خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی خبر داد:

منطقه رد پای حیوانات عظیم الجثه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

asdasd
کد خبر : ۳۶۸۴۰۷

۴۶ ردپای حیوانات عظیم الجثه در منطقه‌ای واقع در ۴۳ کیلومتری بیرجند متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی با شماره ۳۱۱ در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: رد پای حیوانات عظیم الجثه در درون طبقات سنگی ارتفاعات منطقه یاد شده به صورت حفره‌های بیضی شکل قابل مشاهده است که این ردپا‌ها تداعی کننده عبور این جانوران بر روی لایه‌های نازکی از رسوبات آن دوران است.

فرهاد نظری افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته واضح‌ترین ردپا‌ها بر روی لایه سوم شناسایی شده است. با توجه به اینکه از نمایان شدن لایه موسوم زمان زیادی نمی‌گذرد از این رو جای پا‌ها کاملا سالم و بدون فرسایش حفظ شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی کشور این آثار نخستین بار در سال ۱۳۷۶ در بررسی‌های باستان‌شناسی و سپس در سال ۱۳۷۷ توسط اساتید زمین‌شناسی از دانشگاههای بیرجند و مشهد، سازمان زمین‌شناسی کشور و دانشمندان آمریکایی و کانادایی مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس مطالعات جامع صورت گرفته در سال ۲۰۰۰ میلادی این رد پا‌ها به پری سوداکتیل‌ها که از پستانداران بزرگ دوره آئوسن (۳۰ تا ۵۰ میلیون سال قبل) بوده نسبت داده‌اند.

بنا به گزارش پرونده ثبت تعداد رد پاهای شناسایی شده ۴۶ عدد است که رد پای شماره ۳۵ در ابعاد ۴۰ در ۳۰ سانتی‌متر بزرگ‌ترین و شماره ۲۴ با طول ۲۵ در ۶ سانتیمترکوچک‌ترین ردپا در ناحیه مورد مطالعه بوده است.

با توجه به شواهد و ارتباط نزدیک ردپاهای موجود از منطقه با رد پای پستانداران مشابه در اواخر دوره پالئوسن تا اواخر ائوسن در نقاط مختلف دنیا می‌توان این آثار را به راسته علفخواران منقرض شده به نامهای پانتودونت‌ها و دتیوسراتا‌ها نسبت داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز