خبرگزاری کار ایران

اوحدی مطرح کرد:

اعلام نظر سعودی‌ها درباره ویزای حج تمتع تا پایان هفته/موافقت عربستان با پرداخت دیه شهدای منا

رییس سازمان حج و زیارت از توافق عربستان برای پرداخت دیه شهدای منا خبر داد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید اوحدی در نشست‌خبری درباره حج تمتع 95 گفت: عربستان نظر قطعی خود را درباره صدور روادید حجاج ایرانی تا پایان هفته اعلام می‌کند  و پس از آن ما با دریافت ویزا بار دیگر به عربستان می‌رویم تا مذاکرات ادامه یابد.

وی افزود: امروز تماسی با وزارت‌حج عربستان گرفتیم و اعلام کردیم هیات ایرانی برای ادامه مذاکرات آماده است.

اوحدی در پاسخ به این سوال که اگر با عربستان درباره حج تمتع 95 به تفاهم نرسید چه تصمیمی می‌گیرید، گفت: وظیفه شرعی و سازمانی ما این است که همه تلاش‌مان را بکنیم و تا زمانی که به لحاظ اجرایی دچار مشکل نشویم اقدامات لازم را انجام می دهیم و رایزنی‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: اگر سعودی‌‌ها جواب مثبت بدهند اقامه حج ادامه می‌یابد اما اگر پاسخ منفی بدهند قطعا درباره مسایل شرعی حتما تصمیم گیری‌های لازم اعلام خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ما کاملا امیدوار به برگزاری حج‌تمتع 95 هستیم، گفت: دولت عربستان تاکید دارد که درها روی حجاج بدون تبعیض باز است که ما توقع داریم وزارت حج و وزارت امورخارجه عربستان تاخیری در اعلام نظر درباره ویزای حجاج نداشته باشند.

اوحدی ادامه داد: برای حج سهمیه ایران باید 78 هزار نفر باشد اما امسال  سهمیه ایران مانند سال گذشته 64 هزار نفر است و سال آینده سهمیه به 78 هزار نفر افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین متذکر شد: وزیر حج عربستان در جلساتی که داشتیم اعلام کرد که دیه و غرامت حادثه سقوط جرثقیل ظرف یک تا یک ماه و نیم آینده پرداخت می‌شود. وزارت حج عربستان  همچنین پذیرفت که دیه حادثه‌دیدگان و شهدای فاجعه منا را پرداخت کند.

وی درباره اینکه نتیجه دادگاه 2 پلیس متعرض در فرودگاه چه شد، گفت: وزیر حج عربستان هم در این جلسه اظهار تعجب کرد که چرا نتیجه دادگاه دو پلیس متعرض اعلام نشده اما اعلام کرد پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

کد خبر : ۳۶۴۹۱۱