خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری ایلنا؛

هیات سازمان حج و زیارت به عربستان رفت/تعیین تکلیف اعزام به حج تمتع در سال 95

امروز سه شنبه هیاتی از سازمان حج و زیارت به منظور تعیین تکلیف اعزام زائران به حج تمتع در سال 95 به دعوت سعودی‌ها، راهی عربستان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید اوحدی؛ رئیس سازمان حج و زیارت به همراه هیئتی از این سازمان، امروز سه‌شنبه به دعوت مقامات سعودی، راهی عربستان شد و براساس خبری که پیش از این اعلام شده بود، روز پنجشنبه 26 فروردین ماه وضعیت حج تمتع سال 95 در نشستی بین مسئولان حج و زیارت ایران و عربستان مشخص خواهد شد.

اوحدی 3 فروردین ماه با اشاره به برخی ناهماهنگی‌های عربستانی‌ها درباره اعزام زائران به حج تمتع، به خبرنگار ایلنا گفته بود که عربستان هنوز  درباره اعزام زائران ایرانی به حج تمتع چیزی اعلام نکرده است و ما همچنان منتظر هستیم؛ در حالی که سال‌های قبل معمولا اوایل ربیع الثانی وعده ما برای برگزاری نشست و امضای تفاهم نامه بود که امسال قبل از قطع رابطه سیاسی، نیمه ربیع الثانی (دی ماه) درخواست کردند که ما برای نشست و امضای تفاهم‌نامه برویم. ما از ۱۱ اسفند اعلام کردیم که افراد متقاضی حج تمتع به دلیل ناهماهنگی‌هایی که بین مجموعه‌های عربستانی وجود دارد، ۵ میلیون تومان (قسط اول) خود را که باید به حساب سازمان حج و زیارت واریز کنند، به یکی از شعب بانک ملی پرداخت کنند که سود هم به آن تعلق بگیرد.

پس از اظهارات رییس سازمان حج و زیارت نیز، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛ سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به برخی نگرانی‌ها در جامعه درباره حج امسال، عنوان کرده بود که مردم مطمئن باشند اگر تصمیم داشته باشیم امور حج را با توافقی که صورت خواهد گرفت انجام دهیم، برای آنچه که با آن روبرو خواهیم شد برنامه ریزی کرده و مرحله به مرحله به آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

او همچنین از دعوت سعودی‌ها از هیات ایرانی برای تعیین سرنوشت حج 95 خبر داد و گفت: سفر هیات سازمان حج و زیارت به روادید هیئت مذاکره کننده ایرانی صادرشده است و مذاکره با طرف عربستانی بیست و ششم فروردین ماه انجام خواهد شد.

در همین راستا حسین نوش آبادی؛ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز چند روز قبل اعلام کرده بود که تاکنون هنوز توافقی با مقامات سعودی برای تنظیم قراردادها و تفاهم‌نامه‌‌هایی برای اسکان زائران و تأمین مسائل رفاهی انجام نشده است. سعودی‌ها صداقت در گفتار و عمل تاکنون نداشته‌اند و بعید است که چشم‌انداز روشنی برای حج امسال وجود داشته باشد. تلاش‌ها از سوی مسئولان سازمان حج و زیارت برای ادای این فریضه واجب شرعی افراد مستطیع ادامه دارد و در صورت تفاهمنامه اطلاع رسانی لازم برای مردم و افراد واجد شرایط انجام می‌گیرد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که نه تنها پس از فاجعه منا، هیچ یک از کسانی که در نوبت بودند؛ انصراف ندادند، بلکه از سیل مشتاقان این سفر کاسته نشد. هم‌اکنون نیز میلیون‌ها مشتاق در نوبت سفر به این مکان مقدس هستند و دل نگرانی‌ها تا 26 فروردین ماه (پنج شنبه) یعنی روز سرنوشت‌ساز برای حج تمتع ایرانی‌ها ادامه دارد. به هر روی باید منتظر ماند و دید روز پنج شنبه چه سرنوشتی برای حج تمتع ایرانیان رقم خواهد خورد؟

کد خبر : ۳۶۰۹۸۵