خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آخرین اخبار از امکان ادامه تحصیل دانشجومعلمان/ تقاضای ۲۰۰ ردیف استخدامی از سازمان برنامه

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان توضیحاتی درباره امکان ادامه تحصیل دانشجومعلمان، تقاضای ردیف استخدامی برای جذب هیات علمی و همچنین تقاضای راه‌اندازی ۲۰ رشته جدید در مقطع کارشناسی ارائه کرد.

نعمت‌الله موسی‌پور (معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره امکان ادامه تحصیل دانشجو‌معلمانی که در شهریور ماه فارغ‌التحصیل می‌شوند، توضیح داد و گفت: این موضوع وابسته به قانون متعهدین به خدمت است و این قانون تعیین می‌کند که این افراد امکان ادامه تحصیل دارد یا خیر. در این قانون اعلام شده که همه اشخاص متعهد به خدمت موظف هستند، بلافاصله بعد از اتمام تحصیل به محل تعهدی خودشان مراجعه کنند و براساس مقررات مربوطه به خدمت در آن مجموعه اقدام کنند.

آیا امکان ادامه تحصیل دانشجومعلمان وجود دارد؟

وی با اشاره به اینکه این قانون مصوب سال ۶۸ است و بیشتر از ۲۰ سال سابقه دارد، ادامه داد: براساس این قانون دانشگاه‌های محل تحصیل اجازه ندارند، مدارک و گواهی و هر نوع تاییدیه تحصیلی را به فارغ‌التحصیلان بدهند، و وظیفه دارند؛ این مدارک را به اداره محل خدمت‌شان تحویل دهند. این موضوع برای ما سوال بود که آیا می‌توانیم؛ دانشجومعلمان را به دانشگاه‌هایی که می‌خواهند، تحصیل کنند؛ معرفی کنیم یا خیر؟ تصور داشتیم؛ حتما این افراد را می‌توانیم به سایر دانشگاه‌ها معرفی کنیم، چون فکر می‌کردیم؛ براساس آنچه که در آیین‌نامه دانشگاه فرهنگیان آمده این موضوع امکانپذیر است در حالی که اینطور نیست.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: در این رابطه از مرکز برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استعلام کردیم و آنها اعلام کردند که اینها نمی‌توانند؛ ادامه تحصیل دهند و ما هم مجاز نیستیم؛ گواهی برای ادامه تحصیل این افراد صادر کنیم. بنابراین ادامه تحصیل دانشجومعلمان فعلی بدون مراجعه به محل خدمت‌شان وجود ندارد و به عبارت دیگر همه دانشجویان متعهد خدمت باید به محل خدمتی خود مراجعه کنند و براساس آن چیزی که آموزش و پرورش و ادارات ذی ربط تعیین می‌کنند، عمل کنند.

تقاضای ۲۰۰ ردیف استخدامی از سازمان برنامه

وی درباره جذب اعضای هیات علمی جدید در این دانشگاه نیز توضیح داد و گفت: ما مطابق نیازهایمان هر سال در فراخوان‌های جذب وزارت علوم شرکت می‌کنیم و آخرین فراخوانی که شرکت کردیم، در بهمن گذشته بود و به تعدادی که وزارت علوم اجازه داده، اعلام نیاز کردیم. و ما پس از بررسی پرونده افراد متقاضی مطابق ضوابط وزارت علوم، کسانی که شرایط لازم را داشته باشند، پرونده آنها را بررسی می‌کنیم.

موسی‌پور ادامه داد: بررسی پرونده‌ها دو مرحله اساسی دارد؛ مرحله نخست در دانشگاه است که هیات اجرایی  جذب آن را بررسی می‌کند و مرحله دوم در وزارت علوم است که این پرونده‌ها را هیات مرکزی جذب بررسی می‌کند. در صورت که کسی امتیاز  لازم را بیاورد به مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم معرفی می‌شود تا ردیف استخدامی دریافت کند.

وی با بیان اینکه در پایان سال ۹۴ وزارت علوم دانشگاه فرهنگیان را به سازمان برنامه معرفی کرد تا مستقیما ردیف‌های استخدامی را دریافت کند، افزود: با مسئولان سازمان برنامه تاکنون چندین جلسه داشتیم که دو شب گذشته آخرین جلسه برگزار شد. ما تقاضا داریم که ۲۰۰ ردیف استخدامی از سازمان برنامه دریافت کنیم؛ چرا که براساس شاخص و زمانبندی‌هایی که پیش‌بینی کردیم، تا سال ۱۴۰۴ باید تا حدی به شاخص‌های وزارت علوم نزدیک شویم و ما باید بیش از ۲ هزار نفر هیات علمی داشته باشیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: ما در حال حاضر برای رسیدن به شاخص پیش‌بینی شده، باید سالانه حدود ۲۰۰ نفر جذب کنیم و پیش‌بینی ما این است که اگر سازمان برنامه توجه مثبتی کند، امسال حداقل ۲۰۰ ردیف استخدامی اختصاص دهد و با این شرایط امیدوار هستیم به شاخص پیش بینی شده برسیم.

تقاضای ۲۰ رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد

وی همچنین درباره گسترش مقطع تحصیلات تکمیلی و همچنین افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان، گفت: اساسنامه دانشگاه به نوعی مجوز اقدام به گسترش تحصیلات تکمیلی را به ما داده است و البته مشروط کرده که این گسترش براساس مقررات وزارت علوم انجام شود. یکی از این مقررات این است که ایجاد مقطع کارشناسی ارشد و گسترش آن فقط برای کارکنان آموزش و پرورش باشد و در حوزه بهسازی منابع نیروی انسانی پیش‌بینی شده است.

موسی‌پور با اشاره به اینکه سال گذشته طی توافق با وزارت علوم مجوز تاسیس ۱۵ رشته محل را گرفتیم، خاطرنشان کرد: امسال تقاضای ۲۰ رشته محل را به وزارت علوم دادیم و در حال حاضر این رشته محل‌ها در حال بررسی است و امیدواریم همه آنها مجوز بگیرند، چرا که هم فرهنگیان تقاضا دارند و هم وزارت آموزش و پرورش به فراوانی پیگیر موضوع است و مایل است؛ ارتقا کیفیت کارکنان را داشته باشد و از این طریق به انگیزه کاری کارکنان کمک کند.

وزارت علوم با تقاضای رشته‌های جدید ارشد موافقت کند

وی ادامه داد: از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بارها حساسیت خود را نسبت به این دانشگاه مطرح کردند و از کندی کار دانشگاه گلایه کردند و از نهادهای مختلف درخواست کردند، این موضوع رونق بگیرد و البته فرمایش رهبری در مراسم روز معلم سال جاری که فرمودند، همه به توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان کمک کنند، زمینه‌هایی است که باعث می‌شود؛ تقاضا داشته باشیم، وزارت علوم به این دانشگاه به عنوان دانشگاه ویژه حاکمیتی کمک کند و امیدواریم در این راستا با راه‌اندازی رشته‌های جدید در مقطع ارشد در این دانشگاه موافقت به عمل آید.

کد خبر : ۳۸۰۲۶۷