خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی کشور:

پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۳۹۳۴۱۹

معاون میراث فرهنگی کشور ضمن بیان اینکه حرائم بیابان لوت ابلاغ شده است، گفت: برای آینده پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد را در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن طالبیان در نشست خبری خود به مناسبت ثبت جهانی قنات‌های ایرانی و بیابان لوت گفت: 11 قنات ایرانی به نمایندگی از 37 هزار قنات انتخاب شدند و خوشحالیم که این پرونده با توجه به اینکه در گذشته در یونسکو به دلیل رایزنی‌های غلط و سیاسی رد شده بود، اکنون به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: فرآیند ثبت این قنات‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شد و اقدامات مختلفی همچون آموزش سیستم‌های آبی قنات برای کسانی که آن را نمی‌شناختند و یا لایروبی قنات‌ها، مرمت‌ ساختارهای کناری آنها، نصب تابلوهای راهنما انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه تنها بیش از 300 کامیون لجن از قنات یزد خارج شد، اظهار کرد: بسیار تاکید داشتیم؛ که این پرونده با نام قنات‌های ایرانی به ثبت برساند و در تمام این مراحل به جای لابی سیاسی به دنبال انجام کارهای علمی و فرهنگی بودیم.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: پیش از این در سال 2005 نیز یک پرونده مربوط به قنات در کشور عمان به ثبت رسیده بود، اما در پرونده ما بحث طولانی‌ترین قنات دنیا و ویژگی‌های دیگر قنات‌های ایرانی مطرح شد و خوشحالیم که دستگاه‌های مرتبط نیز در فرآیند ثبت با یکدیگر هماهنگ بودند.

طالبیان در ارتباط با پرونده ثبت بیابان لوت اظهار کرد: در حال حاضر 3 پایگاه برای بیابان لوت ایجاد شده است و قرار است چهارمین پایگاه در فهرج به زودی آغاز به کار کند. همچنین پس از این پرونده، پرونده‌های هیرکان، ارسباران و دماوند را نیز در زمینه میراث طبیعی آغاز کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: بخش کوچکی از بیابان لوت برای بازدید گردشگران در نظر گرفته شده است که این مساله می‌تواند به توانمندسازی و مشارکت جوامع محلی وابستگی داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: حرایم بیابان لوت در سطح ملی ابلاغ شده است و حریم و عرصه هر قنات نیز مشخص شده است. همچنین پرونده مدیریت محلی برای هر کدام از این قنات‌ها امضا شده و برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی در ارتباط با وضعیت امنیت گردشگران بازدید کننده از بیابان لوت اظهار کرد: ما از سه سال و نیم پیش در مورد این مساله فکر کردیم و با دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره شدیم، زیرا بدون پاکسازی منطقه نمی‌توانستیم به بحث پرونده ثبت جهانی لوت وارد شویم، تورها باید به صورت نظام‌مند در این منطقه فعال شوند و گردشگران نیز نمی‌توانند به تنهایی و بدون راهنما به این منطقه ورود کنند البته در زمانی که بحث تهیه پرونده مطرح بود؛ جوامع محلی از این مساله استقبال کرده و عنوان کردند که ما خود امنیت گردشگران را تضمین می‌کنیم، زیرا اگر گردشگر به این منطقه بیاید می‌توانیم؛ صنایع دستی خود را بفروشیم و وضعیت معیشتی‌مان را بهتر کنیم.

طالبیان در پاسخ به اینکه چرا پرونده ثبت جهانی ماسوله در اولویت‌ قرار نمی‌گیرد، گفت: پرونده ماسوله دچار اشکالاتی است که باید اول آنها حل شود ما نمی‌توانیم؛ ریسک کنیم و پرونده‌ای که هنوز دچار مشکل است را برای ثبت جهانی ارسال کنیم.

معاون میراث فرهنگی افزود: تلاش ما این است که در ثبت آثار تعادل جغرافیایی رعایت شود و خوشحالیم که در 2 پرونده اخیر استان‌هایی حضور داشتند که پیش از این آثار ثبت شده جهانی در آنها وجود نداشت.

وی افزود: بحث ثبت جهانی شهر تاریخی یزد را نیز برای سال آینده مطرح شده است و این اولین شهری است که برای ثبت آن در حال اقدام هستیم. همچنین پرونده راه ابریشم و مجموعه ساسانی، هگمتانه و ... را داریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز