خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزیر بهداشت با مراجع‌قم مطرح شد؛

9 میلیون ایرانی در معرض ابتلا به دیابت/ اضافه‌وزن 40 درصد ایرانی‌ها

asdasd
کد خبر : ۳۶۳۸۴۸

در دومین روز هفته سلامت وزیر بهداشت با حضور در شهر مقدس قم با مراجع عظام دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در دیدارهای خود با مراجع عظام، در خصوص فرا رسیدن هفته سلامت که از اول تا هفتم اردیبهشت ماه ادامه دارد اظهار کرد: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی "مبارزه و غلبه بر دیابت" و چاقی است. در حال حاضر 5 میلیون نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند و 9 میلیون نفر نیز در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

وی افزود: 40 درصد از مردم ایران اضافه‌وزن دارند. 35 درصد از کالری روزانه مصرفی توسط مردم ایران، اضافه است که در کنار عواملی نظیر تغییر سبک زندگی، کم تحرکی، زندگی ماشینی و آپارتمانی، پرخوری و بدخوری، مصرف غذاهای نامناسب، چرب، پر نمک، مواد قندی و تنقلات زمینه را برای بروز چاقی و در نهایت دیابت فراهم می کند.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم آگاهی رسانی به مردم، پیشگیری از دیابت، تحرک و ورزش توسط مردم، ادامه داد: دولت هایی با وضعیت اقتصادی مناسب، در رضایتمندی مردم در خصوص بیماری دیابت ناتوان هستند و اگر این روند در کشور ما ادامه پیدا کند در سالهای آینده دولت قادر به تامین هزینه برای درمان دیابت نخواهد بود. دولت برای تامین هزینه‌های دیالیز بیماران کلیوی، ظرف 10 سال آینده باید 2500 میلیارد تومان هزینه کند. بنابراین بهترین راه حل، پیشگیری کردن از ابتلای مردم به دیابت و هشدار دادن به آنها است و مراجع عالیقدر به عنوان یکی از پایگاه های مهم در کشور می توانند نقش موثری در پیشگیری مردم و آگاهی رسانی به آنها ایفا کنند.

هاشمی درباره برجام، آن را یک دستاورد بزرگ و توافق برد- برد دانست که می‌تواند باعث تحقق اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد درون نگر و برون‌زا باشد؛ چراکه داشتن یک اقتصاد قوی، از طریق تعامل با دنیا، روابط مالی، صادرات، انتقال فناوری و رفت و آمد‌ها امکان‌پذیر است و می‌تواند باعث شکوفایی اقتصاد، ایجاد شغل و درآمد و کاهش آسیب‌های اجتماعی شود اما لازمه اجرای آن، وحدت و اتحاد مردم، سران قوا و ارکان حکومت و جلوگیری از حاشیه ها و توجه به متن؛ یعنی مردم و مشکلات معیشتی آنها است.

وزیر بهداشت ضمن ارائه گزارشی از میزان موالید کشور در سال 94 نسبت به سال 93 براساس آمارهای رسمی مرکز ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال گفت:

تعداد موالید در سال 94 نسبت به سال 93، 40 هزار مورد افزایش یافته ومیزان فوت و طلاق نیز به ترتیب 30 هزار و 3 هزار مورد کاهش یافته است. از طرفی میزان باروری که در سال 91، حدود 1.7 بوده در حال حاضر به 1.9 رسیده که انتظار داریم که به بیش از رقم 2 برسد.

در ادامه این دیدار، آیت‌ الله موسوی‌اردبیلی با اشاره به اقدامات وزارت‌بهداشت در دولت یازدهم اظهار کرد: کار و خدمات وزیر بهداشت برای این کشور برکت است و ما به چنین وزیری مثل شما افتخار می‌ کنیم. طرح نورآوران سلامت بسیار خوب است و موجب شده برخی از افراد که توان مالی زیادی ندارند و شاید سال ‌ها نمی‌ توانستند از خدمات چشم‌ پزشکی و دندانپزشکی بهره ‌مند شوند خدمات پزشکی رایگان را دریافت کنند. این طرح، روحیه مردم را تغییر می ‌دهد و پزشکانی که با هزینه خود در این طرح کار با هزینه خود کار می ‌کنند و خدمات ‌رسانی دارند، افتخار بزرگی برای کشور و همچنین مردم هستند چراکه وقتی مردم این پزشکان را می ‌بینند اعتمادشان به دولت بیشتر از قبل می‌شود.

ایشان با اشاره به خدمات پزشکی که در کشور انجام می‌شود، تصریح کرد: اقدامات گسترده و خوبی توسط وزارت‌بهداشت انجام شده که جای قدردانی دارد؛ دولت و وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت توانستند اقدامات ارزشمندی به جامعه ارائه کنند. از سوی دیگر، اقدامات و خدمات دکتر هاشمی بر کسی پوشیده نیست و من مدت‌ هاست که با ایشان رابطه ‌ای نزدیک و صمیمانه دارم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز در دیدارخود با وزیر بهداشت، ضمن اشاره به موضوع برجام، گفت: در این زمینه عده‌ای بی انصافی می‌کنند، اقدامات گسترده‌ای انجام شده، فراموش نکنیم طرف یک فرد ناقلایی است و ذره ذره توافق حاصل می‌شود. طرف ما می‌خواهد که ما قوی نشده و او یکه‌تاز منطقه شود، الان در منطقه یک قدرتی پیدا شده که به آنها هیچ امتیازی نمی‌دهد و آنها نمی‌توانند قبول کنند. تعجب می‌کنم از کسانی که با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب از موضوع برجام حمایت کرده، باز هم آنها بر خلاف برجام حرف می‌زنند. هر چه فشار دشمن بیشتر می‌شود باید اتحاد ما هم بیشتر شود، ابزار ما برابر دشمن اتحاد است، نباید به گونه‌ای باشد که در زمانی که فشار دشمن بیشتر می‌شود اتحاد ما کمتر شود.

ایشان به تاکید دین مبین اسلام بر مساله سلامتی نیز اشاره کرد وبا ذکر حدیثی از امام سجاد(ع)، ادامه داد:امام سجاد، 5 چیز را از خدا طلب می‌کند که اولین آنها سلامتی است. بنابراین در فرهنگ اسلام، سلامتی بسیار مهم است از طرفی مردم کمتر ورزش می‌کنند و بیشتر می‌خورند. یکی از دوستان نزد من آمد و گفت برای درمان چاقی به پزشکی مراجعه کرده‌ام و او یک ترازو به من داده که غذا ها را وزن کنم و بخورم. من به دوست خودم گفتم من یک داروی خوب برای درمان تو دارم. هر روز که غذای خود را در بشقاب می ریزی، نصف آن را برگردان و برای اشباع شدن روح همان نصف بشقاب را به اندازه کل بشقاب زمان صرف کن و در این صورت نیازی به ریاضت و ترازو ندارید.

آیت الله صافی گلپایگانی نیز در خصوص برجام اظهارکرد: در موضوع برجام مسئولان کار خیری که به صلاح مسلمانان است انجام دهند باید سو تفاهم ها برطرف شود و همه برای همدلی و اتحاد در جامعه تلاش داشته باشیم.

آیت الله نوری همدانی نیز ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و وزارت بهداشت، بر لزوم کم غذا خوردن تاکید کرد و گفت: عادت غذایی خیلی مهم است و بسیاری از غذاها را نباید خورد همچنین منظم بودن تغذیه و نوع غذا نیز در سلامتی انسان اثر گذار است و پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: " معده انسان خانه مرض ها است و پرهیز و رعایت کردن، سرآمد همه داروها است.

ایشان ورزش و نهادینه کردن آن را در کشور بسیار مهم و نیازمند عزم جدی دانست و گفت: من متولد سال 1304 هستم و به طور مرتب ورزش می کنم و هیچ تفاوتی با 40 سال پیش نکرده ام. به ورزشکاران می گویم که حاضرم در ورزش کوهنوردی با آنها مسابقه بدهم.

آیت الله جوادی آملی ضمن اشاره به اهمیت جلوگیری از پرخوری و بدخوری، سلامت تغذیه را در به اندازه خوردن دانست و گفت: این کار نیازمند اراده است و نیازی به دقت ندارد. وقتی جامعه بیمار باشد، علم پزشکی هم ترقی نمی کند. متاسفانه بیمارستان ها و دادگاه ها، از مساجد شلوغ تر هستند و مراجعه به آنها بیشتر ناشی از شکم پرستی و بی اخلاقی است؛ همچنین روزانه بین 12 تا 14 میلیون نفر به دستگاه قضایی مراجعه می کنند و این در حالیست که هر پرونده دو طرف دارد و بسیاری از خانواده های دیگر را نیز درگیر می کند. امیدواریم که سلامت در همه ابعاد برای مردم تامین شود و دولت و وزارت بهداشت نیز در اجرای برنامه های خود سربلند باشند.

آیت الله علوی گرگانی نیز با بیان اینکه از وزیر بهداشت انتظار داریم تجمیع بیمه ها را انجام دهد، افزود: اگر بناست از ناحیه شما خدمتی به مردم ارائه شود برای همه افراد یکی باشد و تشتت نباید زیاد باشد که این برای کشور ایران یک نقص است. هر گروه یک نوع بیمه خاص را دارد و اگر بنا است بیمه، تکمیلی باشد برای همه تکمیلی باشد و به عنوان نمونه نباید برای من آیت الله تکمیلی باشد و برای افراد ضعیف تکمیلی نباشد. دوست داریم همه با هم و در کنار هم باشیم و هر چه برای خودمان می خواهیم برای دیگران نیز بخواهیم.

آیت الله سبحانی ضمن تقدیر و تشکر از وزیر بهداشت در اجرای طرح تحول سلامت گفت: سلامت جسمی مقدمه سلامت فکری است و جامعه اگر بیمار باشد، کشور نه در علم، نه در دین و نه در استقلال موفق نخواهد بود.

ایشان گفت: یکی از مشکلات جامعه ما بی تحرکی است و این امر موجب بسیاری از مشکلات در جامعه می شود، اگر تحرک توسط مردم فرهنگ شود بسیاری از بیماری ها دفع می شود باید از رسانه ها استفاده کنید و مشکلات غذاها و همچنین دخانیات را به مردم بگویید و باید به مردم بگویید که چه خطرهایی در کمین آنها خواهد بود. انتظار داریم که هشدارهای جدی به مردم داده شود و مردم را با راه و روش زندگی و تغذیه مناسب آشنا کنید، در زندگی ائمه معصومین(ع) شاهد بودیم که هیچ کدام غذای سرخ کرده نمی‌خوردند اما امروز وضعیت از این جهت مناسب نیست.

بر اساس گزارش سایت وب‌دا، آیت الله شبیری زنجانی نیز خدمت به مردم را بزرگترین افتخار و نعمت دانست و گفت: ما هم همواره برای شما دعا می کنیم و امیدواریم که عنایات خداوند شامل حال شما شود. سلامت امر بسیار مهمی است و در آیات و روایات هم به آن اشاره شده است و ائمه ما بیان کرده اند که دو نعمت سلامتی و امنیت را زمانی که از دست بدهیم متوجه اهمیت آن می شویم. شما در حوزه سلامت جامعه تلاش های گسترده ای دارید و همواره در حال خدمات رسانی به مردم هستید که باید قدر خود را بدانید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز