خبرگزاری کار ایران

حقانی با اشاره به حادثه شهران:

برای کاهش مخاطرات شهر باید انرژی‌های فسیلی به برق تبدیل شود

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیریت یکپارچه نیاز مبرم شهر تهران است گفت تبدیل انرژی های فسیلی به برق یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود چرا که مخاطرات شهر را کاهش خواهد داد.

به گزارش ایلنا، محمد حقانی ریس کمیته محیط زیست شورا در جریان برگزاری دویست و شصت و هشتمین جلسه شورا با اشاره به حادثه شهران اظهار داشت: حادثه بسیار مهیب بود و درعین حال گزارشات ضد و نقیضی ارائه می‌شد. ولی جای خوشحالی دارد که شهردار منطقه می‌گوید باید بعد از بررسی کار‌شناسی واقعه اظهار نظر کرد. 

وی ادامه داد: امیدواریم این رویه در دیگر رخداد‌ها نیز رعایت شود که به دور از مسائل سیاسی تنها از جنبه کار‌شناسی با حوادث برخورد کنیم. 

حقانی در ادامه با تشریح عملکرد دستگاه‌ها در هنگام حادثه گفت: بر طبق گزارش‌ها واصله شرکت گاز با یک تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای اقدام به قطع گاز کرده است و من از هیات رییسه می‌خواهم از شرکت گاز پاسخ بخواهند که آیا این مهم صحت دارد؟ اگر صحت دارد وزیر نفت باید رسیدگی کنند! چرا باید بعد از ۴۰ دقیقه از گذشت آتش سوزی گاز را قطع کنند. 

وی ادامه داد: همچنین دیروز بعد از ظهر گزارش ۶ صفحه‌ای از سازمان آب به دست من رسید که بر اساس آن اعلام شد هیچ نشتی از لوله‌های آب نبوده است. 

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: آیا ما می‌خواهیم همچنان به شیوه‌های گذشته زندگی کنیم؟! چرا نباید گاز را تبدیل به برق کنیم و در شهر مورد استفاده قرار دهیم؟ 

وی در حالی که تاکید داشت ابعاد این حادثه را باید دستگاه‌های نظارتی فرا دست مانند قوه قضاییه و سازمان بحران کل کشور بررسی کنند و اظهار نظر کنند،گفت: اگر این اتفاق در یک روز غیر تعطیل رخ می‌داد و در پهنهٔ دیگری که ساکنان بیشتری داشت چه اتفاقی رخ می‌داد یا بهتر بگوییم چه فاجعه‌ای؟ 

حقانی تصریح کرد: این حادثه یک بار دیگر به ما گوشزد و به مسئولان ارشد یادآوری می‌کند که مدیریت یکپارچه شهری باید هر چه سریع‌تر شکل بگیرد. مدیریتی که از برنامه سوم توسعه تا امروز به آن تاکید شده اما قدمی در اجرای آن برداشته نشده است. 

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: مسئولان باید بپذیرند که دست از اقدامات روبنایی بردارند و به زیر ساخت‌های شهری بپردازند. در نظر بگیرید که زلزله‌ای رخ دهد و اینکه رخداد‌های بعد از زلزله بسیار فجایع بیشتری می‌افرینند آیا تهران در برابر این حوادث ایمن است و امکان پاسخگویی به بازماندگان را دارد؟ 

حقانی در پایان خاطر نشان کرد: از همه مهندسان و کارکنان مترو که در وضعیتی بسیار مخاطره آمیزو هوای گرفته تونل‌ها زحمت می‌کشند تشکر می‌کنم و تاکید می‌کنم که باید موضوع ایمنی این قشر جدی گرفته شود.

کد خبر : ۳۸۲۵۱۲