدی شهر، سید حسن حسینی شاهرود و میامی، مصطفی کواکبیان نماینده سابق استان سمنان، سید محمد سادات ابراهیمی مشاور امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، حمید گشتاسب میگونی مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست و عباسعلی دامنگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، از جمله حاضران در این جلسه بودند.

کد خبر : ۳۹۵۳۸۰