خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم ایلام در شورای عالی استان‌ها:‌

شیوع آسم در ایلام به دلیل وجود ریزگردها/ مردم ناچارند برای درمان به تهران و کرمانشاه بروند

نماینده مردم ایلام در شورای عالی استان‌ها گفت: معضل مهم مردم ایلام وجود گردوغبار در این استان است که موجب شیوع آسم وتنگی نفس در بین مردم شده است، در حالی که مردم کمترین امکاناتی برای برطرف کردن این مشکلات ندارند.

حمداله بیگی (نماینده مردم ایلام در شورای عالی استان‌ها) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ایلام از نظر وضعیت بیمارستانی بسیار نامناسب است و همچنین از نظر امکانات بستری و تجهیزات بیمارستانی بیشترین مشکلات را دارد.

وی ادامه داد: این استان یک بیمارستان دارد که در شلوغ‌ترین نقطه شهر قرار گرفته و بیماران برای اینکه به این بیمارستان مراجعه کنند و بستری شوند؛ باید راه دوری را طی کنند به طوریکه اگر دچار مشکل حادی باشند تا رسیدن به بیمارستان احتمال فوت در مسیر وجود دارد.

بیگی با اشاره به اینکه بیمارستان امام خمینی تنها بیمارستان استان ایلام است که در مرکز این استان و شلوغ‌ترین نقطه شهر قرار دارد، گفت: اگر بیماری بخواهد از شهرستان اعزام شود؛ حداقل دو ساعت طول می‌کشد که به این بیمارستان برسد.

نبود مراکز سونوگرافی در شهرستان‌های استان ایلام

وی بیان کرد: وزارت بهداشت دولت دهم در شهرستان ملکشاهی واقع در 30 کیلومتری مرکز استان پروژه ایجاد دی کلینیکی را آغاز کرده بود و 50 درصد این پروژه انجام شد، ولی از اوایل دولت یازدهم تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته و با وجود اینکه  قول و قرارهایی به مردم داده‌اند؛ متاسفانه هیچ اقدامی در راستای عملیاتی کردن یا به بهره‌برداری رساندن این دی کلینیک در وزارت بهداشت انجام نشده است.

نماینده مردم ایلام در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: معضل مهم مردم ایلام وجود ریزگردها در این استان است که موجب شیوع آسم، مشکلات ریه و تنگی نفس در بین مردم شده است، در حالی که مردم کمترین امکاناتی برای برطرف کردن این مشکلات ندارند.

وی از دیگر مشکلات بهداشتی و درمانی مردم ایلام به نبود مرکز سونوگرافی اشاره کرد و گفت: هیچکدام از شهرستان‌های ایلام امکانات سونوگرافی ندارند و تنها حدود 3 واحد در مرکز استان وجود دارد که از این امکان برخوردار است به طوریکه اگر بعد از ظهر به این مراکز مراجعه کنید؛ می‌بینید که مردم استان ایلام که از شهرستان‌ها می‌آیند و شب‌ها ساعت 11 تا 12 نوبت می‌گیرند؛ در حالی که مسیرشان بسیار طولانی است و برخی  از شهرستان‌هایی می‌آیند که نزدیک به 300 کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد.

بیگی با تاکید بر اینکه شهرستان‌های استان ایلام حتی از کمترین امکانات بهداشتی و درمانی بی‌بهره هستند، گفت: اندک امکاناتی که در مرکز استان وجود دارد؛ جوابگوی نیازهای بیماران نیست و وزارت بهداشت باید در این زمینه چاره‌اندیشی و به  قول‌هایی که به مردم ایلام داده است؛ عمل کند.

مردم ناچارند برای درمان به تهران و کرمانشاه بروند

وی با اشاره به کمبود امکانات درمانی در استان ایلام گفت: مردم ناچارند؛ برای درمان و تجویز دارو به تهران و یا استان هم جوار کرمانشاه که نزدیک به 3 ساعت با ایلام فاصله دارد؛ مراجعه کنند.

بیگی کمبود پزشک متخصص را از دیگر مشکلات بهداشتی و درمانی مردم ایلام بر شمرد و گفت: متاسفانه برخی بیماران را برای دریافت هزینه‌های سنگین، از بیمارستان به مطب‌های خصوصی انتقال می‌دهند؛ در حالی که مردم محروم ایلام توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند‌.

نماینده مردم ایلام در شواری عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه وضعیت بهداشتی و درمانی در ایلام از هر حیث وضعیت نامناسبی دارد و حتی شبکه بهداشتی و درمانی استان هم فعال نیست، گفت: دولت در راستای طرح تحول سلامت کارهایی انجام داده است، ولی با توجه به سطح محرومیت ایلام این فعالیت‌های محدود پاسخگوی نیازهای این استان نیست.

کد خبر : ۳۷۹۹۲۳