خبرگزاری کار ایران

اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید بر پایه آگاهی باشد

asdasd
کد خبر : ۳۶۲۰۴۴

عضو انجمن روانشناسی ایران بر این باور است که ضرورت انهدام انواع مواد مخدر و قرص های روان گردان برای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر باید از سوی تمامی مسوولان دست اندرکار جدی گرفته شود.

 به گزارش ایلنا به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجتبی فلاحت زاده گفت: در حال حاضر مسئله قاچاق مواد مخدر و پدیده اعتیاد ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و ضرورت دارد که قبل از دعوت مردم به مشارکت همگانی برای برخورد با اعتیاد، مسئله اصلی گرایش به سمت مصرف مواد مخدر و قرص های روان گردان ها بررسی و ریشه یابی شود.

وی اظهار داشت : از لحاظ روانشناختی ، مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی رابطه مستقیمی با اختلالات روحی و روانی افراد دارد که مصرف کنندگان با استعمال موادی مانند شیشه ، کراک و قرص های آمفتامین نوعی احساس آرامش کاذب می کنند و این نگرش ناشی از ندانستن آگاهی های لازم درباره مواد مخدر و مضرات آن است و وقتی که فرد وابستگی شدیدی به اعتیاد پیدا کرده رهایی از آن را در خود غیرممکن دانسته و سرنوشت خود را با ناکجا آباد رقم می‌زند.

فلاحت‌زاده ادامه داد: مواد مخدر علاوه بر زیان های جدی و خطرناک جسمی از قبیل ابتلا به بیماری های عفونی و واگیردار هم چون ایدز و هپاتیت و سل ،عوارض و مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی از قبیل افزایش جرم های مرتبط با مواد مخدر را نیز منجر می شود و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

وی، مواد مخدر را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: مواد مخدر دسته اول به صورت مرفین و کدیین مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مخدرهای دسته دوم به مواد شیمیایی گفته می‌شود که بر روی عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری، شناختی، خلقی و همچنین درجه هوشیاری در فرد مصرف‌کننده می‌شوند.

فلاحت زاده با تاکید بر اینکه مصرف مواد روانگردان محرک پیامدهای زیان بار اجتماعی و اقتصادی دارد و به ویژه بهداشت فردی و همگانی را تهدید می‌کند، افزود: با توجه به تنوع و تکثر مواد روان گردان و گسترش مصرف آن میان نوجوانان و جوانان ضرورت دارد برای پیشگیری از به خطر افتادن سلامت عمومی جامعه ، اقدامات حمایتی از سوی مسوولان و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شود زیرا استفاده از روان گردان ها به اختلال روانی و ارتکاب جرم منجر    می شود.

وی اظهار داشت : میزان آگاهی و شناخت نوجوانان و جوانان از قرص های روانگردان و علائم مصرف آن در سطح پایینی است و بصور کلی اکثر آنان درباره برخی موضوعات در خصوص روانگردان ها و عوارض و علائم مصرف آن اطلاعات و شناخت کافی ندارند که توجه رسانه ها به این امر دو چندان است .

وی با اشاره به اینکه سطح معلومات دانش آموزان در باره مضرات مواد مخدر و عواقب بهداشتی فردی و اجتماعی آن را می توان در دوره تحصیل افزایش داد، اضافه کرد: به این منظور باید اطلاعات مورد نظر را در کتب درسی مختلف از قبیل دانش اجتماعی و معارف اسلامی گنجاند ، برای این که دانش آموزان با جنبه های مختلف مواد و عاقبت مصرف آنها آشنایی پیدا کنند و مطالب یاد گرفته به سرعت دچار فراموشی نشوند، لازم است مطالب به صورتی ساده ولی جالب در دروس مختلف و سال های متوالی تکرار شوند.

این عضو انجمن روانشناسی ایران تصریح کرد:گزارش‌های کشوری نشان می‌دهد که روزانه حدود هشت نفر جان خود را به دلیل مصرف مواد مخدر از دست می دهند و متاسفانه نوع مواد تولیدی در حوزه مواد روانگردان به دلیل عدم دقت و تخصص افراد و پنهان کاری در نوع مواد به کار گرفته شده موجب افزایش مرگ و میر شده است.

به گفته فلاحت زاده ، امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید بر پایه آگاهی و اطلاع رسانی استوار باشد و همه اقشار مختلف مقابله با اعتیاد را در برنامه های مهم و ضروری زندگی شان جای دهند و نسبت به آن احساس تکلیف و مسوولیت کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز