خبرگزاری کار ایران

برپایی نمایشگاه‌ دائمی مبارزه با مواد مخدر در ۸ استان کشور

asdasd
کد خبر : ۳۶۸۸۶۲

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور گفت: نمایشگاه‌های دائمی مبارزه با مواد مخدر علاوه بر کرمان در هفت استان کشور راه اندازی شده است.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، عارف وهاب‌زاده در جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در راستای مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته، عنوان کرد: در سال گذشته تفاهم نامه‌ای با دانشگاه‌ها انجام شد تا از ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و آموزشی آن‌ها برای مبارزه با مواد مخدر استفاده شود.

وی بیان کرد: در این رابطه با دانشگاه فرهنگیان، علوم و حدیث و دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهم نامه امضا شده است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری استان بیان داشت: در سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۵۰ نفر از روحانیون نیز در حوزه مقابله با پدیده مواد مخدر آموزش داده شده‌اند.

وهاب‌زاده افزود: از نیمه دوم سال گذشته به محیط‌های نظامی نیز ورود یافته‌ایم و در این رابطه بیش از ۱۲ هزار نفر از افسران، نیروهای کادر و سربازان ارتش مورد آموزش قرار گرفته‌اند.

وی به تفاهم نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با وزارت دفاع و نیروی دریایی نیز انجام شده است، اظهار کرد: با مناطق ویژه اقتصادی نیز تفاهم نامه امضا شده است.

وهاب‌زاده عنوان کرد: در سال گذشته در شهر تهران یک هزار و ۱۲۹ نفر از مدیران مدارس به صورت مستقیم در حوزه پیشگیری از اعتیاد آموزش دیدند.

وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعات افراد آموزش دیده در حوزه پیشگیری از اعتیاد در استان کرمان وجود ندارد، گفت: باید از این افراد آموزش دیده برای ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به گروه‌های جدید استفاده شود.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری استان به اقدامات انجام شده در حوزه فضای مجازی نیز اشاره کرد و افزود: یک لوح فشرده آموزشی و تخصصی نیز تدوین شده است که می‌تواند در اختیار گروه‌های هدف قرار گیرد.

وی اظهارداشت: در راستای برگزاری نمایشگاه‌های سیار پیشگیری از اعتیاد نیز سه هزار بسته فرهنگی فراهم شده و در اختیار استان‌های کشور قرار گرفته است.

وی یادآور شد: نمایشگاه‌های دائمی مبارزه با مواد مخدر علاوه بر کرمان در هفت استان کشور راه اندازی شده است.

وهاب‌زاده تاکید کرد: از ظرفیت‌های نمایشگاه‌های دائمی پیشگیری از اعتیاد باید ‌‌نهایت استفاده صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نوآوری‌های کشوری در حوزه پیشگیری از اعتیاد به طور کامل جمع بندی است، تاکید کرد: از طرح‌های کیفی در حوزه مبارزه با مواد مخدر به صورت جدی حمایت می‌کنیم و در این رابطه تاکید بر اثرگذاری برنامه‌ها و طرح‌ها است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم باید نرخ بروز اعتیاد در هر سال پنج درصد کاهش یابد، گفت: این اقدام وظیفه یک دستگاه نیست و همه باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد تاکید کرد: برای موفقیت در طرح‌های پیشگیری از اعتیاد باید بودجه‌های ذاتی دستگاه‌ها نیز در این عرصه وارد شود زیرا بودجه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه نقش کمکی دارد.

وهاب‌زاده افزود: تا زمانی که کار پیشگیری ازاعتیاد با مشارکت مردم رخ ندهد، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

وی بر افزایش نظارت به برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و ادامه داد: نظارت در همه حوزه‌ها باید گسترده شود.

وی نشاط اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بیشترین فراوانی عوامل روی آوردن افراد به مواد مخدر مربوط به تفریح بوده است که در این زمینه سازمان‌های دست اندرکار باید کارهای اساسی در حوزه نشاط اجتماعی را انجام دهند.

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان رتبه بر‌تر کشوری را کسب کرد

حسین چناریان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت: در ارزیابی انجام شده از فعالیت‌های این شورا در سال گذشته، رتبه اول کشوری در زمینه مقابله با مواد مخدر به استان کرمان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: کسب رتبه‌های بر‌تر نشان می‌دهد که باید اقدامات خود را در حوزه مبارزه با مواد مخدر توسعه دهیم زیرا آسیب پذیری استان کرمان در حوزه مواد مخدر در سطح بالایی است.

دبیر شورای هماهنگی استان گفت: اراده و هماهنگی بسیار خوبی در استان کرمان در مسیر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد وجود دارد.

چناریان بیان کرد: در سال جاری سیاست اصلی ستاد مبارزه مواد مخدر در سطح کشور، تلاش برای متوازن سازی فعالیت‌های این حوزه است.

وی ادامه داد: در گذشته کمتر به موضوع متوازن سازی فعالیت‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر توجه شده است که این ضعف باید برطرف شود.

وی با اشاره به تعیین اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح مدیریت عالی استان کرمان، گفت: فرصت بسیار خوبی در استان کرمان برای انجام اقدامات فرهنگی و پیشگیری در حوزه مقابله با مواد مخدر فراهم شده است.

چناریان گفت: در حوزه کارگری و کارمندی، دانش آموزی، دانشجویی و سایر حوزه‌ها همکاری بسیار خوبی در استان کرمان برای پیشگیری از اعتیاد وجود دارد.

وی تاکید کرد: در حوزه محلات نیاز به کارهای اساسی تری در استان کرمان داریم و این مهم در مناطق حاشیه‌ای شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وجود سرب در مواد مخدر وارد برهه حاد شده است

حسین اسماعیلی مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: قاطی بودن سرب در مواد مخدر موضوع جدیدی نیست اما اخیرا یک برهه حاد در این حوزه رخ داده است.

وی افزود: از مهرماه سال گذشته هشدارهایی در باره وجود سرب در مواد مخدر در دانشگاه علوم پزشکی مطرح شد و از آذرماه سال گذشته پزشکان استان کرمان با دل دردهای شدید افراد روبرو شدند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: پس از انجام آزمایش‌های تخصصی، مشخص شد که ۴۰ تا ۴۰۰ درصد سرب در خون این افراد وجود داشته که ناشی از مصرف مواد مخدر الوده به سرب بوده است.

اسماعیلی، با بیان اینکه در سایر استان‌های کشور نیز نمونه این موارد گزارش شده است، اظهار کرد: افرادی با بیماری‌های آنمی، ناراحتی‌های کلیه و ناراحتی‌های عصبی نیز به دلیل مصرف مواد مخدر آلوده به سرب به پزشکان استان کرمان مراجعه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: مراکز ترک اعتیاد استان کرمان برای پذیرش افراد متقاضی ترک مواد مخدر آماده هستند و امکانات مورد نیاز نیز در این زمینه تامین شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز