خبرگزاری کار ایران

رییس هیأت کاوش تپه ارسطو:

ساکنان تپه ارسطو، مردگانشان را در کنار خود دفن می‌کردند

asdasd
کد خبر : ۳۷۳۹۵۸

کشف اسکلت‌های انسانی در کف فضاهای معماری تپه ارسطو از دفن افراد به سنت‌های پیش از تاریخ در دوره انقلاب روستانشینی حکایت دارد، آن زمان که انسانها برای نخستین بار مردگان را در محل زندگی خود دفن می‌کردند.

به گزارش ایلنا، این مطلب را اکبر پور فرج رییس هیأت کاوش تپه ارسطو ، در جلسه گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد مطرح کرد.

او کشاورزی ، مالکیت خصوصی ، سکونت انسانی ، قاچاق و تجارت غیر قانونی، نداشتن درک اقتصادی و هویتی آثار فرهنگی و... را از چالش های میراث فرهنگی در مقابل حفاظت اعلام کرد و گفت: در این میان آنچه بیشتر از همه تپه ارسطو را تهدید می کند کشاورزی است.

وی هدف اصلی از کاوش در تپه ارسطو را کاهش معضلات پیش تر اشاره شده و شناساندن این محوطه تاریخی و ارزشمند ما قبل تاریخ دانست و افزود: در این صورت امکان حفظ این اثر باستانی بیش از پیش مهیا می شود .

پور فرج نجات محوطه از خطرات و تهدید ها ، ایجاد سایت موزه و داشتن یک نماینده از هزاران محوطه انقلاب تولید غذا و شهر نشینی  ، کمک به شناخت تاریخ بشریت و... را ازدیگر اهداف انجام کاوش در تپه ارسطو اعلام کرد .

او اظهار داشت :در بررسی های سطحی و اولیه با توجه به یافته های موجود  2دوره اصلی مس سنگی و عصر مفرق برای گروه باستان شناس مشخص شد که بعد از حفاری ها نیز همین نتایج به دست آمد .

وی نحوه کاوش در این تپه باستانی را انتخاب محل ترانشه و گمانه زنی و تعیین حریم محوطه عنوان کرد و افزود : کاوش در تپه ارسطو به کشف خشت های مستطیلی، آثار معماری ، اسکلت های انسانی ،  خمره های بزرگ سفالی  ،سفال های منقوش ، درفش ،ابزارهای استخوانی ،  بقایای اجاق ، سنگ آسیاب ، انبار آذوقه، دیوار دفاعی ، سفال های کم یاب کورارس و... منجر شد .

پور فرج ،یکی از موارد برجسته در این منطقه تاریخی را حیات فرهنگ یانیک در محدوده یاد شده دانست  که از ویژگی های آن سبک معماری خاص است.

به گفته این باستان شناس، پیرو بررسی های انجام شده این فرهنگ از شمال غرب ایران و منطقه آذربایجان تا فلات مرکزی امتداد داشته و از لحاظ وسعت منطقه ایِ این سبک از معماری تپه ارسطو از نمونه های شاخص به شمار می رود.

وی با اشاره به وجود اسکلت های انسانی در برخی از اتاق های فضای معماری موجود در این محوطه گفت :این اسکلت ها نشان می دهند این افراد به سنت های پیش از تاریخی در کف تدفین شده بودند.

او گفت :در دوره انقلاب روستانشینی انسانها برای نخستین بار مردگان را در محل زندگی خود دفن می کردند که اجساد کشف شده در تپه ارسطو گواه این مدعا است .

به گفته این باستان شناس، بین آثار کشف شده در تپه ارسطو ملارد با آثار تپه تاریخیˈ سیلکˈ درکاشان ، تپه ˈگیان ˈدرلرستان و تپه ˈیانیک ˈ در آذربایجان شرقی شباهت های دیده می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز