خبرگزاری کار ایران

توسط پژوهشکده مردم شناسی صورت می‌گیرد:

بررسی مردم‌شناختی و مستندسازی تصویری صنعت بومی ابریشم در ایران

طرح پژوهشی "بررسی مردم شناختی و مستندسازی تصویری صنعت بومی ابریشم در ایران" از سری طرح‌های پژوهشی پژوهشکده مردم شناسی در سال 1394 در مراحل پایانی خود قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، این طرح توسط بابک صدیقی عکاس مردم شناس در حوزه های فرهنگی گیلان، کاشان، خراسان، قم و آذربایجان شرقی در حال انجام است.

صدیقی هدف از انجام این پژوهش را ثبت تصویری و مردم نگاری صنعت بومی ابریشم از مرحله پرورش کرم ابریشم تا تبدیل ابریشم به پارچه، فرش و ... اعلام کرد .

او گفت: مرحله اول که پرورش کرم ابریشم است در استان های مختلف نیز انجام می گیرد اما در استان گیلان مرکزیت دارد.

صدیقی با بیان اینکه پیله کرم به استان خراسان منتقل شده و در آنجا ابریشم کشی صورت می گیرد افزود  : ابریشم در کاشان به شیوه سنتی شسته می شود و در قم کار رنگرزی آن انجام می گیرد و از آنجا به مناطقی مانند آذربایجان برده شده تا محصولات مختلفی همچون فرش از آن تهیه شود.

وی اظهار داشت : این پژوهش اتفاقات فصلی را پوشش می دهد و از نظر بصری کل ماجرا بسیار زیباست.

این پژوهشگر با بیان اینکه حتی در سخت ترین بخش این پژوهش که شستشوی سنتی ابریشم است  این زیبایی را می توان مشاهده کرد افزود :متأسفانه این بخش در حال از بین رفتن و فراموشی است چراکه جوانان تمایلی به انجام آن ندارند.

 علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی درباره اهمیت این پژوهش که چند استان کشور را در بر دارد، بر توجه جامعه به سنت ها و دانشی که پدیدآورنده صنایع بومی است تاکید کرد و گفت : یکی از وظایف این پژوهشکده مستندسازی تولیدات ، صنایع بومی و فرهنگ کهن آن در ایران است.

 ژیلا مشیری مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم شناسی و ناظر علمی پروژه نیز از اهمیت تداوم مردم نگاری و مستندسازی در کشور که در نمونه کارهایی چون صنعت ابریشم ظهور می یابد سخن گفت.

 او افزود: پروژه یاد شده در بر گیرنده دو ساختار عکس مردم شناسی و مردم نگاری است که مراحل پایانی خود را طی می کند.

کد خبر : ۳۷۸۸۳۹