خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آخرین وضعیت ثبت‌جهانی مثنوی‌معنوی/ ایران مدیریت پرونده را برعهده دارد

پس از آنکه پرونده ثبت جهانی «مثنوی معنوی» به صورت مشترک از سوی ایران و ترکیه به یونسکو ارسال شد، افغانستان به این مساله اعتراض کرد و تقاضای مشارکت در این پرونده را داشت، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی ضمن استقبال از مشارکت این کشور در صورت داشتن شرایط لازم، گفت: از حضور هر کشوری که شرایط حضور در پرونده را داشته باشد؛ استقبال می‌کنیم.

فرهاد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اعتراض افغانستان به ثبت جهانی «مثنوی معنوی» از سوی ایران و ترکیه گفت: باید توجه کنیم که موضوع، ثبت مولانا نیست؛ بلکه ثبت مثنوی معنوی است و شرایط این است که هر کشوری که تقاضای ثبت می‌دهد، باید یک نسخه کهن و کامل مثنوی معنوی که اصالت آن نیز تایید شده را داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر افغان‌ها نسخه‌هایی از مثنوی را داشته باشند که در کنار نسخه ایران و قونیه قابل ارائه باشد؛ ما از حضور آنها در این پرونده استقبال می‌کنیم و برای ما امری مطلوب است، زیرا که مولانا زاده بلخ است  و به مردم افغانستان نیز تعلق دارد، هرچند که مولانا را نمی‌توان در قید و بند یک کشور و مرز دانست، زیرا او متعلق به همه جهان است، اما اکنون موضوع مثنوی معنوی است که اگر عزیزان افغان یک نسخه کهن از آن داشته باشند ما استقبال می کنیم.

مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی افزود: باید توجه کنیم که مردم افغانستان فارسی زبان هستند و مثنوی معنوی نیز سراسر فارسی است. همچنین حتی اگر هند، تاجیکستان و هرکشور دیگری که نسخه کهن قابل ارائه‌ای از این کتاب را داشته باشند؛ می‌توانند با ما مشارکت کنند و ما از این مساله استقبال حداکثری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران مدیریت پرونده ثبت جهانی مثنوی معنوی را بر عهده دارد، اظهار کرد: ترکیه پس از مکاتبات و صحبت‌هایی که انجام دادیم، این مساله را پذیرفته است.

نظری در پایان خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم با افغان‌ها تماس بگیرم تا در صورت داشتن شرایط به این پرونده ملحق شوند، زیرا که این امر عظمت مولوی را نشان می‌دهد.

کد خبر : ۳۷۹۳۷۹