خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

زمینه‌های متعددی برای توسعه همکاری‌ بین ایران و واتیکان وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۳۸۱۵۱۲

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هنوز زمینه‌های متعددی برای توسعه همکاری‌ها بین ایران و واتیکان وجود دارد که باید به آنها توجه شود.

به گزارش ایلنا، شهیندخت مولاوردی در نشست هم اندیشی معاونت امور زنان و خانواده و رئیس شورای پاپی خانواده واتیکان که شب گذشته در هتل آزادی برگزار شد، افزود: ما تجربه ائتلاف برای خانواده را در سال 95 در پکن داشتیم که به نام ائتلاف مقدس نامیده شد.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات گسترده‌ای که در نهاد خانواده در 50 سال اخیر رخ داده است که از جمله آنها می‌توان به افزایش طلاق، کاهش ازدواج، کاهش انگیزه و رغبت به ازدواج و فرزندآوری و شیوع اشکال نامتعارف خانواده اشاره کرد، می‌توانیم همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نرخ سالمندی نیز افزایش پیدا کرده و برخی از کشورها در حال زنانه شدن سالمندی هستند. چنین وضعیتی به کاهش کارکرد خانواده در اجتماعی کردن فرزندان منجرشده است.

مولاوردی تاکید کرد: همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک برای غلبه بر چالش‌های مشترک می‌تواند راهگشا باشد ، پیش بینی و آینده پژوهی در زمینه خانواده نیز می‌تواند محور بحث‌ها و گفت‌وگوهای ما در آینده باشد و به پرداختن به دغدغه‌ها کمک کند.

به گفته وی دهمین دوره گفت‌وگوهای دینی سال 95 در وایتکان برگزار می‌شود.

در ادامه این مراسم متخصصان حوزه خانواده و برخی از مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

فاطمه رحمتی، مشاور امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده اظهار کرد: در مجامع جهانی مانند سازمان ملل تلاش می‌شود برخی از ارزش‌ها در کشورهای غربی که الزاما در این کشورها پسندیده و همگانی محسوب نمی‌شود ترویج شود. متاسفانه این ارزش‌ها در حال تبدیل شدن به ارزش‌های جهانی هستند.

وی افزود: در سازمان ملل برخی از کشورها بلوک دوستان خانواده را تشکیل داده‌اند که با تاکید بر ارزش‌های مشترک در حوزه خانواده تلاش‌هایی را انجام می‌دهند.

وی پیشنهاد داد که به موضوع خانواده در عرصه همکاری‌های بین الملل بین دو کشور ایران و واتیکان بیشتر بپردازند. به گونه‌ای که بتوانند در مقابل ارزش‌های ترویج شده از سوی برخی از کشورهای غربی در عرصه بین الملل مقاومت کنند.

فهیمه فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در امور بانوان نیز اظهار کرد: دغدغه‌های مطرح شده از سوی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مانند افزایش طلاق و کاهش ازدواج در جهان امروز مشترک است. رویکردهای دینی می‌تواند به حل این دغدغه‌ها کمک کند. سوال مهم این است که ارزش‌های ثابت در نظام آفرینش چه چیزهایی است و اقتضائات روز شامل چه مواردی می‌شود؟

وی تاکید کرد: تا زمانی که فهرستی از این دو موضوع به دست نیاوریم و تمایز آنها را مشخص نکنیم به پاسخ شفاف دینی برای حل مشکلات واقعی جهان امروز نمی‌توانیم برسیم. بنابر این لازم است ارزش‌های ثابت مشخص شوند و ما وفاداری خود را به این ارزش‌ها نشان دهیم و آن‌ها را مسلط بر اقتضائات روز در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و غیره قرار دهیم.

در ادامه این نشست عالیه شکربیگی، دبیرکار گروه خانواده سالم معاونت امور زنان و خانواده و مدرس دانشگاه نیز در سخنانی گفت: امروز در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و ارزش‌ها و تحولات بسیار سریع اتفاق می‌افتد و ما شاهد تحولات زیادی از طریق فناوری‌های نوین هستیم.

وی با بیان اینکه چهار تحول خانواده در ایران مانند جهان دیده می‌شود گفت: افزایش طلاق، کاهش باوروری، افزایش زنان سرپرست خانوار و بروز گونه‌های جدید همسرگزینی از جمله مواردی است که ما با کشورهای جهان در آن مشترک هستیم. لازم است در این شرایط راهکارهایی اتخاذ شود که به خانواده در بستر جهانی بنگرد. بنابراین یکی از وظایف شورای پاپی خانواده برگزاری نشست‌های جهانی خانواده است.

وی افزود: امیدواریم که شورای پاپی خانواده تحولات مفهومی خانواده را در دنیا مطالعه کند. چرا که اکنون به آینده پژوهشی در زمینه خانواده و ارائه راهکارهایی در این حوزه در سطح جهانی نیازمندیم.

تندگویان، مشاور وزیر نفت در امور بانوان اظهار کرد: سرعت تحولات و تغییرات در دنیا فراتر از عزم و اراده جامعه بین المللی است در این شرایط اگر عزم جدی در جامعه بین المللی به وجود بیاید می‌توان به خانواده با دیدگاه دینی بیشتر پرداخت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز