خبرگزاری کار ایران

اوحدی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

پرداخت دیه حادثه‌دیدگان سقوط جرثقیل تا یک ماه‌ و نیم آینده

رییس سازمان حج و زیارت گفت: تاکید داریم که ویزای حج تمتع حتما باید داخل ایران صادر شود که البته قائم مقام وزیر حج عنوان کرده است؛ ویزا باید در فرودگاه‌های جده و مدینه صادر شود و ما نیز به طور قاطع اعلام کردیم که صدور روادید در کشور ثالث غیرممکن است.

سعید اوحدی (رییس سازمان حج و زیارت) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین جزییات جلسه هیات ایرانی با عربستان در خصوص حج تمتع ۹۵ اظهار داشت: پنج شنبه هفته گذشته نخستین جلسه با سعودی‌ها برگزار شد و در آن وزیر حج عربستان، معاون وزیر کشور، معاونان دو وزاتخانه و مسئولان وزارت امور خارجه حضور داشتند. مباحث اولیه در این جلسه مطرح شد و هیات ایرانی نیز بحث تامین امنیت زائران، مساله چگونگی صدور ویزا و پرواز‌ها که بسیار موضوع مهمی است را مطرح کرد.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در جلسات با سعودی‌ها در خصوص دیه شهدای منا و حادثه سقوط جرثقیل بحث شد؟ گفت: در جلسه اول با وزیر حج عربستان، بحث حکم دو مامور متعرض در فرودگاه، دیه شهدای منا و دیه افرادی که در سقوط جرثقیل جانباخته بودند و یا دچار حادثه شده بودند را مطرح کردیم.

اوحدی ادامه داد: وزیر حج عربستان اعلام کرد که در خصوص مامور خطاکار، جلسات در حال برگزاری است و حکم به زودی صارد می‌شود و ما تاکید کردیم که این موضوع خلاف شئون اسلامی و جرم بوده که در فرودگاه جده اتفاق افتاده است و چرا باید در اجرای حکم تاخیر صورت بگیرد و از آن طرف نیز زائر ما از اجرای عمره خود محروم شود که عربستانی‌ها پاسخ خاصی نداند و گفتند که از طریق قوه قضاییه حکم اعلام می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که براساس وعده عربستانی‌ها دیه افرادی که در حادثه جرثقیل آسیب دیدند، یک ماه و نیم آینده پرداخته می‌شود، گفت: ما در مقابل نیز مطرح کردیم که ممکن است مبلغ دیه اثر مادی نداشته باشد اما به لحاظ حقوق شرعی زائر، پرداخت دیه بسیار مهم است.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در جلسات بر تامین امنیت زائران ایرانی بسیار تاکید کردیم، اظهار داشت: در همین رابطه آن‌ها در پیش نویس تفاهم نامه، ۲۰ بند را در خصوص تامین امنیت زائران ایرانی قید کردند و ما نیز پیشنهاداتی را که در جلسه کار‌شناسی در ایران تهیه کرده بودیم، در جلسه دیروز با قائم مقام وزیر حج مطرح کردیم و وی اعلام کرد که حتما پیشنهاد ما لحاظ خواهد شد.

اوحدی همچنین درباره پرواز‌ها گفت: در این رابطه، متنی در پیش نویس تفاهم نامه نوشته شده بود که از نظر مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ابهام داشت و تاکید کردیم که باید متن عوض شود و سه پیشنهاد مطرح شد؛ نخست اینکه متن جدید درباره پروازهای ایرانی با مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی در جلسه‌ای با سازمان هواپیمایی به جمع بندی برسند. دوم اینکه متن جدید توسط هیات ایرانی تهیه شود و سوم اینکه متن سال گذشته که مورد قبول بود؛ ملاک عمل قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: ما تاکید داریم که سهمیه پروازهای ایرانی مانند سال قبل باشد و تغییر نکند؛ سال گذشته ۵۰ درصد پرواز‌ها در اختیار ایران بود و عربستان نیز به این دلیل که نتوانست همه پروازه را خود را انجام دهد، ۱۰ درصد پروازهای عربستان را ایران انجام داد.

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص موضوع ویزا نیز توضیح داد و گفت: تاکید داریم که ویزا حتما باید داخل ایران صادر شود که قایم مقام وزیر حج عنوان کرده است که ویزا باید در فرودگاه‌های جده و مدینه صادر شود و در خصوص تغییر این روند باید با وزارت خارجه صبحت شود. ما به طور قاطع اعلام کردیم که صدور روادید در کشور ثالث غیرممکن است.

اوحدی عنوان کرد: امروز قرار بود؛ پایان سفر ما باشد، اما آن‌ها از ما خواستند که سفر یک روز دیگر تمدید شود و امیدوارم در جلسه امروز که جلسه پایانی نیز هست، براساس پرواز و صدور ویزا براساس پیشنهاد هیات ایرانی این متن تنظیم شود.

کد خبر : ۳۶۲۲۹۸