خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر علوم خبر داد:

کاهش آمار داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون‌های سراسری

قائم مقام وزیر علوم از محل برگزاری آزمون سراسری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، تسلیمی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در مسیر آینده حقیقی یک جامعه، محیط تقویت و آمادگی برای واقعیت‌های زندگی اجتماعی است.

وی افزود: جمع برگزارکنندگان آزمون از جمله دانشگاه‌ها، سازمان سنجش، خانواده‌ها و نظام آموزش عالی، همه ‌ساله در یک برنامه بزرگ کشوری سهیم هستند. خانواده‌ها در برنامه برگزاری آزمون بیشترین آرزومندی‌هایشان را رقم می‌زنند و امیدوار هستند که از فعالیت‌های فرزندانشان نتیجه بگیرند.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: باید از سامانه بزرگ و شبکه سراسری نظام آموزش و پرورش کشور و زحمات معلمان دلسوز قدردانی کرد. آن‌ها دانش‌آموزان را به این مرحله رسانده‌اند و ما نیز محصولات و خروجی‌های نظام آموزش و پرورش را دریافت می‌کنیم و در مرحله دوم تمام سعی ما این است که دانش‌آموزان برای یک واقعیت بزرگ‌تر که مسئولیت اجتماعی است بهتر و بیشتر خودشان را آماده کنند.

تسلیمی به کاهش آمار داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون‌ها اشاره کرد و گفت: افزایش تاریخی که در میزان داوطلبان آزمون‌های سراسری داشتیم تنزل پیدا کرده و آن هم به خاطر افزایش ظرفیت‌های آموزش عالی بوده است. در حال حاضر تقریباً به تعادل‌هایی رسیده‌ایم که رفته‌رفته سامانه آزمون معنای انتخاب اولویت‌های رشته‌ای به دانش‌آموزان پیدا کند.

 وی افزود: برنامه‌ریزی وزارت علوم در این راستا است که دانش‌آموزان قبل از ورود به دانشگاه، جهت‌گیری و جهت‌یابی شده باشند و نظام آموزش عالی کشور با دقت کامل‌تری نسبت به اینکه دانش‌آموزان در چه رشته‌ای باید ادامه تحصیل دهند برنامه‌ریزی کند.

قائم مقام وزیر علوم در ادامه گفت: روند حال حاضر نشان می‌دهد که تقریبا داوطلبان آزمون، معادل میزان فارغ‌التحصیلان است. عامل تعیین‌کننده اول آمار داوطلبان است و روند تنزل می‌تواند چند نشانه داشته باشد؛ یکی اینکه ظرفیت پذیرش زیاد شده و دیگر اینکه ممکن است درصدی از داوطلبان سایر تصمیماتشان را در اولویت قرار داده باشند.

کد خبر : ۳۹۰۴۴۹