خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس آگاهی کشور:

حضور معتادان در جامعه باعث افزایش سرقت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۷۵۷۳۸

رئیس پلیس آگاهی کشور با بیان اینکه حضور معتادان در جامعه باعث افزایش سرقت‌ها می‌شود، گفت: 52 درصد از سرقت‌ها را سرقت‌های خرد تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مقیمی؛ رئیس پلیس آگاهی کشور در همایش روسا و معاونان پلیس آگاهی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرارگاه مبارزه با سرقت را در سال جاری تشدید کرده‌ایم، گفت: مبارزه با 2 جرم در دستور کار پلیس آگاهی به صورت جدی‌تر قرار گرفته است که یکی از آنها سرقت با تشکیل قرارگاه سرقت و دیگری قاچاق کالا با تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در اولویت قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به کاهش 5.5 درصدی وقوعات سرقت در سال گذشته اظهار کرد: در حال حاضر در 14 استان بطور متمرکز سرقت را مورد توجه قرار داده‌ایم که تهران با بالغ بر 25 درصد سرقت‌ها اولین استان در این زمینه است.

وی افزود: در کل کشور در 2 ماهه ابتدایی سال 95، 3 درصد کاهش سرقت را داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای کاهش آمار سرقت باید سازمان‌ها و نهادهای مختلف با یکدیگر همکاری کنند، افزود: معتادان ولگرد باعث افزایش سرقت می‌شوند. 52 درصد سرقت‌ها، سرقت‌های خرد هستند و 48 درصد سرقت‌ها کلان و مهم هستند که شامل سرقت از بانک، اماکن، طلافروشی‌ها و منازل و اتومبیل هستند.

رئیس پلیس آگاهی کشور با بیان اینکه در برخی از سرقت‌ها مال سرقت‌شده به سادگی بدست می‌آید و در برخی ممکن است مال به سختی بدست بیاید، گفت: بیشتر سرقت‌ها در حال حاضر سرقت طلا و ارز و نقدینگی است بنابراین وقتی مجرم دستگیر می‌شود؛ ممکن است که مال به مصرف رسیده باشد، اما برخی اقلام سرقت‌شده مانند وسایل نقلیه یا برخی وسایل منزل در صورت سرقت تلاش می‌شود که عین وسیله به صاحب آن استرداد شود.

وی ادامه داد: در صورتی که عین وسیله موجود نباشد، مثل آن براساس احکام قضایی عودت خواهد شد و ممکن است که شهروندان احساس کنند که کالای خود را به دست نیاورده‌اند و مال مشابهی را تحویل گرفته‌اند که در این زمینه ناگزیر به این مسئله هستیم و سارق و مال خر موظف به جبران خسارت هستند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بروشورهایی را به مردم داده‌ایم که شماره سریال اقلام و لوازم منزل خود را در آن یادداشت کنند تا در صورت سرقت بتوانند شماره آن را به افسر پرونده اعلام کنند، اما متاسفانه همکاری خوبی در این زمینه صورت نگرفته است و در حال حاضر در صورت وقوع سرقت تنها مارک و مدل کالای سرقت شده اعلام می‌شود.

سردار مقیمی افزود: بنا را بر این گذاشته‌ایم که شرکت‌های تولیدکننده و موسسات فروشنده لوازم خانگی تعاملی داشته باشند تا در صورت امکان شماره سریال کالاهایی که فروخته می‌شود را در صورتحساب فروش کالا معلوم کنند.

رئیس پلیس آگاهی کشور اظهار کرد: در این زمینه احتمالا سامانه‌ای را نیز ایجاد می‌کنیم که امکان دسترسی در این سامانه به مردم داده شود و بتوانند در زمینه سرقت کالاها با ما در ارتباط باشند. نرم‌افزار این سامانه در حال طراحی است و در سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

مقیمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تغییرات روش‌های پلیس آگاهی در اعتراف‌گیری از مجرمان اظهار کرد: با توجه به اینکه پلیس آگاهی از قدمت و عقبه خوبی برخوردار است؛ تجربه‌های زیادی در این زمینه در پلیس وجود دارد و نوعا همکاران مجموعه پلیس آگاهی باید ذهن پردازشگر داشته و از توانایی حل مسئله برخوردار باشند.

وی ادامه داد: فضای پلیس آگاهی براساس کشف علمی و تجهیز آزمایشگاه‌ها و تامین و بکارگیری بانک‌های اطلاعاتی پیگیری می‌شود بطوری که در سال 94 درصد نسبت به سال 93، صددرصد افزایش کشف علمی را داشته‌ایم و 120 هزار مورد جرم از طریق آزمایشگاه‌های تشخیص هویت به نتیجه رسیده است.

وی تاکید کرد: روش‌های منسوخ شده و فشار بر متهمان برای پاسخگویی در پلیس آگاهی حذف شده است و به محض مشاهده بدرفتاری برخورد جدی با افراد داریم به طوری که در سال گذشته 20 نفر از پلیس آگاهی به دلیل اینکه امکان استفاده از روش‌های علمی برایشان مقدور نبود؛ منفک شدند.

وی افزود: اگر افراد پلیس؛ توانمندی نداشته باشند که از روش‌های علمی برای پیگیری پرونده‌ها استفاده کنند از ادامه همکاری با پلیس محروم خواهند شد، ضمن اینکه دوره‌های آموزشی و توانمندسازی کارکنان هر ساله برای افراد در پلیس آگاهی برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز