خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسائل آموزشی مدعی شد:

تملک مدارس و زمین‌های آموزش و پرورش با قیمت نازل توسط مسئولان رده بالا

یک کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه در حال حاضر مدارس دولتی از پرداخت پول آب و برق خود ناتوان هستند و گاهی کیفیت حداقلی را هم ندارند، گفت: در چنین وضعیتی، معلوم نیست که چرا باید دولت را موظف کرد، رقم‌های سنگینی را به مدارس غیردولتی بپردازد.

رضا نهضت (معلم مقطع متوسطه و کار‌شناس آموزشی) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه طرح مسائل مدارس غیردولتی در این زمان که مدارس دولتی حال خوبی ندارند؛ نوعی بی‌سلیقگی است، اظهار داشت: زمانی که مدارس دولتی با کلاس‌های شلوغ در حال تشکیل هستند و به هر دانش آموز کمی بیشتر از ۱۰۰۰ تومان سرانه دانش آموزی تعلق می‌گیرد، صحبت از کمک ۵۰ درصدی دولت به ازای هر دانش آموز به مدارس غیردولتی، قابل قبول نیست.

توسعه مدارس غیردولتی به معنای خصوصی‌سازی نیست

رضا نهضت با بیان اینکه توسعه مدارس غیردولتی به منزله خصوصی سازی نیست، افزود: به نظر من توسعه مدارس غیر دولتی را نمی‌توان خصوصی سازی نام نهاد. قانون اساسی اجازهٔ تاسیس چنین مدارسی را داده و شورای نگهبان نیز که مفسر اصلی قانون اساسی است، تاسیس این مدارس را مخالف با اصل ۳۰ قانون اساسی تشخیص نداده است.

توجه به مدارس غیردولتی، در حالی که مدارس دولتی وضعیت خوبی ندارند!

وی افزود: رئیس جمهور در برنامه‌های انتخاباتی خود تاکید کردند که اصل ۳۰ قانون اساسی، بر کیفیت آموزش هم تاکید داشته است. وقتی مدارس دولتی وضع خوبی ندارند و کلاس‌های شلوغ و کمبود مشاور به شدت به چشم می‌آید، معلوم نیست کدام ضروت باعث شده است که مسئولان آموزش و پرورش به ارائه این لایحه بپردازند.

نهضت در پاسخ به این سوال که آیا توسعه مدارس غیر دولتی به افزایش کودکان بازمانده از تحصیل منجر می‌شود، گفت: این ادعایی است که برخی مخالفان مدارس غیردولتی‌ مطرح می‌کنند، اما هیچ دلیلی برای مدعای خود ندارند. یعنی باید با آمار نشان دهند که افزایش مدارس غیر دولتی، به افزایش کودکان بازمانده از تحصیل انجامیده است. تاکنون چنین تحقیقی از این دوستان ندیده‌ام.

عملکرد مدارس غیردولتی قابل نقد است

نهضت با بیان اینکه برخی به واسطه عملکرد برخی مدارس غیر دولتی، مخالف این مدارس هستند، افزود: البته عملکرد این مدارس، قابل نقد است؛ اما از این نمی‌توان نتیجه گرفت که اصلا نباید مدارس غیردولتی باشد، بلکه تنها می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد این مدارس باید اصلاح شود.

وظیفه دولت در قبال کارکنان غیررسمی مدارس غیردولتی؟

نهضت با اشاره به برخی از مفاد لایحه مدارس غیردولتی گفت: در ماده ۱۳ این قانون آمده است، دولت موظف است هرساله و حداقل ده درصد (۱۰%) و حداکثر پنجاه‌درصد (۵۰%) از قیمت تمام‌شده سرانه سالانه دانش‌آموزی در بخش دولتی را به ازای کل دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی در قالب کمک در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی کند.

وی افزود: در واقع دوستان، بودجه آموزش و پرورش را بر تعداد دانش آموزان تقسیم می‌کنند و از آن عدد سرانه دانش آموزی را به دست می‌آورند. مثلا با بودجه ۳۰ هزار میلیاردی امسال حدود ۲۳۰۰ میلیون تومان، هزینه هر دانش آموز شده است. مطابق ماده ۱۳، دولت موظف شده است که تا ۵۰ درصد این مبلغ را، به ازای هر دانش آموز، به صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی، واریز کند.

این کار‌شناس آموزشی اضافه کرد: همچنین دولت موظف است بخشی از حق بیمه سهم مؤسس و کارکنان غیررسمی مدارس غیردولتی را از محل اعتبارات صندوق توسعه مدارس غیردولتی پرداخت کند.

مدارس دولتی از پرداخت آب و برق خود ناتوان هستند

نهضت با بیان اینکه در حال حاضر مدارس دولتی از پرداخت پول آب و برق خود ناتوان هستند و گاهی کیفیت حداقلی را هم ندارند، افزود: در چنین وضعیتی، معلوم نیست که چرا باید دولت را موظف کرد، چنین رقم سنگینی را به مدارس غیر دولتی بپردازد.

احتمال سوءاستفاده در لایحه مدارس غیردولتی

نهضت با بیان اینکه در این لایحه حمایت‌های حداکثری از مدارس غیر دولتی شده است، گفت: موادی در این قانون وجود دارد که احتمال سوء استفاده از آن می‌رود. مثلا در مادهٔ ۱۲ آمده است «مطابق قوانین و مقررات، زمین و ساختمان‌های مازاد بر نیاز خود را به صورت اجاره یا فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار نماید».

وی مدعی شد: با گذشت ۲۸ سال از وجود مدارس غیر دولتی، برخی از مسئولان رده بالای سابق و فعلی آموزش و پرورش و نهادهای دیگر، توانسته‌اند با استناد به این ماده، مدارس و زمین‌های آموزش و پرورش را با رقمی نازل تحت مالکیت خصوصی خود در آورند.

چرا باید هر روز به تمکن مالی مدارس غیردولتی اضافه شود؟

این کار‌شناس آموزشی ادامه داد: هم اکنون شاهد تخلف‌های گسترده برخی مدارس غیر دولتی هستیم و هنوز هم آموزش و پرورش نتوانسته یا نخواسته با این تخلفات برخورد کند، با این لایحه، موسسان این مدارس از قدرت حداکثری برخوردار خواهد شد و به لطف کمک‌های دولتی، که از جیب بیت المال است، به تمکن هر چه بیشتر مالی این مدارس افزوده خواهد شد، در حالی که روز به روز حال مدارس دولتی بد می‌شود.

تراکم جمعیت در مدارس دولتی/ دانش‌آموزان در کلاس ۳۵ نفره چه چیزی یاد می‌گیرند؟

نهضت با بیان اینکه به عنوان یک معلم حاضر نیست؛ فرزندش را در مدارس دولتی عادی ثبت نام کند، گفت: کلاس‌های ابتدایی، به خصوص پایه اول در مدارس دولتی، ۳۵ نفر دانش آموزان در کلاس هستند. واقعا در این کلاس ۳۵ نفره دانش آموز چه چیزی یاد می‌گیرد؟

دغدغه اصلی آموزش و پرورش مدارس دولتی نیست

وی افزود: خوب است مسئولان آموزش و پرورش نشان دهند که چه کارهایی برای افزایش کیفیت در مدارس دولتی انجام داده‌اند؟ به نظر من اصلا آموزش و پرورش دغدغه اصلی‌اش مدارس دولتی نیست و یک سره به فکر گسترش مدارس غیر دولتی است؛ آن هم با استفاد ه از منابع دولتی.

متقاعد کردن اولیا برای ثبت‌نام در مدارس غیردولتی

این کار‌شناس آموزشی گفت: به نظر می‌رسد سیاست اصلی آموزش و پرورش این است که با تضعیف مدارس دولتی، اولیاء را متقاعد کنند فرزندانشان را به مدارس غیر دولتی سوق دهند و این کار، البته خلاف عدالت و اخلاق است.

کد خبر : ۳۸۱۰۷۱