خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

اجرای طرح‌های بزرگ فقط با پیوست زیست‌محیطی ممکن است

asdasd
کد خبر : ۳۷۸۶۳۳

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مساله محیط زیست یک موضوع زینتی نیست که از سر بی دردی به آن بپردازیم، گفت: مساله محیط زیست درد جامعه است و در متن زندگی مردم قرار گرفته و به همین دلیل جزو اولویت های کشور است و اگر به آن توجه نکنیم بر سایر موضوعات نظیر اجتماع، سیاست و فرهنگ نیز آسیب وارد می شود.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در مراسم اعطای یازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه یکی از ضرورت های حفظ محیط زیست تحول در رفتار و اندیشه انسان ها است افزود: بشر برای حفظ بقای خود نیازمند حفظ محیط زیست است.

وی با بیان اینکه جایزه ملی محیط زیست حرکتی برای تقدیر از فعالان این حوزه و معرفی اقدامات موثر و مفید در این حوزه است اظهار کرد: الگو سازی به منظور بهبود وضعیت محیط زیست کشور در سطوح عالی تصمیم گیری، فعالان اجتماعی و مدنی و آحاد جامعه از جمله مهمترین اهداف اعطاء این جایزه است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد این حرکت نقشی موثر در ایجاد جنبش و جریان اجتماعی مثبت برای حفظ محیط زیست کشور داشته باشد.

وی با اشاره به جوایز جهانی محیط زیست گفت: در تمام دنیا این جوایز نقش موثری در الگوسازی رفتاری و اندیشه ای برای حفظ محیط زیست به عنوان یک ابزار تشویقی دارند.

ابتکار با مرور سابقه برگزاری جایزه ملی محیط زیست در ایران اظهار کرد: این جایزه از زمان دولت اصلاحات با برگزاری هیات داوری مستقل و دقت بالا به عنوان حرکتی اجتماعی و فرهنگی برای بهبود محیط زیست آغاز شد.

معاون رییس جمهوری افزود: آخرین گزارش ها از معضلات و چالش های محیط زیستی ایران و جهان بیانگر آن است که موضوع آب و خاک و هدررفت منابع آبی از جمله مهمترین چالش های جهانی محیط زیست است.

وی با بیان اینکه هدررفت بیش از 28 درصد غذای تولیدی دنیا به معنای هدر رفت آب و خاک است، گفت: در ایران نیز شاخص های این حوزه در وضعیت مناسبی قرار ندارد و حتی شاید شاخص ها از میانگین جهانی بدتر باشد.

وی یکی از دلایل از دست رفتن منابع آبی، فرسایش خاک و ایجاد کانون های داخلی گرد و غبار در کشور را موضوع هدررفت مواد غذایی دانست.

ابتکار در خصوص پدیده اخیر گرد و غبار در کشور گفت: این گرد و غبار با منشاء خارجی و از سوریه و عراق به ایران وارد شده است.

معاون رییس جمهوری ضمن تاکید بر لزوم شکل گیری جریانی عمومی در سطح ملی برای تغییر و اصلاح روندهای مخرب و آلوده کننده محیط زیست اظهار کرد: این اقدامات باید در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد زیرا واقعیت تکان دهنده این است که به رغم چالش های روبه تشدید در حوزه محیط زیست زمان کافی برای حل آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به رویکرد دولت یازدهم و نگاه ویژه رییس جمهوری به موضوع محیط زیست به ویژه بعد از ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری گفت: خوشبختانه در سطح حاکمیتی و دولت رویکردها و اقدامات خوبی آغاز شده است که امیدواریم با استمرار این اقدامات و مشارکت آحاد جامعه به هدف نهایی که همان بهبود وضعیت محیط زیست کشور است، دست یابیم.

در پنج بخش از فعالان درعرصه محیط زیست تقدر شد که در بخش متخصصان یوسف حجت، مجید عباسپور و سیمین ناصری تقدیر شدند، بخش موسسات عمومی و سازمان های دولتی وزارت آموزش و پرورش رتبه اول، وزارت نفت رتبه دوم و وزارت ورزش و جوانان رتبه سوم را کسب کرد.

در بخش شرکت های خصوصی رتبه اول و سوم نداشت اما گروه صنعتی عمران گسترکاردار رتبه دوم را کسب کرد.

در بخش سازمان های مردم نهاد، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان رتبه اول، سازمان مردم نهاد کیمیای سبز رتبه دوم و کمیته محیط زیست بنیاد مهر همدان رتبه سوم را کسب کرد و در بخش سایر اشخاص نیز رتبه اول نداشت اما پرهام دیباج رتبه دوم و زهرا کشوری رتبه سوم را کسب کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز