خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

انفجار پتروشیمی امنیتی نبود/ همچنان معتقدیم حفاری مترو علت حادثه شهران است

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین وضعیت بررسی حوادث اخیر در پتروشیمی و منطقه شهران توضیحاتی را ارائه داد.

اسماعیل نجار؛ رییس سازمان مدیریت بحران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره نتیجه بررسی‌ها در حادثه شهران اظهار داشت: در رابطه با این حادثه جلسات متعددی با حضور کار‌شناسان برگزار شد و در هنگام بروز این حادثه مسئولان قضایی و دادستان جنایی به دلیل اینکه دو نفر جانشان را از دست دادند، حضور پیدا کردند و یک تیم کار‌شناسی فنی برای علت حادثه مشخص کردند که از ساعت اول حادثه در محل بودند و در حال حاضر هنوز علت اصلی حادثه از سوی دادستان جنایی اعلام نشده است.

همچنان معتقدیم حفاری مترو علت حادثه شهران است

وی افزود: مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی بررسی همه جانبه‌ای در رابطه با این حادثه انجام دادند و نظر قاطبه بر این است که به دلیل وضعیت خاکی که ما آنجا داریم و عدم چسبندگی آن، خاک قوام و دوام لازم را در زمانی که حفاری مترو انجام شده، نداشته است و در نهایت فروریزش صورت می‌گیرد و باعث می‌شود که خاک روی لوله آب، گاز، برق و خطوط مخابرات نتواند؛ دوام بیاورد و در ‌‌نهایت باعث گسستگی لوله گاز می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: وقتی گاز در فروریزش و حفره‌ای که ایجاد شده، جمع می‌شود و در اثر احتمالا بریدگی سیم‌های برق و کابل‌های تلفن جرقه ایجاد می‌شود و در ‌‌نهایت باعث آتش‌سوزی در منطقه شده است.

در حادثه شهران انفجار رخ نداده است

نجار با بیان این مطلب که ما در شهران دستگاه شتاب‌نگار داریم، در حالی که قبل و بعد از حادثه هیچ رکوردی در بحث انفجار توسط این دستگاه به ثبت نرسیده است، اظهار داشت: سازمان زمین و اکتشافات معدنی بررسی‌های خود را انجام دادند و از طرفی جلسات متعدد دیگری با سایر کار‌شناسان داشتیم و آن‌ها هم معتقد هستند که در اثر همین حفاری مترو عدم لاینینگ اصلی این اتفاق افتاده است.

2 ادعای مترو درباره حادثه شهران بررسی می شود

وی درباره جلسه با شورای عالی شهرسازی گفت: جلسه‌ای با شورای عالی شهرسازی داشتیم و در این جلسه مترو نظری داد که یک حفره‌ای از قبل در آنجا وجود داشته است و دو استدلال درباره این موضوع داشتند و بر این باورند که به مترو هم خسارت وارد شده است. نخست آنکه می‌گویند؛ میزان خاکی که در حال حاضر در مترو وجود دارد با میزان حفره‌ای که ایجاد شده، انطباق ندارد و باید از نظر فنی برآورد کرد.

نجار ادامه داد: استدلال دوم این است که کارگرانی که آنجا حضور داشتند؛ در زمان حادثه اولیه بیرون می‌آیند و این فروریزش بعدا انجام شده است و راننده بیل مکانیکی قبل از حادثه فروریزش برای بیرون آوردن بیل مکانیکی خود به پایین رفته و در آن زمان، حادثه فروریزش اتفاق افتاده است.

رییس سازمان مدیریت بحران افزود: بر این اساس قرار شد؛ یک کارگروه دیگری این بحث را مورد بررسی قرار دهد و سازمان مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی مقرر شد که این کار را دنبال کند و امروز جلسه کار‌شناسی در این رابطه خواهیم داشت.

برآورد خسارت در حادثه پتروشیمی ماهشهر

وی درباره برآورد خسارت در حادثه پتروشیمی ماهشهر گفت: ما برآورد خسارت در این حادثه نداشتیم و نفت و پتروشیمی باید برآورد کنند. براساس اعلام مدیرعامل پتروشیمی برآورد اولیه خسارات وارد شده کار‌شناسان، ۶۰ میلیون یورو است.

نجار همچنین درباره آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از این آتش سوزی در ماهشهر گفت: هیچ خطری کارگران را تهدید نمی‌کند؛ چرا که دود ناشی از آتش به بالا رفته است. برای جلوگیری از چنین حوادثی کارگران چون با مواد آتش‌زا کار دارند، در زمان کار باید ضریب ایمنی را بالا ببرند و امکانات لازم اطفای حریق به صورت معمول  در محل کار فراهم باشد که بتوانند اگر حادثه کوچکی رخ داد با کپسول کوچکی آتش را خاموش کنند.

آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا امنیتی نبود

رییس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه هیچ خرابکاری در این حادثه رخ نداده و این آتش‌سوزی امنیتی نبوده است، گفت: هیچ تلفات جانی در این حادثه نداشتیم و فقط یک نفر گرمازده شد و اخباری که درباره تعداد تلفات انسانی این حادثه مطرح شده، شایعه است.

کد خبر : ۳۸۹۰۳۹