خبرگزاری کار ایران

صالحی در اختتامیه کنگره ملی پرسش مهر؛

منتقدان برای یکبار هم که شده بخشی از حقیقت را بگویند

asdasd
کد خبر : ۳۹۲۱۰۴

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: توصیه بنده به افرادی که صحبت‌های نادرست می‌گویند؛ این است که برای یک بار هم که شده بخشی از حقیقت را بگویید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر صالحی امروز در مراسم اختتامیه شانزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری با اشاره به اینکه انقلاب ما نه گفتن به پوچ گرایی و توجه انسان به فلسفه زندگی بود، افزود: انقلاب اسلامی غبار را از دین زدود و مجدد آن را احیا کرد.

وی ادا مه گفت: مشکل ما با آمریکا از آنجا آغاز شد که این کشور به دنبال آن بود که قدرت و سلطه خود را بر تمام جهان اعمال کند، اما در برخی موارد در این رابطه موفق نیست به عنوان مثال آمریکا در برابر روسیه و چین مجبور به تفاهم است و نمی‌تواند بر آن‌ها استیلای کامل داشته باشد.

صالحی ادامه داد: ایران نیز رقیب ریشه‌ای آمریکا از جهت اندیشه و تفکر است و این موضوع برای آمریکا مشکلی جدی ایجاد کرده است که نمی‌داند با آن چگونه برخورد کند. آمریکا سایر رقبای خود را شناسایی کرده است، اما نمی‌تواند ایران را به خوبی شناسایی و تحلیل کند و ناخودآگاه خود را در چالشی در مقابل ایران قرار داده است.

وی تصریح کرد: آمریکا برای غلبه بر ایران به فکر لشکرکشی به عراق و افغانستان افتاد و با این تصور که با اشغال این کشور‌ها می‌تواند بر ایران استیلا داشته باشد خود را در آنجا درگیر کرد، اما حتی در عراق وافغانستان نتوانست هژمونی خود را در میان مردم اجرا کند و به این نتیجه رسید که باید با ایران از در تعامل وارد شود و نه تقابل.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در مذاکرات هسته‌ای میان ایران وغرب بار‌ها اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها باعث شد؛ ایران پای میز مذاکرات بیاید، اما تحریم همواره علیه ایران وجود داشته است و حتی بالا‌تر از آن جنگ تحمیلی را شاهد بودیم و ملت ایران هیچ‌گاه تسلیم نشد بنابر این آمریکا به این نتیجه رسید که باید با ایران مذاکره کند و این مذاکره برآمریکا تحمیل شد.

صالحی افزود: این موارد بدین معنا نیست که آمریکایی‌ها خیرخواه ما هستند و ما نیز آن را باور نداریم؛ بنده به عنوان شاهد و ناظر در این مذاکرات می‌گویم، تیم ایرانی حاضر به خوبی توانست از حقوق ملی مردم و حاکمیت ملی دفاع کند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون وقت آن است تا اختلاف نظر‌ها را کنار گذاشته و مردم را امیدوار کنیم، چرا که امید خود یک عنصر قدرت است و ناامیدی در قاموس اسلام وجود ندارد، توصیه بنده به افرادی که صحبت‌های نادرست می‌گویند؛ این است که برای یک بار هم که شده بخشی از حقیقت را بگویید.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: هم اکنون بسیاری از مسائل را به دلیل منفعت و مصلحت کشور نمی‌توانیم بگوییم و زبان و دهان ما بسته است، اما زمان ثابت خواهد کرد که چه اتفاقاتی افتاده است.

صالحی ادامه داد: ما قصد ساخت سوخت ۲۰ درصد را در ایران نداشتیم، اما زمانی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه نوشتیم که سوخت ۲۰ درصد رآکتور ایران در حال تمام شدن است و می‌خواهیم؛ این سوخت را از آرژانتین تهیه کنیم، آقای البرادعی برگه‌ای را به بنده نشان دادند که آمریکا و روسیه مشترکا آن را تهیه کرده بودند که در آن شروطی برای خرید سوخت ۲۰ درصد اعمال کرده بودند.

وی افزود: بنده به این موضوع اعتراض کردم، چرا که این شروط حاکمیت ملی ما را زیر سوال می‌برد؛ بنابراین به رئیس جمهور وقت (احمدی‌نژاد) اعلام کردم، غرب سوخت ۲۰درصد را به ما نمی‌دهد و خودمان باید آستین را بالا بزنیم. دولت امکانات لازم را فراهم کرد و موفق شدیم سوخت ۲۰درصد را در داخل کشور بسازیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: برخی افراد اعلام می‌کنند که برروی راکتور هسته‌ای بتون ریخته‌ایم؛ اما بار‌ها گفته‌ایم که ما اقدام به بهسازی و نوسازی راکتور هسته‌ای کرده‌ایم و طی چند سال آینده صاحب یک راکتور بسیار بهتر در اراک می‌شویم.

صالحی افزود: هم اکنون درحال فروش آب سنگین هستیم، اما برخی منتقدان می‌گویند؛ چرا آب سنگین را می‌فروشید، در حالی که در کشور سالانه ۲۵تن آب سنگین تولید می‌کنیم و نیاز ما تا ۳۰ سال آینده ۸۰ تن است آیا در چنین شرایطی نباید برای فروش اقدام کنیم؟

وی تاکید کرد: با اجرای برجام در برخی امور سرعت گرفته‌ایم که در زمان مقرر آن را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز