خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی:

وزارت بهدشت سلامت روان را محدود به بیماری‌های روانی می‌داند

یک عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی گفت: وزارت بهداشت آن‌طور که باید به مساله بهداشت روان توجه نمی­‌کند و بهداشت روان را صرفا محدود به بیماران روانی مثل اسکیزوفرنی محدود کرده است درحالی‌که بهداشت روان بیشتر در قالب پیشگیری باید تعریف شود.

احمد علیپور (استاد تمام روانشناسی و بازرس شورای مرکزی نظام روانشناسی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار­‌کرد: وزارت بهداشت آن‌طور که باید به مساله بهداشت روان توجه نمی­‌کند و بهداشت روان را صرفا محدود به بیماران روانی مثل اسکیزوفرنی محدود کرده است درحالی‌که بهداشت روان بیشتر در قالب پیشگیری باید تعریف شود.

وی افزود: متاسفانه سیاست‌های وزارت بهداشت در راستای جلوگیری از ابتلای مردم به بیماری‌های روانی و ارتقای سلامت روان نیست و نظام سلامت کشور به این مساله به عنوان پیشگیری و ارتقا سلامت روان توجه نمی‌کند.

این عضو شواری عالی سازمان نظام روانشناسی گفت: اگر مسوولان تصمیم داشته باشند ارتقای سلامت جامعه را مدنظر قرار بدهند؛ لازمه‌اش این است که از متخصصان دیگری غیر از روانپزشکان و پزشکان استفاده کنند و در این راستا یکی از مهم‌ترین متخصصان، روانشناسان هستند که می‌توانند در پیشگیری از اختلالات روانی و ارتقا سلامت روان تاثیرگذار باشند.

علیپور گفت: حجم قابل توجهی از روانشناسان، جامعه‌شناسان و متخصصان و همچنین پرستاران وجود دارند که قادر هستند به ارتقای سلامت روان در جامعه کمک کنند و باید از ظرفیت‌های این افراد استفاده شود.

در وزارت بهداشت ساز و کاری برای جمعِ نظرات کارشناسان نیست

این استاد تمام روانشناسی با انتقاد از عملکرد دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: ساز و کاری در دفتر سلامت روان برای جمع کردن نظرات متخصصان و کارشناسان دیده نمی‌شود و عملکرد این دفتر فقط محدود شده به بیماران روانی بستری مثل اسکیزوفرنی که در بیمارستان‌ها تخت‌هایی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت یک لایحه سلامت روانی تنظیم کرده و به دولت فرستاده است، گفت: بسیار عجیب است که در این لایحه؛ سلامت روان معادل بیماری روانی بستری تلقی شده است درصورتی‌که برای ایجاد سلامت روان باید به مراحل قبل از بیماری توجه کرد. 

علیپور افزود: در حال حاضر عمدتا برای خدمات پزشکی و روان‌پزشکی هزینه می‌شود و عزمی برای استفاده از نظرات کارشناسی روانشناسان در نهادهای متولی سلامت در وزارت بهداشت مشاهده نمی‌شود.

این عضو شواری عالی سازمان نظام روانشناسی با تاکید بر اینکه بودجه سلامت روان فعلا براساس تخت بیمارستانی تنظیم می‌شود، گفت: بیماری روانی آخرین مرحله از آسیب‌های روانی است و باید به مراحل پیش از ابتلا به بیماری ‌های روانی و شرایط سلامت روان در جامعه نیز توجه شود.

سلامت روان باید از سنین مدرسه دنبال شود

وی تصریح کرد:  سلامت و بهداشت روان باید از سنین مدرسه دنبال شود درحالی‌که برنامه‌ریزی برای این مساله در وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش وجود ندارد. دانش آموزانی که در مدرسه دچار ناسازگاری هستند و از مدرسه اخراج می‌شوند، بعدا بیمار می شوند چراکه قبل از بیمار شدن این نوجوانان برای سلامت روان آن‌ها برنامه‌ای وجود ندارد.

علیپور ادامه داد: متاسفانه وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش پرورش کمترین هماهنگی را در این زمینه باهم ندارند و از نظرات متخصصان روانشناسی در آموزش پرورش کمک گرفته نمی‌شود؛ به دلیل اینکه عمده عوامل ایجادکننده سلامت روان خارج از وزارت بهداشت است، هیچ بودجه‌ای در وزارت بهداشت به این موضوع اختصاص داده نمی‌شود.

تعداد مبتلایان به بیماری روانی رو به افزایش است

وی با اشاره به اینکه نادیده گرفتن علت‌ها و صرفا پرداختن به معلول به حل مساله کمک نمی‌کند، بیان کرد:  وقتی راه برای اینکه تخت‌های بیمارستانی اضافه شوند، بازگذاشته می‌شود و جلوی آن گرفته نمی‌شود؛ باید این انتظار را داشته باشیم که با ادامه وضع موجود تعداد مبتلایان به بیماری روانی افزایش پیدا کند.

برای ارتقای سلامت روان زنان و دختران پیشگیری نمی‌شود

این عضو شورای عالی سازمان نظام روانشناسی تاکید کرد: درحال حاض در خصوص زنان و دختران هیچ‌گونه کار پیشگیرانه که موجب ارتقا سلامت روان شود تا از ابتلا به بیماری‌های روانی کاسته شود، انجام نمی‌شود.  

وی با اشاره به نقش سلامت روان در افزایش خودکشی در جامعه گفت: خودکشی به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی به‌جای اینکه مورد توجه قرار بگیرد،  نادیده گرفته شده و گاها علت‌های فوت درصورتی‌که خودکشی باشد، اعلام نمی‌شود.

90 درصد افرادی که خودکشی می‌کنند؛ بیماری روانی دارند

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است، 90 درصد کسانی‌که خودکشی می‌کنند، بیماری روانی دارند، تصریح کرد: البته عکس این مساله صادق نیست ولی مشخص است که وقتی بیماری روانی زیادتر می‌شود، خودکشی هم افزایش پیدا می‌کند. وزارت بهداشت باید متوجه شود که بهداشت روان محدود به وزارت بهداشت نیست و خیلی سازمان‌ها ازجمله صداوسیما،‌ بهزیستی،‌ آموزش پرورش و وزارت ورزش باید درگیر سلامت روان شوند.

علیپور با بیان اینکه موضوع سلامت روان یک مساله جمعی است و اراده جمعی را می‌طلبد، گفت: باید برنامه‌های دقیقی برای ارتقای سلامتی داشته باشیم چراکه سلامت روان نیز از سلامت جسم جدا نیست و خیلی از بیماری‌های جسمی ریشه روانی و اجتماعی دارند.

کد خبر : ۳۷۵۳۸۷